۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۳۲ محله استان تحت پوشش "طرح محب" هستند
کد خبر: ۲۶۹۸۷۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۳ ساعت: ۱۳:۴۷ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی قزوین:

۳۲ محله استان تحت پوشش "طرح محب" هستند

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین بیان کرد: در طول این سال‌ها توانستیم ۴۵ محله را تحت پوشش این طرح قرار دهیم که بسیاری از محلات با ما همکاری داشتند؛ اما هم‌اکنون ۳۲ محله فعال تحت پوشش "طرح محب" هستند.

۳۲ محله استان تحت پوشش "طرح محب" هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ زهرا غلامرضایی معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در کارگاه آموزشی طرح حمایت‌های روانی و اجتماعی در بلایای طبیعی که در سالن اجتماعات باغستان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: از سال 83 تاکنون نزدیک به 13 سال است که طرح مداخلات روانی و حمایت‌های مشاوره‌ای در بلایا و حوادث طبیعی در استان قزوین اجرا می‌شود.

وی افزود: بنا به پیشنهاد دفتر مشاوره‌ای بهزیستی کشور این طرح به مدت دو سال به عنوان پایلوت و آزمایشی در استان قزوین اجرا شد؛ که پس از ارزیابی سازمان بهزیستی، با عنوان طرح اصلی دفتر مشاوره قرار گرفت.
معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: در قالب این طرح، حمایت‌های روانی و ایجاد فضای خودمراقبتی برای عموم افراد در مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی انجام می‌شود تا حادثه دیدگان بتوانند کمک‌های اولیه و خودمراقبتی را از خود تا زمانیکه نیروهای امدادی و کمکی برسند، داشته باشند.

وی اضافه کرد: این طرح در 2 قالب انجام می‌شود، یک بخش شامل آموزش‌هایی است که در راستای حمایت‌های روانی و اجتماعی به گروه هدف ارائه می‌شود و مخاطب ما گروه‌های محلی و عموم مردم هستند.
غلامرضایی تصریح کرد: در طول این سال‌ها توانستیم ۴۵ محله را تحت پوشش این طرح قرار دهیم که بسیاری از محلات با ما همکاری داشتند؛ اما هم‌اکنون 32 محله فعال تحت پوشش "طرح محب" هستند.

وی ادامه داد: نزدیک به 13 موسسه و NGO و موسسات مردم نهاد در اجرای طرح محب در سطح محلات و انتقال آموزش‌ها به عموم مردم با بهزیستی استان همکاری دارند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: بخش دوم طرح محب، آموزش گروه‌های فوریتی است تا بتوانیم از پتانسیل و توان گروه‌های تخصصی با رشته تحصیلی روان شناسی و مشاوره در حوادثی همچون زلزله اخیر استفاده کنیم و بتوانیم از ظرفیت اجرایی و علمی آنها برای مداخلات روانی و اجتماعی بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: زمانی که زلزله کرمانشاه اتفاق افتاد ما از گروه‌های فعال در شهرستان‌ها خواستیم تا گروه فوریتی به ما معرفی کنند؛ اما متاسفانه با توجه به اینکه رویکرد آموزشی متعدد و قوی‌ای داشتیم و گروه‌های فوریتی شناسایی و شناسنامه برای آنها صادر شده بود؛ اما در مداخلات این چنینی که نیاز به همکاری آنها جهت اعزام به استان کرمانشاه داشتیم، فقط توانستیم 6 نفر را در استان به صورت داوطلب وارد این پروسه کنیم که در نهایت سه نفر اعزام شدند.

این مسئول بیان کرد: این موضوع تلنگری بود تا نگاهی مجدد به این عرصه داشته باشیم، تا بتوانیم با ارائه آموزش‌های بیشتر و ایجاد انگیزه و دلگرمی و همچنین بهره‌مندی از نظرات و پیشنهادات مثبت و سازنده گروه‌های فوریتی، سطح مداخلات را ارتقا دهیم.

وی در پایان گفت: اهداف طرح محب در راستای ارتقای بهداشت روان افرادی است که دچار حادثه و اختلالات روان نظیر اختلالاتی چون افسردگی و اضطراب می‌شوند؛ چراکه مداخلات به هنگام در ساعات و روزها اولیه از بسیاری از آسیب‌ها و اختلالات پیشگیری می‌کند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان