۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۴ سال است عیدی و سنواتمان پرداخت نشده/ ۹۰ کارگر اخراج شدند
کد خبر: ۲۷۰۴۱۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ ساعت: ۱۱:۲۳ ↗ لینک کوتاه

کارگران شرکت" ایران قوطی " قزوین:

۴ سال است عیدی و سنواتمان پرداخت نشده/ ۹۰ کارگر اخراج شدند

کارگران شرکت ایران قوطی آن دسته از کارگرانی هستند که ما‌ه‌هاست حقوق نگرفته‌اند و با وجود اینکه طی ۲ ماه گذشته اقدام به تجمع و اعتراض در مقابل استانداری قزوین کردند اما همچنان مشکلاتشان رفع نشده است.

۴ سال است عیدی و سنواتمان پرداخت نشده/ ۹۰ کارگر اخراج شدند
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، صنعتی بودن قزوین یکی از بارزترین ویژگی‌هایی است که به عنوان گل سر سبد تعریف و تمجیدهای مسئولان استانی و کشوری از این استان در همایش‌ها و جلسات مختلف بیان می‌شود.

اما همین صنعت و کارگرانی که پایه اصلی رونق آن هستند در سال‌های اخیر حال و روز خوشی ندارند و این مشکل باعث شده تا چرخ دنده‌های این استان صنعتی زنگار بگیرد.

این روزها به جای اینکه آهنگ چرخش و توسعه صنعت از استان قزوین برخیزد، اعتراض و گلایه‌های کارگران زحمتکشی است که ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند و یا از کار بیکار شده‌اند به گوش می‌رسد.

گله و شکایت‌هایی که اکثرا راه به جایی نبرده و در بلاتکلیفی به سر می‌برد؛ بله کارگران استان صنعتی قزوین حال خوشی ندارند و از بی‌توجهی به حقوقشان از سوی کارفرمایان و مسئولان رنج می‌برند.

کارگران شرکت ایران قوطی آن دسته از کارگرانی هستند که ما‌ه‌هاست حقوق نگرفته‌اند و با وجود اینکه طی ۲ ماه گذشته در یازدهم آبان ماه سال جاری اقدام به تجمع و اعتراض در مقابل استانداری قزوین کردند؛ اما همچنان مشکلاتشان رفع نشده و حتی به خاطر این اعلام نارضایتی توسط کارفرما از شرکت اخراج شده‌اند.

متاسفانه علی رغم چندین اعتصاب کارگران شرکت ایران قوطی اما همچنان جز وعده چیزی عایدشان نشده و همین موضوع تاب کارگران را به سر حد جان آورده است و برای سومین بار متوالی صبح امروز مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.

یکی از کارگران شرکت ایران قوطی به عنوان نماینده دیگر کارگران اظهار کرد: از فروردین ماه سال جاری حقوق و بیمه کارگران پرداخت نشده است که همین موضوع موجب شد تا ما چندین بار تجمع کنیم.

وی با بیان اینکه ۴ سال است عیدی و سنواتمان پرداخت نشده، افزود: از زمانی که مقابل استانداری برای بیان مشکلاتمان تجمع کردیم، صاحب شرکت نیز ۹۰ نفر از کارگران را اخراج کرد و مدعی شد که این تجمعات باعث شده تا مشتری‌هایش را از دست بدهد اما این درحالی است که هم اکنون شرکت با تعدادی از نیروها تولید دارد.

این کارگر معترض در ادامه بیان کرد: شرکت اکنون با ۲۵ کارگر و تعدادی کادر اداری کار تولید را انجام می‌دهد و حقوقشان به صورت روزمزدی محاسبه میشود.

وی افزود: برای حل مشکل به استانداری، فرمانداری و دادسرا نیز مراجعه کردیم اما متاسفانه جوابی جز اینکه پیگیری می‌کنند؛ پاسخ کارگشای دیگری نشنیده‌ایم.

این کارگر تصریح کرد: کل کارگرانی که اخراج شده اند حدود ۴۰ میلیارد از شرکت طلب دارند که بعد از شکایت برای توقیف اموال رفتند اما متاسفانه تمام اموال شرکت در رهن بانک بود.

وی عنوان کرد: مالک شرکت علاوه بر “ایران قوطی” نیز صاحب شرکت “مهرآذر” هم بود که این ۲ شرکت تعاملا باهم تولید داشتند اما متاسفانه مهرماه امسال شرکت مهرآذر را تعطیل و تمام دستگاه‌های آن را به فروش رساند.

این کارگر معترض اضافه کرد: سال گذشته صاحب شرکت از طریق سامانه بهین یاب تسهیلاتی جهت ساماندهی به اوضاع شرکت دریافت کرد که متاسفانه ریالی صرف شرکت نشد این درحالی است که ما متوجه شدیم که در خارج از شرکت برای یک شرکت خارجی سرمایه‌گذاری کرده است.

وی تصریح کرد: ما گله مندیم از مسوولینی که تسهیلات بلند مدت را جهت اشتغالزایی کارگران به کارفرما می‌دهند بدون اینکه پیگیری کنند تسهیلات صرف چه کاری می‌شود؟! در حالی که مردم عادی برای گرفتن تسهیلات باید هفت خان رستم را بگذرانند.

این کارگر افزود: امسال هم برای رفع مشکلات شرکت بنا شده مالک شرکت تسهیلات دریافت کند؛ زمانی که به مسوول پرداخت وام در استانداری مراجعه کردیم تا باتوجه به شکایت کارگران این مبلغ به حساب آن‌ها ریخته شود در جواب گفتند؛ ما در برابر کارگران مسوولیتی نداریم و وام را فقط به حساب کارفرما واریز می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در زمان قدیم مردم برای حل مشکلات به سراغ کدخدا می‌رفتند تا مشکلاتشان رفع شود و اکنون نیز ما از استاندار محترم تقاضا داریم که فقط از حق و حقوقمان دفاع کند؛ این در حالی است که با سه بار تجمع، ما هنوز موفق به دیدار با ایشان نشدیم و مطمئنیم که حتی نامه اعتراضمان به دستشان نرسیده است.

این کارگر با بیان اینکه بیمه کارگران از اردیبهشت ماه سال جاری پرداخت نشده گفت: اکنون اداره بیمه از ادامه روند پرونده ممانعت می‌کند و حرفشان این است تا تکلیف معوقه بیمه مشخص نشود از پرداخت بیمه بیکاری معذوریم.

وی ابراز کرد: توقع زیادی نیست که ما برای حق و حقوقمان اعتراض کنیم؛ هیچ کس تاکنون پیگیر حقوق ما نیست و سرگردان هستیم که چگونه بتوانیم حقمان را بگیریم.

امیدواریم مسئولان مربوطه نسبت به حل مشکلات قشر کارگری در قزوین که هر روز از گوشه‌ای از این استان سر باز می‌کند برنامه جدی را در دستور کار قرار دهند و کارفرمایان نسبت به آینده و امنیت شغلی کارگران حساسیت بیشتری نشان دهند و این حدیث از پیامبر گرامی اسلام را فراموش نکنند که فرمودند؛ ظُلمُ الأجیرِ أجرَهُ مِنَ الکَبائِرِ” ظلم در پرداخت مزد کارگر، از گناهان بزرگ است”.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان