۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین افزایش ۳۵ درصدی حیات وحش در استان
کد خبر: ۲۶۹۸۸۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۴ ساعت: ۹:۱۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین خبر داد:

افزایش ۳۵ درصدی حیات وحش در استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین گفت: سرشماری زمستانه حیات وحش استان قزوین در ۶ منطقه انجام و آن نسبت به ۳سال گذشته ۳۵درصد افزایش جمعیت حیات وحش را نشان می‌دهد.

افزایش ۳۵ درصدی حیات وحش در استان
سیاوش شمسی پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: سرشماری زمستانه پستانداران شاخص علفخوار در مناطق تحت مدیریت استان قزوین برگزار شد.

وی افزود: این سرشماری باحضور ماموران اجرایی یگان حفاظت، معاونین، روسا وکارشناسان ادارات تابعه و ستادی، اعضای تشکل‌های مردمی، علاقه مندان و جوامع محلی به تعداد 158 نفر روز با برنامه ریزی اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین و به روش مشاهده مستقیم آغاز و پس از سرشماری حیات وحش مناطق الموت شرقی و غربی، طارم سفلی، باشگل و آوج- آبگرم به پایان رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین بیان کرد: هدف از این سرشماری برآورد جمعیت، وضعیت گروههای سنی وحوش، نسبت جمعیت گونه‌های نر و ماده، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط ضعف و قوت مدیریت مناطق و انجام تحلیل‌های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاه‌های استان در سیاستگذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ و میش، کل و بز و آهو ماست.
 
وی گفت: در مجموع 2845 رأس از گونه‌های شاخص جانوری شامل آهو، کل وبز و قوچ و میش در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان قزوین در سال جاري مشاهده و آمار برداري شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اضافه کرد: نکته قابل توجه در سرشماری زمستانه امسال افزایش 6 درصدی مشارکت ماموران در سرشماری و افزایش 10 درصدی سطح پوشش مناطق سرشماری و افزایش چهار برابری مشارکت علاقه مندان و جوامع محلی در سرشماری بود.

وی اذعان کرد: سرشماری زمستانه حیات وحش استان قزوین در 6 منطقه انجام و آن نسبت به 3سال گذشته 35درصد افزایش جمعیت حیات وحش را نشان می‌دهد.

شمسی پور در پایان گفت: استان قزوین به خاطر تنوع اقلیمی زیستگاه پستاندارانی چون گوسفند وحشی، کل و بز، آهو، پلنگ، خرس، سیاه گوش، گراز، روباه، گرگ و خرگوش و پرندگانی مانند عقاب طلایی، دال، هما، تیهو، کبک دری، کبک چیل، سارگپه است.
انتهای پیام/2002/د

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان