۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ترامپ سال نوی میلادی را هم با اقدامات نسنجیده گذشته‌اش آغاز کرد
کد خبر: ۲۷۰۲۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ساعت: ۱۱:۲۳ ↗ لینک کوتاه

آسوشیتدپرس گزارش داد:

ترامپ سال نوی میلادی را هم با اقدامات نسنجیده گذشته‌اش آغاز کرد

تنها با گذشت چند روز از سال نو، رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد به هیچ عنوان از رویکرد سابق خود دست نکشیده است.

ترامپ سال نوی میلادی را هم با اقدامات نسنجیده گذشته‌اش آغاز کرد
به گزارش سرویس سیاسی   صبح قزوین  ، با آغاز سال جدید میلادی برخی فکر می کردند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاممکن است از میزان جنجال های خود در شبکه های ارتباطی بکاهد و از تحریک سران کشورهای مختلف در توئیتر دست بردارد، اما تنها با گذشت چند روز از سال نو، ترامپ نشان داد به هیچ عنوان از رویکرد سابق خود دست نکشیده است.

ترامپ سال جدید را به شکلی فوق العاده تهاجمی شروع کرد و با چنان سرعتی در توئیتر به همه تاخت که حتی نزدیکترین مشاوران، شرکای بین المللی و افکار عمومی از حملات وی متحیر ماندند. ترامپ تنها چند ساعت پس از شروع سال نو و در حالی که بسیاری مشغول جشن گرفتن بودند با حمله به مقامات پاکستان آنها را دروغگویانی نامید که به تروریست ها کمک می کنند و به آنها پناه می دهند.

در مورد فلسطین، ترامپ با تهدید مقامات فلسطینی تهدید کرد کمک های آمریکا را به آنها در صورتی که با گفتگوهای صلح با رژیم صهیونیستی موافقت نکنند، قطع خواهد کرد.

ترامپ همچنین در مورد ایران گفت، این کشور در تمامی سطوح شکست خورده است و از حمایت کامل آمریکا از اغتشاشات در ایران خبر داد.

رئیس جمهور آمریکا در مورد کره شمالی گفت، ممکن است کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بر روی میز کار خود یک دکمه هسته ای داشته باشد، اما دکمه هسته ای روی میز کار وی بسیار بزرگتر است و عملا تهدید به دست زدن به نخستین حمله هسته ای جهان در هفتاد سال گذشته کرد.

البته این شرایط برای هواداران ترامپ عادی به نظر می رسد، چرا که وی در اولین سال حضور خود در کاخ سفید مرزهای اظهارنظر و کارهای رئیس جمهور آمریکا را جابجا کرد و صحبت از وعده ها و قول هایی به میان آورد که اغلب نیز عملی نشدند. با این حال برای کشورهایی که در سراسر جهان مضطربانه به حرف های ترامپ گوش می دهند چنین بیانیه هایی دارای عواقبی واقعی است. به عنوان مثال پاکستان خیلی زود در واکنش به صحبت های ترامپ، سفیر آمریکا در اسلام آباد را احضار کرد و خواستار توضیحات وی در قبال رفتار ترامپ در برابر پاکستان به عنوان یکی از متحدان اصلی امنیتی واشنگتن شد.

کارشناسان مسائل کره شمالی نیز نگران آن هستند که صحبت های تحریک آمیز ترامپ راجع به کره شمالی، دو کشور را به سوی جنگی غیرقابل اجتناب سوق دهد.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه ان.بی.سی نیوز گفت «این دیگر بازی نیست؛ رئیس جمهور باید به این درک برسد که هر حرفی از وی معنا و مفهوم خاصی دارد. به نظر من رفتار رئیس جمهور بسیار خطرناک است.»

البته کاخ سفید تلاش کرد از این التهاب بکاهد و سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید اظهارات ترامپ در مورد رهبر کره شمالی را تحریک آمیز ندانست و آن ر ا«دفاع ترامپ از منافع مردمش دانست» و گفت «چیزی که می تواند خطرناک باشد سکوت ترامپ است. او رئیس جمهوری نیست که بخواهد بترسد و نمی خواهد ضعیف باشد.»

در همین حال، واکنش شدید ترامپ به سخنان استیو بنن، مشاور سابق کاخ سفید که در کتابی جدید دیدار پسر دونالد ترامپ با یک وکیل روس در سال 2016 را خیانت آمیز خوانده بود و دیوانه خواندن بنن بسیاری از سیاستمداران را در واشنگتن در بهت و حیرت فرو برد.

اظهارات تازه ترامپ و سخنان تحریک آمیز وی در فضای مجازی باعث شده است بسیاری از مقامات آمریکایی در شورای امنیت ملی کاخ سفید و وزارت خارجه این کشور به این فکر کنند که ترامپ با توئیت های جدید خود در حقیقت یک مسیر و راهبرد جدید را معرفی می کند.

اما با این حال به نظر می رسد حرف های تحریک آمیز ترامپ خبر از شروع راهبردی جدید نمی دهد. به عنوان مثال ترامپ در توئیت خود از کاهش کمک های مستقیم مالی به پاکستان خبر داد، چرا که از نظر وی سران پاکستان، مسئولان آمریکایی را احمق فرض می کنند و به تروریست های پناه می دهند. اما این صحبت ترامپ در حقیقت اشاره به صحبت های نیکی هیلی، فرستاده آمریکا در سازمان ملل و تصمیم سال گذشته دولت آمریکا برای کاهش 255 میلیون دلاری کمک به پاکستان است.

 

انتهای پیام/1404

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان