۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین افرادی‌که از اندیشه و معرفت بویی نبرده‌اند، مشتری لهویات هستند
کد خبر: ۲۷۰۵۲۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ ساعت: ۱۶:۸ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

افرادی‌که از اندیشه و معرفت بویی نبرده‌اند، مشتری لهویات هستند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: افرادی‌که از خرد، اندیشه و معرفت بویی نبرده‌اند مشتریان لهویات هستند تا مردم را به گمراهی بکشانند، امروز نیز عده‌ای هستند که با ابزار تکنولوژی به دنبال انحراف بندگان خدا هستند.

افرادی‌که از اندیشه و معرفت بویی نبرده‌اند، مشتری لهویات هستند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین ظهر امروز(پنج شنبه) در اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ابوذر با اشاره به خطبه متقین اظهار کرد: انسان متقی فردی است باکرامت، اهل مکتب دین و آدمی که بوی انسانیت از وی تراوش می‌کند، متقین اهل عدالت، صداقت و پرورش یافته مکتب انسانیت هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: در مکتب تقوا می‌توان انسان کامل و بافضیلت را دید، شجاعت، صداقت، یکرنگی، انسانیت، رحمت، عطوفت، مهربانی، ذلت ناپذیری و کرامت از ویژگی‌هایی است که در متقین قابل مشاهد است.

امام جمعه قزوین ادامه داد: همه فضایل در انسان باتقوا وجود دارد و متقین مجمع همه فضایل هستند، امیرمومنان (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «خداوند بندگانش را در زمین پراکنده کرده است و هرکس در یک جغرافیایی مشغول به زندگی است، درمیان این جمعیت انبوه پراکنده روی زمین بهترین انسان‌ها افراد باتقوا هستند».

وی با اشاره به معنای مدینه فاضله اذعان کرد: مدینه همچون ظرفی است که به دلیل وجود مظروف خوب و باتقوا فاضله می‌شود و به آن مدینه فاضله می‌گویند، مدینه فاضله با انسان باتقوا ساخته می‌شود و نباید درجای دیگری به دنبال آن باشیم.

امام جمعه قزوین ابراز کرد: تقوا از عبادت شکل می‌گیرد تا زمانی که انسان روح بندگی پیدا نکند، نمی‌تواند صاحب تقوا و کرامت شود.

عابدینی عنوان کرد: خداوند در آیه ۱۹۷سوره بقره می‌فرماید: « تا زمانی‌که در سفر حج هستید توشه‌ها را برگیرید و بهترین توشه حج، تقواست، ای خردمندان شما متوجه می‌شوید تقوا چیست». افرادی‌که تیزهوشی دینی، ایمانی و بصیرتی دارند می‌توانند مخاطب این آیه باشند و تقوا را به معنای واقعی درک کنند.

وی با اشاره به نگاه ویژه خداوند به «اولوالالباب» ابراز کرد: تقوا را باید با نگاه ویژه دینی درک کرد. هرجا که موضوع بسیار مهمی در قرآن مطرح می‌شود خداوند اسم اولوالالباب را مطرح می‌کند و آن‌ها را مخاطب این افراد می‌داند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: منطق اهل تقوا صواب و درست است، آنها درست فکر کرده، درست حرف می‌زنند و درست عمل می‌کنند، زیرا منطق صواب محصولش حکمت است که مقابل آن لهو قرار دارد. خداوند در قرآن می‌فرماید؛ مردمانی هستند که انتشاردهنده لهویات هستند و لهو ممکن است از رادیو یا فضای مجازی یا صفحه روزنامه منتشر شود.

عابدینی ادامه داد: افرادی‌که از خرد، اندیشه و معرفت بویی نبرده‌اند مشتریان لهویات هستند تا مردم را به گمراهی بکشانند، امروز نیز عده‌ای هستند که با ابزار تکنولوژی به دنبال انحراف بندگان خدا هستند و در نگاه قرآنی خیلی پست شمرده شده‌اند.

وی اضافه کرد: در مقابل لهوالحدیث، «حکمت» معرفی می‌شود که شامل عبادت، انسانیت، نهج‌البلاغه و قرآن است، قرآن می‌فرماید برخی‌ها اهل لهو هستند که جایگاه آن اندیشه است، لهو آفتی است که عقل و عمل درگیر آن شده و انسان همه زندگانی را بازی دیده و عمرش را در بازی در عرصه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و دین می‌گذراند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: زمانی‌که فکر و اندیشه‌ای درگیر لغو شود گفتار، قلم و رفتار در پی آن دچار بیماری لغو می‌شود که در مقابل این بیماری، حکمت تعریف می‌شود؛ باحضور حکمت، رفتار، عقل و گفتار حکیمانه خواهد شد که محصول آن انسان متقی است.

عابدینی افزود: متقین انسان‌هایی هستند که در هر حوزه‌ای هوشمندانه رفتار می‌کنند، نوشتن مقاله، خواندن کتاب و هرعمل انسان باتقوا دارای هوشمندی خاصی هستند تا بتوانند در قیامت پاسخگوی رفتار و سخن و عمل خود باشند.

وی تصریح کرد: اگر هوشمندی در کار ما نباشد ممکن است که در یک محیط صنعتی یا کشاورزی یا اقتصادی نتوانیم خلاءهای موجود را حل کنیم و پاسخگوی مطالبات مورد نیازهای باشیم، دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان ما باید منطبق بر نیازهای جامعه باشد اگر برنامه‌ریزی‌ها غیر از این صورت بگیرد مشخص است ما هوشمندانه عمل نکرده‌ایم.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه بلندکردن صدا در هرحوزه‌ای شایسته نیست، گفت: گاهی می‌بینیم مطلبی با فونت درشت تیتر چند نشریه می‌شود که این نوعی از فریاد است که شاید بلند کردن صدا هم بدون مطالبه و پیگیری لازم تاثیرگذاری لازم را نداشته باشد، قرآن کریم بلندترین صداها را «انکرالاصوات» برمی‌شمرد که صدایشان به جایی نمی‌رسد.

عابدینی اذعان کرد: رسول گرامی اسلام می‌فرمایند خداوند زمانی که به ملائکه نگاه می‌کند نسبت به پنج چیز انسان‌ها مباهات می‌کند؛ مدافعان اسلام، دغدغه‌مندان دین، انسان‌هایی که به دنبال ثروت‌اندوزی نیستند، افرادی‌که به خاطر خداوند تواضع می‌کنند و فردی‌که در تاریکی از ترس خدای متعال گریه و شب زنده‌داری می‌کنند.

امام جمعه قزوین افزود: تواضع چیزی جز بزرگی به انسان نمی‌افزاید و با تواضع انسان کوچک نمی‌شود، خداوند تاکید کرده است که بدانید تواضع جز اینکه شما را بزرگ کند اثر دیگری ندارد.

وی عنوان کرد: امیرمومنان (ع) فرمودند سه مورد در رأس تواضع قرار دارند، فردی‌که در ملاقات مردم ابتدا سلام کند، فردی‌که وارد مجلسی شد اصراری نداشته باشد در جایگاه بالایی بنشیند و فردی‌که از ریا خوشش نیاید.

عابدینی عنوان کرد: امام کاظم (ع) می‌فرمایند: خداوند انسان‌های متواضع را به اندازه تواضع آنها بالا نمی‌برد بلکه به اندازه عظمت خودش بالا می‌برد، همچنین پیامبر (ص) فرمودند اگر متواضع در ته چاهی و از دسترس همه غایب باشد خداوند فضایی ایجاد می‌کند که همین انسان به بهترین نحو شناخته شود حتی اگر دولت اشرار روی کار باشند.

وی با بیان اینکه گویی دوربین‌های الهی به دنبال انسان‌های گمنام هستند، اذعان کرد: تواضع از شاخه‌های تقوا است و از خداوند متعال می‌خواهیم ما را در برابر بندگانش متواضع و مهربان و در برابر دشمنان اسلام مستحکم و متکبر قرار دهد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان