۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین گسترش بیابان در دشت جنوبی قزوین عامل افزایش ریزگردها است
کد خبر: ۲۷۰۱۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ ساعت: ۱۳:۵۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل محیط زیست استان:

گسترش بیابان در دشت جنوبی قزوین عامل افزایش ریزگردها است

مدیرکل محیط زیست استان قزوین بیان کرد: بخشی از دشت جنوبی قزوین به بیابان تبدیل شده که این خود جای نگرانی دارد و اگر بحث منابع آبی و پوشش گیاهی در این منطقه کنترل نشود؛ وسعت بیابان‌ها افزایش یافته و درنتیجه شاهد افزایش ریزگردها خواهیم بود.

گسترش بیابان در دشت جنوبی قزوین عامل افزایش ریزگردها است
سیاوش شمسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص وضعیت استان در بحث آلایندگی و غلظت هوا اظهار کرد: طی چند روز گذشته به لحاظ گازهای آلاینده‌ اصلا آلودگی نداشتیم و اکنون هم نداریم.

وی افزود: در مورد ریزگردها و گرد و غبار نیز در گاهی مواقع، غلظت هوا افزایش یا کاهش یافته و در نهایت به حد متوسط رسیده است که خیلی نگران کننده نیست.

دشت جنوبی قزوین از جمله کانون‌های ریزگرد است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: استانداردها در بحث آلاینده‌ها ۵ گروه دارند که شامل حالت سالم، متوسط، وضعیت بد است و در نهایت به حالت هشدار می‌رسد.

وی تصریح کرد: در استان قزوین در خصوص گازهای آلاینده در وضعیتی نبودیم که نگران کننده باشد؛ چرا که از حد استاندارد بالا نرفته است؛ اما در مورد پدیده گردوغبار و ریزگردها چند بار به حد متوسط رسید.

شمسی پور اضافه کرد: در این شرایط توصیه ما این بود که سالمندان و افرادی که دارای مشکلات تنفسی در قزوین هستند، فعالیت طولانی مدت در بیرون از منزل نداشته باشند.

وی عنوان کرد: 70 درصد پدیده ریزگردها در کشور ما علت‌های خارجی دارد؛ البته کانون‌های داخلی هم داریم به طور مثال دشت جنوبی قزوین از جمله کانون‌های ریزگرد است که گاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین بیان کرد: سال گذشته تا این تاریخ 21 روز شاهد پدیده ریزگردها در استان بودیم اما امسال با کاهش آن، حداکثر ۹ روز یا ۱۰ روز پدیده ریزگرد در استان اتفاق افتاده است که در این چند روز نیز، نهایت به حد متوسط رسید و خوشبختانه خطر به مرز خطر و هشداردهنده نرسیده است.

وی در ادامه گفت: به هرحال بخشی از دشت جنوبی قزوین به بیابان تبدیل شده که این خود جای نگرانی دارد و اگر اوضاع کنونی و بحث منابع آبی و پوشش گیاهی در این منطقه کنترل نشود؛ وسعت بیابان‌ها افزایش یافته و درنتیجه شاهد افزایش ریزگردها خواهیم بود.

شمسی پور تصریح کرد: برای جلوگیری از این تهدید باید اقداماتی صورت گیرد که در اولین قدم باید در پروژه‌های همچون سدسازی، عوامل زیست محیطی و آب و هوا رعایت شود که زمین و یا تالاب هایی که در استان وجود دارد آب و رطوبت کافی را داشته باشند؛ زیرا در صورت خشک شدن و نداشتن رطوبت کافی در زمان وزش باد، تبدیل به ریزگرد می شود.

وی در پایان گفت: منابع آبی کشور و استان با افت شدیدی مواجه بوده که این خود یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن ریزگردها است؛ ضمن اینکه پوشش گیاهی نیز یکی دیگر از عوامل است. در دشت بویین زهرا حدود 1500 تا 2000 شتر، تهدید پوشش گیاهی بوده و از عوامل تاثیرگذار در بحث ریزگردها است؛ لذا باید پوشش گیاهی منطقه احیا شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان