۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین اقتصاد ربوی برکت ندارد/ در مقابله با بلای خانمانسوز ربا موفق نبودیم
کد خبر: ۲۷۰۵۶۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ساعت: ۱۳:۱۸ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

اقتصاد ربوی برکت ندارد/ در مقابله با بلای خانمانسوز ربا موفق نبودیم

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: خیال باطلی است که با ربا مال اضافه می‌شود، زیرا خداوند اراده کرده در دنیا مال ربوی رشد نکند اما مال صدقه و زکات به رشد اقتصادی منجر می‌شود.

اقتصاد ربوی برکت ندارد/ در مقابله با بلای خانمانسوز ربا موفق نبودیم
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ آیت الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین پیش از ظهر امروز(شنبه) در دوره آموزشی زکات اظهار کرد: امروز در دنیا همه چیز براساس منافع مادی سنجیده می‌شود و اقتصاد بر پایه ربا تعریف شده و این نگاه حاکم است که با اقتصاد ربوی می‌توان جامعه را مدیریت کرد، متاسفانه کشور ما نیز هنوز نتوانسته از مَفسده‌‌ی ربا در اقتصاد بانکی خود را پاک کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: تا زمانی‌که ما آلوده به موضوع ربا و مفاسد اقتصادی هستیم آمادگی فهم حقایق دینی را نداریم، گاهی ما بطور غیرمستقیم آلوده به ربا هستیم و این موضوع زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: انفاق و زکات فقط مخصوص محرومان جامعه نیست، معتقدم پرداخت کننده زکات به مراتب از کسی که زکات دریافت می‌کند به پرداخت زکات محتاج‌تر است، اگر فقرا هیچ زکات، صدقه و انفاقی از ثروتمندان دریافت نکنند آن روز زمان بدبختی متمکنین جامعه است.

امام جمعه قزوین ابراز کرد: در سوره بقره خداوند می‌فرماید: آنهایی که شب و روز و آشکار و پنهان، زکات و انفاق پرداخت می‌کنند نزد خداوند پاداش مادی دارند، از سوی دیگر این افراد در زندگی خود ترس و نگرانی ندارند و دارای زندگی بانشاط و آرامی هستند که پاداش اول اقتصادی و پاداش دوم روحی و روانی است.

عابدینی با اشاره به دعوت قرآن به پرداخت زکات ابراز کرد: خدای متعال آیات قرآن را ذکر می‌داند که باعث آرامش روح و روان انسان‌هاست؛ از سوی دیگر می‌فرماید هرکس از ذکر من روی برگرداند زندگیش به نابودی کشیده می‌شود و استرس، نگرانی، ناامنی، ناامیدی و افسردگی بر زندگی‌اش مسلط می‌شود.

وی بیان کرد: ما باید آیات الهی را بخوانیم و قول خداوند را باور کرده و در زندگی خود اجرا کنیم تا این آیات در زندگی ما نقش ذکر را ایفا کند و آرامش، امنیت، امید و نشاط در زندگی ما شکل بگیرد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند در آیات قرآن می‌فرماید: ای پیامبر(ص) صدقات را از مال مردم بگیر و مال آن‌ها را پاک کن، زیرا تا زمانی‌که انسان پاک نشود، نمی‌تواند اهل دین شود و نماز واقعی را درک کند، دل‌های مومنان واقعی با شنیدن آیات قرآن از محبت و عشق خدا به لرزه درمی‌آید و ایمان آن‌ها تقویت می‌شود و به جای مالشان به خدا توکل می‌کنند.

عابدینی عنوان کرد: در آیه ۲۷۴ سوره بقره خدای متعال درباره اقتصاد ربوی سخن می‌گوید و می‌فرماید؛ افرادی‌که اقتصاد، صنعت، کشاورزی و فرهنگ آن‌ها بر پایه ربا ایجاد می‌شود ثبات قدم و برکت ندارد و دانشگاه و علم را در اقتصاد و سلامت جامعه نمی‌بینند؛ زیرا ربا رمق و برکت کار آن‌ها را گرفته و شبیه انسان جن‌زده حرکت می‌کنند.

وی گفت: عده‌ای بِیع و ربا را یکسان می‌دانند در صورتی‌که خدای متعال این موضوع را رد کرده است؛ کدام قانون فقهی و دینی دریافت سود کلان و دیرکرد را مضاربه تعریف کرده؟ امروز کدام بانک ما قوانین بیع که در فقه تعریف شده را رعایت می‌کنند؟

امام جمعه قزوین تاکید کرد: خداوند اراده کرده که ربا را نابود کند و برکتی در آن قرار نداده تا رشد و توسعه یابد ‌و برعکس صدقه و انفاق برکت پیدا می‌کند، اگر همه متخصصان و کارشناسان اقتصادی دنیا دور هم جمع شوند نمی‌توانند اقتصاد ربوی را رشد دهند؛ زیرا این قول و وعده خدای متعال است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ابراز کرد: خداوند اراده کرده است اقتصاد ربوی را نابود کند و در مقابل اقتصاد سالم و قرض‌الحسنه را گسترش دهد، خدای متعال تاکید کرده که قرض‌الحسنه را چند برابر به ما بر می‌گرداند، وظیفه همه ماست که این فرهنگ را در جامعه بیش از پیش رواج دهیم.

وی افزود: خداوند در آیه ۲۷۹ سوره بقره می‌فرماید: اگر ربا را کنار نگذارید و اهل مبانی دینی و احکام الهی نشوید این‌گونه است که برای جنگ با خدا و رسول خدا آماده شده‌اید، یکی از حرمت‌های ربا ظلم است که بدین معناست که هم نباید مال کسی به ظلم به مال ما افزوده شود و نه به مال ما ظلم شود.

عابدینی خاطرنشان کرد: اگر گمان کنید که با ربا مال اضافه می‌شود خیال باطلی است؛ زیرا خداوند اراده کرده در دنیا مال ربوی رشد نمی‌کند اما مال صدقه و زکات به رشد اقتصادی منجر می‌شود.

وی افزود: متاسفانه با اینکه مقابله با ربای بانکی و اقتصادی از اهداف و خواسته‌های نظام ما بوده است اما تا به امروز عملا نتوانسته‌ایم این بلای خانمان‌سوز را از اقتصاد کنار بگذاریم و به همان اندازه ما دچار آسیب شده‌ایم.

امام جمعه قزوین ادامه داد: عده‌ای بیان می‌کنند برای طلب باران و برف «نماز استسقاء» اقامه کنیم، البته خواندن این نماز خوب است اما اقامه این نماز هم شرایطی دارد، باید اقتصاد ما پاک باشد، زمانی‌که ما ربای بانکی و اقتصادی، پارتی بازی، ظلم و رانت‌خواری را کنار بگذاریم و باران نبارید باید سراغ خواندن این نماز برویم و در این‌صورت نماز ما اثر خواهد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ابراز کرد: خداوند می‌فرماید قطعا نتیجه زکات و خمس و قرض‌الحسنه نزد ما با سود چند برابر آن محفوظ خواهد ماند و در وقتی که خداوند بخواهد به انسان برمی‌گرداند.

وی درباره تفاوت‌های جامعه نفاق و ایمانی گفت: در آیه ۶۷ سوره توبه خداوند می‌فرماید؛ منافقان معروف را نهی و امر به منکر می‌کنند، یعنی این افراد از کمک به مسلمانان دیگر کشورها، مستضعفان و محرومان سوریه و عراق منع می‌کنند و شعار دروغین «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران » را مطرح می‌کنند اما همین افراد به صدمه زدن به کشور و آتش زدن پرچم و مکان‌های عمومی اقدام می‌کنند.

عابدینی ادامه داد: افرادی‌که ایران‌پرستی را به جای خداپرستی ترویج می‌کنند زمانی‌که به مقام و قدرتی دست پیدا کنند، ایران را خواهند فروخت؛ اما خداپرستان واقعی در برهه‌های مختلف انقلاب به کمک و نجات ایران شتافته‌اند.

وی تصریح کرد: منافقین در انفاق، زکات، خمس و کمک به فقرا دست‌هایشان بسته است و کمکی نمی‌کنند؛ اما مومنان رابطه ولایی نسبت به دیگر مومنان و مسلمانان دارند و همه جانبه نسبت به برادران خود احساس وظیفه دارند و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنند و خداوند به آن‌ها رحم می‌کند؛ اما به منافقین وعده عذاب داده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان