۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین نیمی از سلامت مردم به عوامل اجتماعی مربوط است
کد خبر: ۲۷۰۰۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۷ ساعت: ۱۳:۲۳ ↗ لینک کوتاه

با وجود تاثیرگذاری نظام‌های سلامت؛

نیمی از سلامت مردم به عوامل اجتماعی مربوط است

به منظور پیشبرد اهداف و انجام وظایف شورا، سیزده کارگروه تخصصی مشورتی در همه استان‌های کشور ایجاد شده است.

نیمی از سلامت مردم به عوامل اجتماعی مربوط است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ بیش از نیمی از عوامل تاثیرگذار بر سلامت شامل عوامل اجتماعی، اقتصادی و محیطی از قبیل شيوه تكامل دوران كودكي، آموزش، درآمد، اشتغال، مسكن، تفريحات، حمل و نقل عمومي، امنیت غذایی، خدمات سلامت، حمايت اجتماعي هستند.

هر یک از عوامل ياد شده تأثیر مهمی روی سلامت، کیفیت زندگی و مرگ و میر جوامع دارد. نظام‌های سلامت در صورت عدم توجه به این عوامل در ارتقاي سطح سلامت جامعه موفقیت چندانی نخواهند داشت.

این عوامل اجتماعی و محیطی خارج از بخش سلامت و در بخش‌هاي مختلفي پراکنده‌اند و شواهد علمی نشان داده که دو راهبرد مداخله نظام سلامت در اين مسير جلب «همكاري بين بخشي» و «مشاركت مردم» است.

شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور به عنوان بازوی فرابخشی وزارت بهداشت در سال 1382 تشکیل شد و تاکنون بیش از صد مصوبه ملی داشته است در سطوح استانی به منظور تصمیم‌گیری، تصویب، هدایت، هماهنگی و نظارت در امور برنامه‌ریزی و بودجه استان‌ها در چارچوب برنامه‌ها و سیاست‌ها و خط‌مشی‌های کلان کشور، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اعضای مندرج در قانون به ریاست استاندار تشکیل ‌می‌شود.

به منظور پیشبرد اهداف و انجام وظایف شورا، سیزده کارگروه تخصصی مشورتی در همه استان‌های کشور ایجاد شده است.

یکی از این کارگروه‌ها، کارگروه سلامت و امنیت غذایی (ساغ) می‌باشد که رئیس آن معاون سیاسی-امنیتی استاندار و دبیر آن رئیس دانشگاه علوم پزشکی است. مطابق تبصره 2 ماده 2 آیین‌نامه اجرایی شورای برنامه‌ریزی و توسعه، اعضای کار‌گروه‌های تخصصی از جمله کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی باید شخصاً در جلسه حضور به‌هم رسانند و در صورت عدم امکان حضور در جلسه، نماینده تام‌الاختیار آنها در سطح معاونت دستگاه با هماهنگی دبیر یا رییس در جلسه حضور ‌یابند.

مطابق آیین نامه‌ی مصوب هيأت محترم وزيران کارگروه سلامت و امنيت غذايي استان وظيفه اجرايي نمودن مصوبات شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي كشور و ارتقای سلامت استان را بر عهده دارد.

جلسات کارگروه ساغ مطابق آیین نامه باید حداقل یک بار در هر فصل تشکیل شود. پیشنهاد دستور کار از سوی هریک از اعضای دایمی، موقت و یا دستگاه‌ها و نهادهای استان تدوین می‌شود.

در سال 1395 تعداد 5 جلسه کارگروه برگزار گردید؛ تعداد 62 مصوبه حاصل این جلسات بود از این تعداد 58 مصوبه(94%) توسط دستگاه‌های اجرایی عضو عملیاتی شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان