۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین افسردگی و تفکرات وسواسی از پیامدهای وابستگی به فضای مجازی است
کد خبر: ۲۷۰۵۶۲ نویسنده: مهدیه صادق‌پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ساعت: ۱۲:۳۶ ↗ لینک کوتاه

کارشناس ارشد روانشناسی:

افسردگی و تفکرات وسواسی از پیامدهای وابستگی به فضای مجازی است

کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به نشانه‌های اعتیاد به فضای مجازی گفت: این موارد شامل خستگی بیش از اندازه، کاهش علاقه به سرگرمی‌ها، افت تحصیلی و کناره‌گیری از گروه دوستان و همسالان است.

افسردگی و تفکرات وسواسی از پیامدهای وابستگی به فضای مجازی است
مهدیه صادق‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: همانطور که اعتیاد نقش خانمان سوز در زندگی افراد دارد، وابستگی به فضای مجازی و اینترنت نیز عواقب سنگینی به دنبال دارد.

وی افزود: استفاده بی‌رویه از فضای مجازی و اینترنت معضلاتی همچون مشکلات روانشناختی، خانوادگی، تحصیلی، شغلی و اجتماعی را در بردارد و باعث فاصله گرفتن فرد با واقعیت و دنیای واقعی می‌شود؛ چراکه افراد در فضای مجازی در یک دنیای تخیلی و پوچ قرار می‌گیرند.

کارشناس ارشد روانشناسی خاطرنشان کرد: وابستگی به اینترنت موجب بروز مشکلات روانشناختی و متعاقب آن مشکلات جسمی می‌شود‌، احساس افسردگی، اضطراب، تفکرهای وسواسی، پرخاشگری، سردردهای میگرنی و اختلالات خواب که باعث بروز بداخلاقی و کج‌خلقی می‌شود از دیگر پیامدهای وابستگی به اینترنت است.

صادق‌پور با اشاره به دلایل ایجاد وابستگی به فضای مجازی گفت: وابستگی به اینترنت به دلایل متعددی ارتباط دارد و برای هر فرد با توجه به ویژگی‌های شخصیتی متفاوت است.

وابستگی به فضای مجازی تمرکز را کم می‌کند
وی تصریح کرد: علت گرایش افراد به استفاده اعتیادآور از اینترنت، تمایل آنها به دوری گزینی از مشکلات، اضطراب، نارضایتی زندگی و فشارکاری است که در زندگی شخصی با آن مواجه هستند و به دلیل عدم استفاده از راهبردهای مبنتی بر حل مسائل توسط روانپزشکان و روانشناسان به فضای مجازی پناه می‌برند.

کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: افراد به دلیل سرخوردگی‌ها و روابط ناموفق خانوادگی، تحصیلی، شغلی و اجتماعی در چرخه معیوب وابستگی به اینترنت و فضای مجازی قرار گرفته و دچار تخریب شخصیت می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: صرف وقت زیاد برای بودن در فضای مجازی در ارتباط بین افراد خانواده خلل ایجاد می‌کند و باعث انزوای تک تک افراد خانواده و ازهم گسیختگی بنیان خانواده می‌شود.

صادق پور عنوان کرد: افراد وابسته به اینترنت و فضای مجازی به دلیل کم‌خوابی و بی‌خوابی نمی‌توانند به موقع سرکار حاضر شوند و حتی تمرکز کافی در حین انجام کار را نیز ندارند و این مورد باعث مخاطره افتادن شغل و از دست دادن شرایط مطلوب زندگی می‌شود.

خستگی بیش از اندازه از علایم وابستگی به فضای مجازی
وی با اشاره به راهکارهای درمان و رهاشدن از اعتیاد به فضای مجازی به خصوص در میان نوجوانان و جوانان بیان کرد: نظارت و مدیریت والدین در استفاده صحیح و زمان مناسب از اینترنت، برقراری الگوی ارتباط سالم در خانواده مبتنی بر احترام و توجه به نیازهای اعضای خانواده و مشارکت دادن آنها به ویژه نوجوانان در تصمیم گیری‌ها از جمله راهکارهای رها شدن از اعتیاد به فضای مجازی است.

کارشناس ارشد روانشناسی خاطرنشان کرد: تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه و محدود کردن استفاده از تلفن همراه و تبلت در تفریحات از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکل وابستگی به فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه تشخیص وابستگی به اینترنت در کودکان و نوجوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: نشانه‌های اعتیاد به فضای مجازی شامل خستگی بیش از اندازه، کاهش علاقه به سرگرمی‌ها، افت تحصیلی و کناره‌گیری از گروه دوستان و همسالان است.

صادق پور با اشاره به نشانه‌های وابستگی به اینترنت و فضای مجازی عنوان کرد: تمایل شدید به استفاده از اینترنت، افسردگی یا ناپایداری خلقی، هنگامی که استفاده از اینترنت محدود می‌شود و آنلاین بودن بیشتر از زمان پیش‌بینی شده از دیگر نشانه‌های وابستگی افراد به اینترنت است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان