۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مصوبه‌ امنیتی-سیاسی‌ غیر قانونی‌ شورای‌ شهر تهران!
کد خبر: ۲۷۰۳۴۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ ساعت: ۱۰:۵۹ ↗ لینک کوتاه

در اقدامی عجیب؛

مصوبه‌ امنیتی-سیاسی‌ غیر قانونی‌ شورای‌ شهر تهران!

شورای شهر تهران در اقدامی عجیب، خارج از حیطه وظایف و با وجود مخالفت برخی از اعضا طرحی را تصویب کرده که به موجب آن باید مکانی برای تجمعات اختصاص داده شود...

مصوبه‌ امنیتی-سیاسی‌ غیر قانونی‌ شورای‌ شهر تهران!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  با وجود معضلات مهم و عریان پایتخت و مشخص بودن وظایف 34 گانه شورای شهر تهران، اما این نهاد به مسائلی دردسرساز و خارج از صلاحیت خودش ورود می‌کند. پیشنهاد عجیب احمد مسجدجامعی درباره ایجاد مکان ثابت برای برگزاری اجتماعات قانونی در تهران از این نمونه است. این پیشنهاد با وجود انتقاد برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه ورود به این موضوع در حیطه وظایف شورای شهر نیست، روز گذشته تصویب شد.  
 
احمد مسجدجامعی در جریان ارائه این طرح دوفوریتی گفت: این طرح ارائه شده است تا مکان مناسبی برای بیان انتقادات و حتی اعتراضات به شیوه درست برای شهروندان تهرانی فراهم شود. در اکثر کشورها این مکان از سوی مسئولان در نظر گرفته شده است و به همین دلیل ما نیز پیشنهادی را بر همین اساس ارائه کرده‌ایم. باید به حقوق شهروندی احترام گذاشته شود، ضمن اینکه در بیان اعتراضات باید به شیوه درست عمل کرد.  

وی افزود: بوستان‌هایی از جمله بوستان گفت‌وگو یا حتی پارک لاله برای این موضوع مکان مناسبی است که البته در این زمینه باید مدیریت شهری تصمیم‌گیری کند.  
  
عطش و احساس به جای منطق
حسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم ضمن انتقاد از ارائه این طرح دوفوریتی خطاب به مسجدجامعی گفت: دوستان در ارائه این طرح دچار عطش و احساس شده‌اند. وی تصریح کرد: قاعدتاً موضوعات اعتراضات مردمی و شهروندی در دستور کار دستگاه‌های امنیتی است و این موضوع ارتباطی به حوزه مدیریت شهری ندارد. در صورتی که نیاز باشد وزیر کشور می‌تواند از آقای شهردار و شورای شهر تهران تقاضایی برای چنین مکانی ارائه کند که البته در ادامه باید این موضوع مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار بگیرد.  

از سوی دیگر شهربانو امانی، دیگر عضو شورای شهر تهران و به‌عنوان یکی از موافقان طرح اشاره شده، گفت: شورای پنجم با توجه به رأی بالایی که از مردم تهران کسب کرده است وظایف سنگینی را برعهده دارد؛ یکی از وظایف ما اصل 27 قانون اساسی است که باید کمک کنیم این اصل اجرایی شود و مردم بتوانند مطالبات خود را پیگیری کنند.  

امانی افزود: این طرح می‌تواند در راستای حقوق شهروندی و بیان مطالبات و اعتراضات مردمی به صورت آرام در یک مکان مشخص شده باشند.  

درخواست نابجای مسئولان دولتی
محمود میرلوحی، دیگر عضو شورای شهر هم ضمن موافقت از طرح اشاره شده، وی بیان کرد: قبول دارم که اینگونه مسائل در حیطه دستگاه‌های امنیتی است، اما ما می‌توانیم در این زمینه اقداماتی را انجام دهیم.  
وی با حمایت از طرح اشاره شده بیان کرد: البته در دیداری که با استاندار و فرماندار تهران داشتیم، حتی پیشنهاد این طرح از سوی مسئولان استانداری و فرمانداری داده شد و این در حالی است که فرمانداری نیز با تأمین این محل از سوی مدیریت شهری مخالفت نخواهد کرد.  

در پایان سی‌وششمین جلسه شورای شهر تهران و با حضور 15 نفر از اعضا، طرح دوفوریتی به منظور ایجاد مکانی برای اجتماعات قانونی جهت تحقق حقوق شهروندی و صیانت از آزادی بیان با 10 رأی به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید!

بهانه‌هایی مخالف قانون
این مصوبه در حالی است که براساس شرح وظایف شورای شهر و حتی شهرداری این نوع تصمیم‌گیری‌ها هیچ ربطی به آنها ندارد، بلکه نهادهایی چون شورای عالی امنیت، وزارت کشور و مجلس باید در این رابطه تصمیم‌گیری کنند.  

بر طبق قانون وظایف شورای شهر، بررسی و شناخت کمبودها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح‌های اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی در این زمینه‌ها جهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول است.  

مطابق این موارد شورای شهر اجازه ورود به مباحث امنیتی و سیاسی را ندارد. استناد به اصل 27 قانون اساسی برای طرح تصویب شده هم از دیگر عجایب است. اصل مذکور برای تظاهرات و تجمعات دو قید «بدون حمل سلاح» و «مخل مبانی اسلام نبودن» را ذکر کرده که در طرح تصویب شده شورای شهر نحوه رعایت این قیود و موارد بسیار دیگری مشخص نیست.  

تجمع و اعتراض با حفظ شرایط، نه‌تنها بد نیست که خوب و لازم هم هست، ولی یقیناً نهاد تصمیم‌گیر در این رابطه شورای شهر که مسئول رتق و فتق امور اجرایی و رفاهی شهر است، نیست. تجربه سایر کشورها هم در این رابطه نشان می‌دهد که نهادهای سیاسی - امنیتی بالادستی در رابطه با اختصاص مکانی برای تجمع معترضان ورود کرده، قانون تصویب کرده و بر نحوه اجرای آن نظارت می‌کنند.





انتهای پیام/1404
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان