۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین داروهای مشتق از پلاسما تولید می‌شود/ وجود یک و نیم میلیون اهداکننده در کشور
کد خبر: ۲۷۰۵۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ ساعت: ۸:۱۷ ↗ لینک کوتاه

رییس سازمان انتقال خون کشور در قزوین:

داروهای مشتق از پلاسما تولید می‌شود/ وجود یک و نیم میلیون اهداکننده در کشور

رییس سازمان انتقال خون ایران با اشاره به وجود جود یک و نیم میلیون اهدا کننده در کشور گفت: داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی در آینده نزدیک در کشور تولید می‌شود.

داروهای مشتق از پلاسما تولید می‌شود/ وجود یک و نیم میلیون اهداکننده در کشور
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ علی اکبر پور فتح الله رییس سازمان انتقال خون روز گذشته(چهارشنبه) در دیدار با عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین اظهار کرد: تولید داروهای مشتق از پلاسما در کشور مزیت‌های اقتصادی زیادی به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در بیشتر کشورهای در حال توسعه چهار پنجم پلاسماها دور ریخته می‌شوند، افزود: ما با کسب استانداردهای اروپایی پلاسماها را جمع آوری کرده و از آن برای داروهای مشتق از پلاسما استفاده می‌کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم به منظور تولید داروهای مشتق از پلاسما با ایجاد مراکز جامع اهدای مستقیم پلاسما، تا سال 1400 ظرفیت جمع آوری این فرآورده خونی را در کشور به یک میلیون لیتر برسانیم.

وی اضافه کرد: تولید داروهای مشتق از پلاسما در کشور هم دسترسی بیماران را به این نوع داروها راحت می‌کند و هم قیمت این داروها را کاهش می‌دهد.

پورفتح الله عنوان کرد: از منظر امنیت ملی نیز این اقدام در جهت جلوگیری از بیماری‌های نوظهور ناشی از استفاده از پلاسمای بیگانه در داروهای مشتق از پلاسما بسیار موثر بوده و ما را از مشکلات مشابه اتفاقی که در گذشته درباره بیماری‌هایی چون هپاتیتc و اچ آی وی روی داد، دور می‌کند.

به دنبال اقتصادی کردن چرخه انتقال خون هستیم
رییس سازمان انتقال خون گفت: به همت یک و نیم میلیون اهداکننده و 2 میلیون و 100هزار مورد اهدای خون سالانه در سراسر کشور هم اکنون در تامین نیازهای خونی هیچ مشکلی در کشور نداریم.

پور فتح الله تاکید کرد: تجهیزات سازمان انتقال خون به روز هستند؛ اما در برخی تجهیزات دچار کمبودهایی هستیم که برای رفع این مشکل تلاش می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اولویت‌های سازمان انتقال خون در سال آینده، بیان کرد: ارتقای فناوری اطلاعات، توسعه نرم افزار سازمان و اتصال نرم افزار بیمارستانی به فرایند انتقال خون جمله اقدام‌های سال آینده ما خواهد بود.

این مسئول ابراز کرد: تکمیل پذیره نویسی سلول‌های بنیادی از دیگر برنامه‌های ما در سال آینده است و در این راستا 100هزار نفر را در کشور پذیره نویسی خواهیم کرد تا برای تبادل به بانک‌های جهانی متصل شویم.

وی با بیان اینکه به دنبال اقتصادی کردن چرخه انتقال خون هستیم، گفت: در قزوین زیرساخت‌های بسیار خوبی داریم که می‌تواند ما را در این زمینه کمک کند.

پورفتح الله، ساختمان اداره کل انتقال خون قزوین را قدیمی و برای ارائه خدمات انتقال خون محدود دانست و عنوان کرد: فضاهای انتقال خون در قزوین و تاکستان باید برای اجرای فرایندها و اهدای پلاسما و پلاکت مورد بازسازی و توسعه قرار گیرد.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه سلامت خون و فرآورده‌های خونی در کشور را تضمین می کنیم، اذعان کرد: در سلامت کامل خون‌های و فراورده‌های خونی همین بس که 20 هزار بیمار تالاسمی در کشور به طور ویژه از خون‌های اهدایی بهره مند می‌شوند و تاکنون یک مورد از ابتلا به اچ آی وی یا هپاتیت در بین آنها گزارش نشده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان