۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تیلرسون; برجام دیگر در کانون توجه سیاست آمریکا در قبال ایران قرار ندارد
کد خبر: ۲۶۹۹۹۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۷ ساعت: ۱۰:۱۵ ↗ لینک کوتاه

تکرار ادعاهای واهی وزیر خارجه آمریکا علیه توافق هسته ای ایران؛

تیلرسون; برجام دیگر در کانون توجه سیاست آمریکا در قبال ایران قرار ندارد

وزیر خارجه آمریکا در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز، رویکرد دولت ترامپ در قبال برجام و مسئله کره شمالی را شرح داد.

تیلرسون; برجام دیگر در کانون توجه سیاست آمریکا در قبال ایران قرار ندارد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز به دیپلماسی آمریکا و مسئلهتوافق هسته‌ای ایران اشاره کرد.

وی در این مطلب ادعا کرد: توافق هسته‌ای ایران، دیگر در کانون توجه سیاست ما در قبال تهران قرار ندارد. ما اکنون در حال مقابله با تمام تهدیدها از جانب ایران هستیم. بخشی از این رویکرد، شامل ایجاد مجدد اتحاد با شرکایمان در خاورمیانه می‌شود. در ماه نوامبر، ما به ایجاد مجدد روابط دیپلماتیک با عراق و عربستان سعودی کمک کردیم. ما به همکاری با متحدانمان و نیز کنگره برای جستجوی گزینه‌هایی برای حل و فصل کردن نواقص بسیارِ توافق هسته‌ای ادامه می‌دهیم و در عین حال، اقدامات مشابهی برای مجازات ایران به دلیل نقض تعهدات خود درباره موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه انجام خواهیم داد.(!)

وی همچنین در این مطلب، درباره مسئله کره شمالی نوشت: طی سال گذشته، آمریکا با چالش‌های بزرگی درباره مسئله کره شمالی، چین و روسیه مواجه شده است.

وزیر خارجه آمریکا در این مطلب آورده است: هنگامی که دونالد ترامپ، به ریاست جمهوری آمریکا رسید، کره شمالی را بزرگترین تهدید برای امنیت آمریکا اعلام کرد. او سیاست شکست خورده صبر استراتژیک را رها کرد و به جای آن، سیاست اعمال فشار از طریق وضع تحریم‌های دیپلماتیک و اقتصادی را اتخاذ کرد. در سال جاری، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا، 3 مورد از سختگیرانه‌ترین قطعنامه‌های تاریخ را علیه پیونگ یانگ وضع کرد که صادرات کالاهایی از کره شمالی مانند زغال سنگ، آهن، غذای دریایی و منسوجات را شامل می‌شود.

آمریکا از متحدان و شرکایش درخواست کرده است برای تغییر رفتار کره شمالی، بر این کشور به صورت یک جانبه اعمال فشار کنند. بسیاری نیز با اتخاد اقداماتی از جمله متوقف کردن صادرات، قطع روابط دیپلماتیک و اخراج کارگران با تابعیت کره شمالی، پاسخ مثبتی به درخواست ما دادند. کمپین اعمال فشار صلح آمیز ما تقریبا 90 درصد درآمد کره شمالی در قبال صادرات را که بخش اعظم آن برای تولید غیرقانونی تسلیحات صرف می‌شد، قطع کرده است.

مسئله مهم در رویکرد ما در قبال کره شمالی، متقاعد کردن چین برای استفاده از نفوذ اقتصادی خود در پیونگ یانگ است. چین برخی از تحریم‌ها و ممنوعیت‌ها را اعمال کرده است، اما می‌تواند اقدامات بیشتری انجام دهد. ما همچنان منافع آمریکا در دیگر زمینه‌ها، از جمله مسئله تراز تجاری، سرقت مالکیت معنوی و فعالیت‌های نگران کننده نظامی پکن در دریای جنوبی چین و دیگر نقاط را دنبال خواهیم کرد. رشد قدرت چین در بخش نظامی و اقتصادی، واشنگتن و پکن را ایجاب می‌کند چگونگی مدیریت روابط خود تا 50 سال آینده را به دقت بررسی کنند.

وی در ادامه با اشاره به روابط پرتنش روسیه و آمریکا مدعی شد: در حالی که ما علیه رفتار خصمانه روسیه مقاومت می‌کنیم، در بخش‌هایی که منافع دو جانبه وجود داشته باشد، با این کشور همکاری می‌کنیم. اکنون که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به روند سیاسی ژنو به منظور ایجاد آینده‌ای جدید برای سوریه، پایبند است، ما از روسیه انتظار داریم تا پایان رفتار کنونی خود را ادامه دهد. ما اطمینان داریم انجام این اقدامات آینده‌ای را برای سوریه محقق خواهد کرد که در آن، جایی برای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، و خانواده وی وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان