۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ورود سلبریتی ها به مسائل سیاسی موجب غلبه فضای هیجانی بر فضای‌ عقلانی می‌شود/‌ سیاستمداران سعی دارند با تکیه‌بر شهرت سلبریتی ها به مقاصد سیاسی‌شان برسند
کد خبر: ۲۶۹۹۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۷ ساعت: ۱۰:۴۹ ↗ لینک کوتاه

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران:

ورود سلبریتی ها به مسائل سیاسی موجب غلبه فضای هیجانی بر فضای‌ عقلانی می‌شود/‌ سیاستمداران سعی دارند با تکیه‌بر شهرت سلبریتی ها به مقاصد سیاسی‌شان برسند

سیاست نباید از حالت عقلانی خود خارج شود چراکه همه مسائل کشور به نوعی با این مغوله در ارتباط اند؛ پدیده سلبریتی ها و حضور آن‌ها درصحنه‌های سیاسی مربوط به یک جناح خاص نیست چراکه تجربه نشان داده هر دو جناح غالب کشور در بزنگاه‌های سیاسی سعی در بهره‌برداری از شهرت سلبریتی ها داشته‌اند.

ورود سلبریتی ها به مسائل سیاسی موجب غلبه فضای هیجانی بر فضای‌ عقلانی می‌شود/‌ سیاستمداران سعی دارند با تکیه‌بر شهرت سلبریتی ها به مقاصد سیاسی‌شان برسند
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، دکتر رسول افضلی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران ضمن اشاره به حضور بازیگران و هنرمندان درصحنه‌های سیاسی گفت: تقریباً از دهه هشتاد به بعد شاهد پررنگ شدن پدیده تقدس زدایی از بن‌مایه‌های دینی و عرفی شدن سیاست هستیم، تا قبل از دهه هشتاد "سیاست" جایگاه و منزلت ویژه‌ای داشت و هرکسی نمی‌توانست در عرصه سیاست عرض‌اندام کند.

وی ادامه داد: سیاست نباید از حالت عقلانی خود خارج شود چراکه همه مسائل کشور به‌نوعی با این مغوله در ارتباط اند؛ اگر در جامعه‌ای تصمیمات و رفتارهایی سیاسی دستخوش هیجانات و احساسات قرار گیرد مانعی جدی برای توسعه کشور به وجود خواهد آمد.

افضلی بیان کرد: یکی از عواملی که سیاست را از حالت عقلانی خارج می‌کند ورود سلبریتی ها به عرصه سیاسی است، و در حال حاضر هرچه جلوتر می‌رویم این مسئله پررنگ‌تر می‌شود.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: ورود سلبریتی ها به عرصه سیاست پدیده‌ای نوظهور نیست، این موضوع در کشورهای اروپایی از سال‌ها پیش مطرح بوده است.

دکتر افضلی اضافه کرد: تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد شکل‌گیری و گسترش پدیده سلبریتی ها باعث عرفی شدن سیاست می‌شود و حاکمیت یافتن فضای هیجانی را به دنبال خواهد داشت.

افضلی عنوان کرد: در این قائله هر دو طرف طیف به دنبال منفعت‌طلبی خودشان هستند، هم سیاست مردان و هم سلبریتی ها؛ این منفعت‌طلبی‌ها را می‌توان در انتخابات‌ها(بخصوص انتخابات شورای شهر) به‌وضوح مشاهده کرد.

سفر برخی از سلبریتی ها به مشهد برای حمایت از روحانی

وی ادامه دادمتأسفانه رفتارهای سیاسی در کشور ما ماهیت عقلانی خود را ازدست‌داده و جامعه در گذرگاه‌های سیاسی برمبنای احساسات قدم برمی‌دارد که این اصلاً به نفع کشور نیست.

افضلی افزود: در برخورد با پدیده سلبریتی ها نمی‌توان سلبی عمل کرد چراکه جامعه به لحاظ روانی و احساسی تحت تأثیر این شخصیت‌ها قرار دارد؛ تنها راهکاری که وجود دارد توجه به آموزش‌های عمومی و آگاه‌سازی توده‌های مردم نسبت به این مسئله است.

استاد جامعه شناس دانشگاه تهران بیان کرد: سیاستمداران سعی دارند با تکیه‌بر شهرت سلبریتی ها و تهییج احساسات توده‌های مردم به مقاصد سیاسی‌شان برسند که این امر نوعی سلب آزادی محسوب شده و با اصول دموکراسی در تناقض است.

افضلی ادامه داد: شورای شهر آیینه تمام نمایی از تبعات منفی حضور سلبریتی ها درصحنه سیاست است که یک دوره به دست بازیگران می‌افتد و یک دوره به دست ورزشکاران!

وی عنوان کرد: پدیده سلبریتی ها و حضور آن‌ها درصحنه‌های سیاسی مربوط به یک جناح خاص نیست چراکه تجربه نشان داده هر دو جناح غالب کشور در بزنگاه‌های سیاسی سعی در بهره‌برداری از شهرت سلبریتی ها داشته‌اند.

افضلی اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت‌ماه امسال نیز جناح‌های سیاسی برای رأی آوریِ بیشتر در انتخابات سلبریتی ها را عَلم کردند و اگر واقع‌بینانه به قضیه نگاه کنیم حضور این شخصیت‌ها در عرصه انتخابات نقش اثرگذاری داشت.




انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان