۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین توهین و دخالت مقام آذربایجانی برای ایجاد آشوب در ایران
کد خبر: ۲۷۰۴۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ ساعت: ۱۱:۲۴ ↗ لینک کوتاه

وزارت خارجه پاسخ دهد؛

توهین و دخالت مقام آذربایجانی برای ایجاد آشوب در ایران

رسانه های جمهوری آذربایجان با تلاش برای پوشش آشوب و تجمعات خیابانی در ایران، به دنبال تحریک و تجزیه کشور هستند.

توهین و دخالت مقام آذربایجانی برای ایجاد آشوب در ایران
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، "قدرت حسن قلی اف" عضو مجلس ملی جمهوری آذربایجان ، رئیس حزب جنبش آزادی‌بخش جمهوری آذربایجان، مؤسس حزب جبهه خلق آذربایجان BAKCP، در مصاحبه با رسانه‌های آذربایجانی گفت: "به نظر من در سال‌های اخیر کاهش رشد اقتصادی ایران ریشه در مسائل و مشکلات اجتماعی جامعه دارد. در طول چند سال  گذشته میزان حجم تولید داخلی ایران به‌اندازه دو برابر کم شده و  از ۷۰۰ میلیارد دلار به رقمی در حدود ۳۸۰ میلیارد دلار کاهش پیداکرده است که همین امر منجر به کاهش درآمد مردم و تشدید وضعیت بد اجتماعی جامعه ایران و اعتراضات مردمی شده است."

همچنین از عوامل دیگری که باعث شعله‌ور شدن این اعتراضات گردیده است می‌توان به فساد، نقض حقوق بشر و عدم حاکمیت قانون در ایران اشاره کرد. مردم و حاکمیت جمهوری آذربایجان بسیار علاقه‌مند هستند  تا دولت‌هایی که در همسایگی ما قدرت را در اختیار می‌گیرند؛ از افراد غیرنظامی تشکیل‌شده باشند و در رفاه کامل و به‌دوراز هرگونه مشکلات زندگی کنند؛ در این کشورها  آزادی‌های  افراد جامعه تحت حاکمیت قانون تأمین گردد و دموکراسی کامل در آنجا اجرا شود."

این مقام آذربایجانی در دخالتی آشکار و توهین‌آمیز می‌گوید: «اتفاقات و حوادث ایران به این دلیل برای دولت جمهوری آذربایجان  مهم است که در داخل مرزهای این کشور بیش از ۳۰ میلیون هم‌وطن ما در سرزمین مادری خود (آذربایجان جنوبی) زندگی می‌کنند. آذربایجان جنوبی امروز در داخل خاک ایران قرار دارد. در زمان آغاز اعتراضات در ایران  من شاهد رویکردهای مختلفی از طرف مطبوعات بودم. بعضی نوشته بودند که ما نباید در مسائل و رویدادهای داخلی ایران دخالت کنیم ، ولی می‌توانیم به جنبش استقلال‌طلبی آذربایجان ایران پیوسته و یا آن را شروع کنیم. بعضی‌ها نیز معتقدند که این اعتراضات هیچ ربطی به هم‌وطنان آذری ما در ایران ندارد و آذری‌های ایران نظاره‌گر آن هستند. من این اظهارات را قبول ندارم. به نظر من سیاست یعنی مبارزه برای تغییر وضعیت موجود یعنی توانایی استفاده از وضعیت موجود. با توجه به واقعیت‌های موجود مردم آذربایجان ایران، باید از این فرصت برای به دست آوردن هر چیزی که امکان رسیدن به آن وجود دارد استفاده کنند. آن‌ها هم باید همانند سایر ایرانی‌ها، برای رسیدن به دموکراسی تلاش کنند تا قانون بر جامعه حاکم شده و حقوق و عدالت اجتماعی تأمین شود. در چنین شرایطی آن‌ها می‌توانند از حقوق طبیعی ملی و انسانی خود بهره‌مند بشوند و بعد از آن به دنبال حقوق سیاسی خود باشند."

چندی است که رسانه ها و مقامات آذربایجانی توهین‌های آشکاری بر علیه مسؤولین جمهوری اسلامی از خود نشان داده‌اند و از سوی دیگر، اظهاراتی ابراز کرده اند که حاکی از دخالت در امور داخلی ایران است، در این شرایط، افکار عمومی خواستار برخورد قاطعانه وزارت امور خارجه با سفیر و مقامات آذربایجانی است.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان