۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ۱۷ میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند/ سبک زندگی ناسالم از عوامل مهم افزایش سرطان است
کد خبر: ۲۷۰۰۰۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۷ ساعت: ۱۲:۹ ↗ لینک کوتاه

دانشمند برجسته جهان اسلام در حوزه علوم پزشکی:

۱۷ میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند/ سبک زندگی ناسالم از عوامل مهم افزایش سرطان است

دانشمند برجسته جهان اسلام در حوزه علوم پزشکی با بیان اینکه ۱۷ میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند، گفت: چاقی مسئله‌ای است که به عنوان بیماری غیرواگیر در حال افزایش است و بر اثر عوامل محیطی و مساعد بودن ساختمان ژنتیک فرد ایجاد می‌شود.

۱۷ میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند/ سبک زندگی ناسالم از عوامل مهم افزایش سرطان است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ دکتر فریدون عزیزی، چهره ماندگار و دانشمند برجسته جهان اسلام در حوزه علوم پزشکی در نشستی که پیش از ظهر امروز(پنج‌شنبه) با موضوع سبک زندگی اسلامی با محوریت حوزه سلامت و درمان در بنیاد نخبگان استان برگزار شد، اظهار کرد: سبک زندگی همان شیوه‌ها و الگوهای زندگی روزمره و در حقیقت منعکس کننده گرایش‌ها، تمایلات، رفتارها و عقاید و ارزش‌ها و جهان بینی یک فرد با جامعه است.

وی افزود: سبک زندگی در واقع مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، عادت‌ها نگرش‌ها و معیارهای اخلاقی و سطح اقتصادی در کنار یکدیگر است که طرز زندگی کردن فردی و گروهی را می سازد.

این چهره ماندگار خاطرنشان کرد: مظاهر دنیای عادی، انسان را قانع نمی‌کند و به همین دلیل است که جاه و مقام و مال و دیگر جلوه‌های دنیوی به آدمی احساس غنا و بی‌نیازی نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: یکی از آفات زندگی بشر بی‌هدفی، پوچ‌گرایی و بیهوده‌گرایی است که در پوچ گرایی افراد منشا و هدفی برای کل زندگی انسان نمی‌بینند و بیشترین درصد خودکشی در حقیقت به دلیل عدم وجود بعد معنوی در زندگی آنها رخ می دهد.

عزیزی عنوان کرد: سبک زندگی ما با آمدن خاتم الانبیاء مشخص شده است و این شیوه و سبک زندگی، از باورهای ما نشات می‌گیرد‌ که متاسفانه شیوه زندگی ما شیوه زندگی اسلامی و مطلوبی نیست و باید آسیب شناسی کنیم.

وی عنوان کرد: اهداف اسلام برای تحقق انسان کامل، خانواده مستحکم، جامعه سالم و امت نمونه است.

چهره ماندگار و دانشمند برجسته جهان اسلام در حوزه علوم پزشکی کشور بیان کرد: در شکل گیری سبک زندگی عوامل بسیاری موثرند از جمله وضعیت اقتصادی، سیستم حکومتی، علما، خاستگاه خانوادگی، قهرمانان و آداب دینی.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح شیوه زندگی گفت: سبک زندگی در حوزه سلامت، نحوه تعامل و برخورد افراد با مقولات روزمره سلامت است.

عزیزی تصریح کرد: سلامت و بیماری افراد و جوامع، ناشی از عوامل ژنتیک، محیط زیست و رفتار است و از این میان، مورد آخر بیش از بقیه به انتخاب فرد بستگی دارد؛ اما در عین حال ارزیابی، مداخله و اعمال تغییرات مناسب نیز امکان پذیر است.

وی در ادامه گفت: قطعا باورهای دینی و رفتارهای ما نیز در سبک زندگی موثرند و اگر رفتارهای خود را تغییر کنیم می توانیم تا حدودی نقص‌های ژنتیک و محیط زیست خود را بپوشانیم.

یکی از آفات زندگی بشر بی‌هدفی و پوچ‌گرایی است
این چهره ماندگار کشور عنوان کرد: انسان در بستر زندگی خود ۴ رابطه است، یک ارتباط با خدا، رابطه با خود، ارتباط با اجتماع و اطرافیان و در نهایت ارتباط با جهان پیرامون یعنی حیوانات و نباتات و طبیعت.

وی ادامه داد: این روابط فراگیر کلیه ابعاد زندگی انسان است و اسلام برای هر یک، راه و روشی و تکلیف و مسئولیتی ترسیم کرده و الگوی رفتاری مناسب را ارائه می کند که رعایت آن در سبک زندگی همواره کننده مسیر کمال انسان است.

عزیزی با اشاره به اینکه در سبک زندگی اسلامی، بهداشت بر درمان مقدم است، عنوان کرد: سلامت یک رکن مهم حیات فرد و جامعه است و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی و معنوی چهار بعد سلامت اند که آرامش انسان را فراهم می کند از این رو باید به ۴ بعد سلامت توجه کنیم در حالیکه برنامه‌ریزی های کنونی فقط بعد جسمانی را در برمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: سبک زندگی ناسالم یکی از عوامل تاثیرگذار در بروز بیماری‌های مزمن همچون سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت است بنابراین تلاش ما در سطح خانواده، باید بیشتر در امر پیشگیری و دور کردن عوامل خطر باشد.

این چهره ماندگار کشور با بیان اینکه ۱۷ میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند، گفت: چاقی مسئله‌ای است که به عنوان بیماری غیرواگیر در حال افزایش است و بر اثر عوامل محیطی و مساعد بودن ساختمان ژنتیک فرد ایجاد می‌شود.

عزیزی در پایان گفت: عدم موفقیت برنامه‌های پیشگیری از چاقی در همه جوامع دلایلی دارد که از جمله آنها تبلیغات و نفوذ صنایع و اصناف مربوطه و مشخص نبودن نحوه اجرای مطلوب اصلاح شیوه زندگی است.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان