۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین اولین و مهم‌ترین سرطان تهدیدکننده بانوان/ از هر ۸ زن، یک نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود
کد خبر: ۲۷۰۲۷۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۶ ساعت: ۹:۴۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

اولین و مهم‌ترین سرطان تهدیدکننده بانوان/ از هر ۸ زن، یک نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود

اولین و مهم‌ترین سرطان تهدیدکننده بانوان، سرطان سینه است به طوریکه از هر ۸ زن یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود اما نکته حائز اهمیت آن است که با تشخیص به هنگام در مراحل اولیه، بیماری کاملا قابلِ درمان است.

اولین و مهم‌ترین سرطان تهدیدکننده بانوان/ از هر ۸ زن، یک نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛____گلعنبر حمزه‌ای.

میزان شیوع بیماری سرطان در جهان رو به افزایش است به طوریکه بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، بیماری سرطان در کشورهای در حال توسعه بیشتر بوده و طبق آمارها تا سال 2030 میزان شیوع سرطان در کشورهای در حال توسعه تا 70 درصد افزایش می‌یابد.

به گفته نایب رئیس انجمن سرطان کشور، ایران در رده چهارم میزان شیوع سرطان در جهان قرار دارد و میزان بروز سرطان در جهان 205 و 165 نفر در هر 100 هزار نفر به ترتیب در مردان و زنان است، همچنین این میزان در مردان و زنان ایرانی به ترتیب 134 و 128 در صد هزار نفر است.

متاسفانه بیماری سرطان جدا از تحمیل مشکلات اقتصادی، خانواده را به لحاظ عاطفی بسیار درگیر می‌کند.

با وجود ابداع روش‌های تشخیص نوین در درمان سرطان، اما تهدید این بیماری همچنان وجود دارد این در حالی است که بیش از 300 هزار فرد مبتلا به سرطان در کشور هستند و هر سال 90 هزار نفر به جمعیت این بیماران اضافه می‌شود که شایع‌ترین سرطان در بین مردان ایرانی، سرطان معده و در بین زنان سرطان سینه است.

مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان سینه

اولین و مهمترین سرطانی که بانوان استان را تهدید می‌کند، سرطان سینه است اما نکته حائز اهمیت اینکه، بیماری در صورت تشخیص به موقع کاملا درمان شده و فرد عمر طبیعی خواهد داشت اما اگر دیر تشخیص داده شود و یا فرد، بیماری خود را پیگیری نکند، به سایر قسمت‌های بدن او نفوذ کرده و درمان سختتر خواهد شد.

شیوع و اهمیت تشخیص به موقع سرطان سینه، لزوم ارتقای سطح آگاهی جامعه در شناخت عوامل ایجاد کننده سرطان را به خوبی آشکار می‌کند چراکه هرچقدر تشخیص سرطان سینه زودتر باشد به همان نسبت نیز درصد موفقیت درمان افزایش خواهد یافت.

دکتر خدیجه علمی‌زاده متخصص زنان و فوق تخصص سرطان شناسی زنان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به علائم سرطان سینه اظهار کرد: علائم سرطان سینه شامل لمس توده در سینه و ترشحات غیر طبیعی از نوک سینه به ویژه ترشح خونی است.

بانوان نباید از مراجعه به پزشک وحشت داشته باشند
وی افزود: در مراحل پیشرفته نیز تغییراتی نظیر تو رفتگی نوک سینه، تو رفتگی پوست سینه و عدم تقارن در بافت یک سینه ایجاد می‌شود همچنین ممکن است پوست سینه حالت پوست پرتقالی پیدا کند.

فوق تخصص سرطان شناسی زنان تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که برای پیشگیری از این بیماری باید در مقابل تغییرات غیرطبیعی سینه دقت بیشتری داشت همچنین بانوان نباید از مراجعه به پزشک وحشت داشته باشند چرا که این بیماری با تشخیص به هنگام در مراحل اولیه کاملا قابلِ درمان و ریشه کن شدن است.

وی در ادامه بهترین زمان برای معاینه سینه توسط پزشک یا خودِ فرد را ابتدای سیکل قائدگی عنوان کرد و گفت: خانم‌ها باید به هر تغییری در سینه خود حساس باشند و با مشاهده ترشحات غیرطبیعی و یا لمس توده در سینه بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

کاهش سن ابتلا به سرطان سینه در کشور
دکتر علمی‌زاده با اشاره به ویژگی افرادی که بیشتر در معرض ابتلاء به سرطان سینه قرار دارند؛ بیان کرد: سن شیوع سرطان سینه معمولا پس از سن یائسگی می‌باشد؛ اما متاسفانه در کشور ما پیش از سن یائسگی نیز شیوع این بیماری بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: با توجه به زمینه ژنتیک این بیماری کسانیکه در بستگان درجه یک یا دو خود فرد مبتلا به سرطان سینه دارند باید بیش از بقیه مراقب خود باشند به ویژه اینکه اگر فرد مبتلا، پیش از سن یاسگی باشد خطر وجود ژن حامل در فرد افزایش پیدا می‌کند.

متخصص زنان تصریح کرد: هر چه تعداد مبتلایان به این نوع بیماری در بستگان درجه یک و دو فردی بالا و وابستگی فرد به بیمار نزدیک‌تر باشد خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش پیدا می‌کند.

کم‌تحرکی و مصرف فست‌فوت‌ها از عوامل ابتلای به سرطان سینه
دکتر علمی‌زاده بیان کرد: به طور کلی همه سرطان‌ها از جمله سرطان سینه عامل مشخص شده‌ای ندارند به عبارتی چندین عامل در ایجاد آن موثر است که شامل عوامل ژنتیکی یا محیطی است.

وی در ادامه عوامل محیطی همچون کم‌تحرکی، مصرف غذاهای پرچرب، چاقی و مصرف فست‌فوت‌ها را از عوامل شناخته شده در ابتلای فرد به سرطان سینه برشمرد و گفت: این بیماری چنانچه در مراحل اولیه تشخیص داده شود به طور کامل ریشه کن شده و فرد عمر طبیعی خواهد داشت.

فوق تخصص سرطان شناسی زنان تصریح کرد: خوشبختانه امروزه در روش‌های درمان سرطان سینه پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته که این امر موجب شده تا عمر بیماران نسبت به گذشته افزایش یابد به طوریکه مبتلایان به سرطان سینه حتی در مراحل بالا نیز عمر خوبی می‌کنند.

وی تاکید کرد: هرچه این بیماری در مراحل اولیه شناخته شود ممکن است مریض عمر کاملا طبیعی داشته و بیماری ریشه‌کن شود؛ اما اگر بیمار در مراحل پیشرفته به پزشک مراجعه کند شرایط خوبی برای او پیش‌بینی نمی‌کنیم. بنابراین خیلی مهم است که افراد، مراجعات مکرر به پزشک داشته و معاینات ماهیانه خود را انجام دهند ضمن اینکه با مشاهده هرچیز غیرطبیعی برای بررسی دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنند.

دکتر علمی‌زاده تصریح کرد: اکنون برای غربالگری سرطان سینه، سونوگرافی، ام آر آی و ماموگرافی انجام می‌شود البته این بدان معنا نیست که فرد بدون تجویز پزشک برای انجام روش‌های تشخیصی مذکور اقدام کند به ویژه آنکه ماموگرافی برای سنین زیر 50 سال اصلا توصیه نمی‌شود بنابراین فرد فقط باید با تشخیص پزشک برای هرکدام از این مراحل مراجعه کند.

سرطان سینه با تشخیص به موقع کاملا قابل درمان است
وی خاطرنشان کرد: آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان سینه در استان ندارم اما این بیماری شیوع بالایی دارد به طوریکه از هر 8 الی 10 خانم یک نفر مبتلا به این بیماری می‌شود.

فوق تخصص سرطان شناسی زنان با اشاره به عوامل موثر در پیشگیری سرطان سینه بیان کرد: فاکتورهایی همچون کاهش وزن، مصرف رژیم غذایی سالم، مصرف رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و فیبر، کاهش مصرف چربی و ورزش در کاهش و پیشگیری از سرطان سینه بسیار موثرند اما هیچ چیز به اندازه مراقبت خانم‌ها از خود مهم نیست زیرا این بیماری با تشخیص به موقع کاملا قابل درمان است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که با اصلاح برخی موارد می‌توان تا حدود بسیاری آمار ابتلا به بیماری سرطان در بین مردم را کاهش داد چراکه 70 درصد این بیماری‌ها با شیوه زندگی و 30 درصد نیز به نحوه تغذیه ارتباط دارد.

ضرورت افزایش سطح آگاهی بانوان جهت پیشگیری از سرطان سینه
مریم بیدخام مدیرکل اجتماعی استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اهمیت نقش آموزش در پیشگیری و تغییر سبک زندگی خانواده‌ها اظهار کرد: متاسفانه روند ابتلا به سرطان سینه در کشور رو به افزایش است و این موضوع ضرورت ارتقای سطح آگاهی بانوان در جامعه جهت پیشگیری یا تشخیص زودهنگام سرطان سینه را آشکار می‌سازد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای توانمندسازی افراد جامعه افزود: برگزاری کارگاه‌های پیشگیری از سرطان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در کل استان از جمله اقدامات در حال اجراست تا شیوه صحیح سبک زندگی و تغذیه به خانم‌ها آموزش داده شود.

اجرای برنامه غربالگری
مدیرکل اجتماعی استانداری قزوین عنوان کرد: تفاهم نامه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی و یکی از موسسات خصوصی برای غربالگری سرطان سینه بانوان منعقد شده است براین اساس همه اقدامات لازم شامل چکاپ اولیه، سونوگرافی، موموگرافی و در صورت وجود مشکل درمان فرد با استفاده از تخفیفات ویژه انجام شود.

وی الگوی تغذیه نادرست و عدم تحرک را از عوامل مهم افزایش سرطان سینه دانست و بیان کرد: بحث تغذیه در پیشگیری و کاهش بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است اما امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی شاهد هستیم که افراد از مواد غذایی که پزشکان منع می‌کنند نظیر سوسیس و کالباس که حاوی مواد نگهدارنده هستند، استفاده می‌کنند.

مدیرکل اجتماعی استانداری قزوین افزود: همچنین عدم تحرک، جدی نگرفتن ورزش و ایجاد استرس از جمله علل افزایش سرطان در جامعه است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان