۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین شناسایی ۴۴۰۰ کودک مشکوک به اختلالات بینایی در قزوین
کد خبر: ۲۷۰۱۸۲ نویسنده: زهرا غلامرضایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ساعت: ۱۱:۰ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی استان خبرداد:

شناسایی ۴۴۰۰ کودک مشکوک به اختلالات بینایی در قزوین

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین بیان کرد: تعداد افراد مشکوک به اختلالات بینایی در بین ۵۷ هزار کودکی که از ابتدای اجرای طرح تاکنون مورد سنجش قرار گرفتند؛ ۴۴۰۰نفر بوده است که به بینایی سنج‌ها ارجاع شده‌اند.

شناسایی ۴۴۰۰ کودک مشکوک به اختلالات بینایی در قزوین
زهرا غلامرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی در استان اظهار کرد: طرح غربالگری چشم، ویژه کودکان 3 تا 6 سال هر سال از اول آبان ماه به مدت 60 روز به صورت کشوری اجرا می‌شود.

وی افزود: در این طرح سنجش بینایی طی سه سطح صورت می‌گیرد؛ به طوریکه در سطح اول توسط مربیان دوره دوره، سطح دوم توسط بینایی سنج‌ها و سطح سوم توسط پزشکان متخصص چشم انجام می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: جمعیت مشمول این طرح در سال جاری 67713 نفر هستند که طرح هم‌زمان با سراسر کشور از اول آبان ماه در استان قزوین اجرا می‌شود.

وی گفت: از جمعیت 67713 مشمول طرح، 50764 نفر جمعیت شهری و 16950 نفر نیز جمعیت روستایی هستند که تاکنون 84 درصد از جمعیت کودکان 3 تا 6 سال استان یعنی نزدیک به 57 هزار نفر مورد معاینه قرار گرفتند.

وجود 102 پایگاه غربالگری بینایی در قزوین
غلامرضایی تصریح کرد: این طرح تا پایان دی ماه تمدید شده و خانواده‌ها فرصت دارند به پایگاه‌های سنجش بینایی مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: تعداد پایگاه‌های ثابت در نظر گرفته شده برای طرح غربالگری بینایی 102 پایگاه در سطح استان است و تعداد مربیان آموزش دیده برای اجرای طرح 160 نفر می‌باشد که سنجش اولیه توسط آنها انجام می‌شود.

این مسئول در ادامه توضیح داد: غربالگری بینایی با دو روش ای‌چارت و دستگاه انجام می‌شود و پس از سنجش بینایی که توسط مربیان دوره دیده انجام می‌شود؛ در صورتیکه کودک مشکوک تلقی شود به بینایی سنج ارجاع می‌شود که 15 بینایی سنج در این زمینه با اداره بهزیستی استان همکاری دارند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین بیان کرد: در مرحله سوم نیز چنانچه توسط بینایی سنج‌ها، مداخلات جراحی یا اختلالات بینایی تشخیص داده شود، کودک به متخصصان چشمی که با ما همکاری دارند؛ ارجاع داده می‌شود.

وی عنوان کرد: جمعیت مشکوک شناسایی شده در بین 57 هزار کودکی که از ابتدای اجرای طرح تاکنون مورد سنجش قرار گرفتند؛ 4400نفر بوده است که به بینایی سنج‌ها ارجاع شده‌اند.

غلامرضایی عمده‌ترین آسیب چشمی تهدیدکننده کودکان را "تنبلی چشم یا آمبلیوپی" عنوان کرد و گفت: سن 3 تا 6 سال، سنین طلایی برای پیگیری و پیشگیری از مشکلات و اختلالات بینایی کودکان است.

دی در ادامه بیان کرد: اگر این مشکلات در دوران کودکی به موقع شناسایی و درمان نشود در بزرگسالی منجر به اختلالات بینایی می‌شود که هزینه‌های زیادی را به لحاظ اقتصادی به خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌کند؛ ضمن اینکه ممکن است اختلال و بیماری برای همیشه باقی بماند و کامل برطرف نشود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین در ادامه گفت: از آنجایی‌که تا پایان اجرای طرح مدت زمان زیادی باقی نمانده لذا به خانواده‌های دارای کودک 3 تا 6 توصیه می‌شود در اولین زمان ممکن، با مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی استان، کودکان خود را مورد سنجش قرار دهند.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به اینکه تبلیغات و آگاه سازی وسیعی در سطح استان انجام شد خوشبختانه درصد مراجعه افراد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

تکرار معاینه چشم در سنین سه تا شش سال الزامی است
این مسئول یادآور شد: سال گذشته 77 درصد از جمعیت مشمول تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، اما امسال تا به امروز که هنوز طرح به پایان نرسیده، 7 درصد افزایش پوشش خدمات دهی را برای کودکان 3 تا 6 سال را نسبت به سال گذشته داشتیم.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: امیدواریم امسال بیش از 90 درصد از کودکان 3 تا 6 سال استان را مورد معاینه قرار دهیم و از اختلالات بینایی که ممکن است کودکان را تهدید کنند، پیشگیری کنیم.

وی اضافه کرد: کمک هزینه جراحی و عینک نیز برای خانواده‌های فاقد تمکن مالی جهت امور درمانی کودکان، توسط بهزیستی پیش‌بینی شده است.

غلامرضایی در پایان گفت: تکرار معاینه در سنین سه تا شش سال الزامی است؛ زیرا ممکن است کودکی در سه سالگی سالم تشخیص داده شود؛ اما در ۴ سالگی به تنبلی چشم مبتلا شود؛ از این رو لازم است که خانواده‌ها نسبت به معاینه کودکان سه تا شش خود اهتمام داشته باشند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان