۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین تاکستان دارای بیشترین آمار مبتلایان به سرطان پوست است
کد خبر: ۲۷۰۴۵۳ نویسنده: دکتر منوچهر مهرام تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین:

تاکستان دارای بیشترین آمار مبتلایان به سرطان پوست است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه آمار ابتلا به سرطان پوست درشهرستان تاکستان نسبت به سایر شهرستان‌های استان بیشتر گزارش شده است، گفت: مهم‌ترین عامل ابتلا به این بیماری تماس مستقیم با اشعه ماورای بنفش خورشید است.

تاکستان دارای بیشترین آمار مبتلایان به سرطان پوست است
دکتر منوچهر مهرام در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به دلایل ابتلا به بیماری سرطان اظهار کرد: برای هر نوع سرطان ریزفاکتورها و عوامل خطرساز جداگانه‌ای وجود دارد.

وی افزود: به طور مثال یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها، سرطان پوست است که مهم‌ترین عامل ابتلا به این بیماری تماس مستقیم با اشعه ماورای بنفش خورشید است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: البته تابش نور خورشید در حد مناسب، برای بدن لازم است؛ چراکه بدن انسان به ویتامین دی نیاز دارد که به کمک نورخورشید ساخته می‌شود؛ اما تابش زیاد نور خورشید به پوست مضر است که این خود می‌تواند یک عامل خطرساز برای ابتلا به سرطان پوست باشد.

نوشیدن چایی داغ، خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد
وی تصریح کرد: آمار ابتلا به سرطان پوست در تاکستان نسبت به سایر شهرستان‌های استان قزوین بیشتر گزارش شده است و احتمال داده می‌شود چون در باغات انگور، در معرض تابش مستقیم نورخورشید هستند.

مهرام تصریح کرد: در سرطان روده بزرگ و ناحیه رکتوم نیز به طور مثال مصرف زیاد گوشت قرمز و همچنین کالباس و سوسیس به دلیل داشتن نیتروزآمین یک ریزفاکتور و عامل خطرساز ابتلا به این بیماری است.

وی ادامه داد: برای کل سیستم گوارشی به ویژه معده و روده‌ها، مصرف بی‌رویه فست‌فوتها و گوشت قرمز و یا مصرف الکل در کشورهای مصرف کننده الکل از عوامل اصلی ابتلا به سرطان به شمار می‌آیند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن چایی داغ و مواد سوزاننده خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد؛ همچنین برگشت محتویات و اسید معده به مری و اصطلاحا ترش کردن عامل مهمی است که نباید ساده از کنار آن گذر کرد؛ چراکه این علامت در صورت تداوم موجب ایجاد زخم مری شده و حتی می‌تواند موجب سرطان مری شود.

مهرام خاطرنشان کرد: برخی مطالعات نشان می‌دهد زنانی که از سینه خود به فرزندانشان شیر نمی‌دهند، سرطان سینه در آنها شایع‌تر است.

وی با بیان اینکه عوامل ژنتیک در ابتلا به همه سرطان‌ها موثر است؛ گفت: به طور کلی برای هر نوع سرطانی یک سری عوامل مساعدکننده شناخته شده؛ اما هنوز بسیاری از عوامل نیز شناخته نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: اما ما سعی داریم تا علل شناخته شده را به عنوان هشدار برای آحاد جامعه بیان کنیم تا اقدامات لازم را برای پیشگیری انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به امکانات موجود در استان برای درمان سرطان عنوان کرد: تمام امکانات برای شیمی درمانی در استان قزوین وجود دارد؛ اما فقط در رادیوتراپی ضعف داریم که اکنون ساختمان آن در حال ساخت است و تجهیزات درحال پیگیری برای آماده سازی است؛ که امیدواریم برای سال آینده به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام/7003




دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان