۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۱۲درصد جمعیت کشور بی‌سواد هستند
کد خبر: ۲۶۹۹۷۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۶ ساعت: ۱۳:۳۱ ↗ لینک کوتاه

معاون آموزشی سازمان سوادآموزی کشور:

۱۲درصد جمعیت کشور بی‌سواد هستند

معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور بیان کرد: ۵۲.۵ درصد از جمعیت کشور، براساس سرشماری سال ۵۵ بی‌سواد بودند؛ اما خوشبختانه امروز توانستیم این رقم را به حدود ۱۲ درصد برسانیم.

۱۲درصد جمعیت کشور بی‌سواد هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ محمد مهدی زاده معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور در همایش هفته سوادآموزی که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه)در سالن اجتماعات اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین برگزار شد؛ با اشاره به اهمیت حقوق اجتماعی اظهار کرد: همه ما به نوعی طلبکار هستیم و خود را به مردم و شهدا مدیون احساس نمی‌کنیم، به حق و حقوق خود آشنایی نداشته و حتی بعضی وقت‌ها، حق‌هایی را نیز پایمال می‌کنیم.

وی افزود: اگر همه ما به حقوق خود آشنایی داشته و حق مدار بودیم و از حق و حقانیت دفاع می‌کردیم به طور قطع جهان بهشت می‌شد.

معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور با بیان اینکه برخورداری از حق داشتن آموزش باکیفیت حق همه کودکان است، گفت: امروز کنکور به یک مشکل بزرگ برای دانش‌آموزان تبدیل شده و آنها مجبورند ساعات زیادی از بهترین دوران زندگی خود را در اتاقی محبوس بوده و برای کسب رتبه برتر و قبولی درس بخوانند و این موضوع واقعا ظلم بزرگی به نسل جوان امروز است.

مراکز یادگیری محلی ظرفیت مناسبی برای تحقق اهداف سوادآموزی است
وی تصریح کرد: متاسفانه با نام آموزش باکیفیت، بچه‌ها پاستوریزه تربیت می‌شوند و همین امر موجب شده است تا وقتی آنها بزرگ شده و ازدواج کردند با کوچکترین مشکلی که در زندگی با آن مواجه می‌شوند زندگی آنها به طلاق و جدایی ختم شود.

مهدی زاده عنوان کرد: حقوق اجتماعی اولین چیزی است که همه ما باید یاد بگیریم تا ضمن آشنایی به حقوق خودمان، حقوق دیگران را نیز از بین نبریم.

معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور بیان کرد: امروز تعریف و رویکرد سوادآموزی تغییر کرده است و مهم‌ترین رسالت سوادآموزی، ایجاد فرصت‌های مناسب برای سوادآموزان برای اینکه افراد در تعامل با یکدیگر، شیوه صحیح زندگی کردن را بیاموزند.

وی عنوان کرد: سوادآموزی دستاوردهای خوبی در کشور داشته است، 52.5 درصد از جمعیت بالای 6 سال کشور، براساس سرشماری سال 55 بی‌سواد بودند؛ یعنی بیش از نیمی از جمعیت 6 سال به بالای کشور ما بی‌سواد بودند.

مهدی زاده بیان کرد: امروز خوشبختانه توانستیم این رقم را به حدود 12 درصد برسانیم و حدود 40 درصد در امر سوادآموزی پیشرفت داشتیم و در واقع درصد باسوادی کشور را تقریبا به 2 برابر برسانیم و بی‌سوادی را به یک چهارم کاهش دهیم.

معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور خاطرنشان کرد: یزد، سمنان، مازندارن، تهران و البرز جزو استان‌های باسواد کشور هستند و استان‌های دارای بیشترین آمار بی سوادی نیز استان‌های سیستان بلوچستان، آذربایجان غربی، اردبیل کردستان و لرستان هستند.

وی در پایان گفت: مراکز یادگیری محلی ضمن ایجاد فرصتی مناسب برای تقسیم تجارب و احیای سنت‌ها و فرهنگ‌ها و افزایش مشارکت، ظرفیت مناسبی برای تحقق اهداف سوادآموزی است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان