۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین مطالبات آموزش‌دهندگان پرداخت می‌شود/ فعالیت ۴۰۰ آموزش‌یار سوادآموزی در استان
کد خبر: ۲۶۹۹۸۱ نویسنده: زهرا قلی خانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۷ ساعت: ۹:۸ ↗ لینک کوتاه

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش قزوین:

مطالبات آموزش‌دهندگان پرداخت می‌شود/ فعالیت ۴۰۰ آموزش‌یار سوادآموزی در استان

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: حق الزحمه و مطالبات سال گذشته آموزش‌دهندگان، به محض تایید حسن انجام کار توسط معاونت مالی پشتیبانی استان تا پایان دی ماه امسال پرداخت خواهد شد.

مطالبات آموزش‌دهندگان پرداخت می‌شود/ فعالیت ۴۰۰ آموزش‌یار سوادآموزی در استان
زهرا قلی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: نهضت سوادآموزی یک نهضت پیشرو در آموزش وپرورش است و باتوجه به اینکه آموزش دهنده‌های این نهاد نیروهای آزاد هستند، لذا با برون‌سپاری به موسسات غیردولتی فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: برون‌سپاری در واقع سپردن برخی مسئولیت‌ها به شرکت‌ها و موسسات خصوصی است که از مزایای آن می‌توان به بهبود کمیت‌کارها، کاهش هزینه‌های اجرایی و افزایش بهره‌وری، افزایش تمرکز سازمان در هدف اصلی خود و افزایش سرعت کارها اشاره کرد.
معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: تعهد و پاسخگویی توسط شرکت‌ها، استفاده ازدانش‌وتجربه بخش خصوصی و مهم‌تر از همه حذف هزینه‌های مرتبط با استخدام یک کارمند و اینکه حقی برای استخدام نیرو ایجاد نمی‌کند، از دیگر مزایای برون‌سپاری نهضت سوادآموزی است.

وی با اشاره به فعالیت 400 آموزش‌یار سوادآموزی در سطح استان عنوان کرد: هم‌اکنون 7 موسسه با این معاونت همکاری دارند و 400 آموزش‌یار سوادآموزی با این موسسات غیردولتی قرارداد داشته و مشغول به فعالیت هستند.

قلی خانی درخصوص سياست‌هاي تشويقي دولت و نهضت سواد آموزي براي ایجاد انگیزه سواد‌آموزها جهت شرکت در کلاس‌های سوادآموزی گفت: توجه به ریشه‌کنی بی‌سوادی در هر دوره ای مورد توجه بوده، در دولت یازدهم و دوازدهم نیز برنامه‌های متفاوتی برای افزایش انگیزه یادگیری در میان سواد آموزان انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته گفت: از جمله اقدامات انجام شده می‌توان به طرح دولت در ارائه 20 درصد از سرانه آموزشی به عنوان پاداش به افرادی که سواد می‌آموزند، اشاره کرد.
معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: نهاد نهضت سوادآموزی با کمک دولت توانسته به یاری افراد بشتابد تا به صورت خودمحور، افراد بی‌سواد خانواده توسط اعضای باسواد خانواده آموزش ببینند.

وی ادامه داد: در این طرح انگیزشی، سرانه آموزشی این دسته از افراد به خانواده پرداخت می‌شود و کودکان بازمانده از تحصیل نیز برای آموزش زیرنظر این نهاد قرار می‌گیرند.

قلی خانی با اشاره به به‌روز رسانی آموزش‌های نهضت سوادآموزی بیان کرد: برای تقویت و ایجاد انگیزه در بین سوادآموزان، علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن برای سوادآموزان ‌طرح‌های بسیار خوبی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به طرح خودآموز گفت: سوادآموزی به شیوه خوآموز یکی از این طرح‌ها است، یعنی فرد بی‌سواد در محل زندگی خود با استفاده ازکتاب‌های درسی سوادآموزی به کمک یکی از اعضای خانواده آموزش می‌بیند و در آزمون پایان دوره شرکت می‌کند.

این مسئول با اشاره به اجرای طرح خواندن با خانواده خاطرنشان کرد: اهداف این طرح، توسعه و تقویت فرهنگ مطالعه در بین مخاطبان و اعضای خانواده، استقلال درمطالعه، تقویت مهارت خواندن و نوشتن فراگیران دردوره‌های سوادآموزی، استفاده از اوقات فراغت اعضای خانواده در امر مطالعه و کتابخوانی است.
قلی خانی تصریح کرد: طرح حلقه‌های کتاب و کتابخوانی یعنی فراهم کردن زمینه و فرصتی برای کم‌سوادان جامعه برای دسترسی آسان‌تر به منابع مکتوب از دیگر طرح‌های نهضت سوادآموزی است.

وی افزود: در این طرح کم‌سوادان در حلقه‌های ۱۰ نفره کتابخوانی سازماندهی می‌شوند و در هر حلقه یک نفر از اعضا به عنوان نماینده و یک نفر اعضای باسواد خانواده به عنوان پشتیبان انتخاب و وظیفه هماهنگی‌ها را عهده‌دار خواهند شد.

وی با اشاره به آموزش رایانه در کنار آموزش خواندن و نوشتن به سوادآموزان گفت: براساس قراداد باشرکت رایان صبا، سوادآموزان در دوره‌های آموزشی حضور یافته و مدرک دریافت می‌کنند.

این مسئول عنوان کرد: طرح تبلت و آموزش بزرگسالان با استفاده ازتبلت، اجرای طرح عملی نماز به بی‌سوادان وکم‌سوادان نیز از دیگر طرح‌ها می‌باشد.

قلی خانی تاکید کرد: سوادآموزی باید اثربخش بوده و نتیجه خوبی داشته باشد که منجر به تغییر رفتار سوادآموزان شود تا بتوانیم به اهداف نهضت برسیم.

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور شاید شبیه به یک رویا باشد؛ اما باید در برنامه‌ها و فعالیت‌های سوادآموزی تغییر و تحول اساسی ایجاد شود.
وی ادامه داد: برای شتاب بخشی به سوادآموزی باید از هرگونه قوانین و مقررات پیچیده و دست پاگیر پرهیز شود، تصور سازمان این بود که بی‌سوادی را در کشور به صفر برساند؛ اما متاسفانه این امر تاکنون بنا به دلایلی اتفاق نیفتاده است و برای این منظور باید فضای رسانه‌ای کشور آکنده از برنامه‌های ترویجی و تبلیغی باشد.

قلی خانی با اشاره به عوامل رشد بی‌سوادی در جامعه بیان کرد: دلایلی همچون مشکلات فردی خانوادگی، عوامل محیطی و آموزشی، فقر و عوامل فرهنگی جامعه موجب رشد بی‌سوادی درجامعه شده است.

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: با توجه به اینکه در کشور، روش واحدی برای شمارش افراد بی‌سواد وجود ندارد، یونسکو از روش پژوهش برای شمارش استفاده می‌کند اما در ایران از روش سرشماری توسط مرکز آمار ایران این کار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نحوه شمارش افراد بیسواد یا کم سواد در ایران به شیوه خود اظهاری است که به نظر می‌رسد روش مناسبی نیست؛ زیرا بر اساس پاسخ‌هایی است که افراد می‌دهند نه بررسی مدارک تحصیلی آنها، که در این زمینه نیز خطا وجود دارد.

قلی خانی با اشاره به میزان پرداختی به آموزشیاران و سوادآموزان گفت: بودجه معاونت نهضت سواد آموزی براساس تفاهم‌نامه‌ای است که با سازمان مرکزی سواد آموزی تهران منعقد می‌شود.

وی اضافه کرد: در پایان دوره‌های تحصیلی سوادآموزی به شرط قبولی هر نفر، به آموزش دهندگان پس از حسن انجام کار و تایید اسناد توسط ذی حساب و حسابداری اداره کل در دوره سوادآموزی مبلغ پرداختی بابت هر نفر 720000تومان، در دوره تحکیم سواد مبلغ 130000 تومان و در دوره انتقال نیز مبلغ 840000 تومان پرداخت می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: از این مبالغ 8 درصد سهم موسساتی است که با این معاونت قرارداد بسته اند و 16/67 درصد نیز بیمه آموزش دهندگان که در نتیجه 75/33 خالص پرداختی به آموزش دهندگان می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: پاداشی هم برای ایجاد انگیزه در بی‌سوادان توسط سازمان مرکزی به مبلغ 144000تومان پرداخت می‌شود که این مبلغ مستقیم به حساب شخصی سوادآموزان واریز می‌شود.

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: حق الزحمه و مطالبات سال گذشته آموزش‌دهندگان، به محض تایید حسن انجام کار توسط معاونت مالی پشتیبانی استان تا پایان دی ماه امسال پرداخت خواهد شد فقط مشکلاتی در بحث بیمه آموزش‌دهندگان بود که آیین نامه جدید در این خصوص این مشکل را مرتفع کرد.

وی در پایان با بیان اینکه استان قزوین رتبه دوم در سطح رشد سواد در کشور را بعد از استان بوشهر دارد، گفت: امیدواریم با مشارکت و همکادی تمامی نهادها و دستگاه‌های اجرایی، گام‌های خوبی برای ریشه کنی بی‌سوادی در استان برداریم.

انتهای پیام/7003
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان