۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین سال گذشته ۴هزار بازی موبایلی در "اسرا" رده‌بندی سنی شد/ استان قزوین بیش از ۴۳۷ هزار گیمر دارد
کد خبر: ۲۶۹۸۱۳ نویسنده: مرتضی جمشیدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲ ساعت: ۱۳:۵۷ ↗ لینک کوتاه

اختصاصی/کارشناس پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای:

سال گذشته ۴هزار بازی موبایلی در "اسرا" رده‌بندی سنی شد/ استان قزوین بیش از ۴۳۷ هزار گیمر دارد

کارشناس پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: سال گذشته بیش از ۴۰۰۰ عنوان بازی موبایلی در اسرا رده‌بندی شد و این کار کمی نیست، بدین معنا که بازی‌کنندگان آن را بازی کرده‌اند و مجاز و غیرمجاز بودنش را سنجیده و رده سنی مناسبی برایش انتخاب کرده‌اند.

سال گذشته ۴هزار بازی موبایلی در "اسرا" رده‌بندی سنی شد/ استان قزوین بیش از ۴۳۷ هزار گیمر دارد
مرتضی جمشیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با بیان اینکه ایرانی‌ها رشد خوبی در زمینه تولید بازی داشته‌اند، اظهار کرد: از میان 23 میلیون gamerکشور با متوسط سنی 21 سال و متوسط زمان 79 دقیقه بازی، عده‌ای مشغول تولید بازی نیز هستند.

وی افزود: بازی‌های موبایلی به هزینه و زمان کمتری نیاز دارند، زودتر به محصول می‌رسند و عرضه آنها به بازار راحت‌تر از بازی‌های کامپیوتری و کنسولی است، از این جهت رشد خوبی که در زمینه بازی‌های موبایلی داشته‌ایم، برای دوستانی که دغدغه‌های فرهنگی و علمی آموزشی دارند فرصتی است تا از این رسانه برای اهداف خود استفاده کنند.

این کارشناس حوزه بازی‌های دیجیتال با بیان اینکه یکی از مشکلات عرصه بازی‌های رایانه‌ای نگاه به آن صرفا به عنوان یک بازی است، تاکید کرد: بسیاری مواقع وجوه دیگر بازی در نظر گرفته ‌نمی‌شود، در حالی که دنیا آن را اینطور نمی‌بیند و از همین بازی‌ها پول زیادی برداشت می‌شود.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: در سال 94 گردش مالی بازی‌های یارانه‌ای در ایران 460 میلیارد تومان بوده‌است که تنها 5 درصد آن به بازی‌های داخلی مربوط می‌شود و مابقی متعلق به بازی‌های خارجی بوده‌است.

وی درمورد دلایل جدی نگرفتن بازی‌های رایانه‌ای تشریح کرد: جدی نگرفتن بازی‌های رایانه‌ای به این دلیل است که خود افراد اهل بازی کردن نیستند و یا متعلق به دهه‌های قبل هستند و نتوانسته‌اند ارتباط بگیرند، یا شاید می‌خواهند آن را در هاله‌ای از ابهام قرار دهند و می‌ترسند آسیب‌های آن از کنترلشان خارج شود.

جمشیدی یادآور شد: با گذشت 8 الی 10 سال از حضور این محصول در سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی و تاثیر بر جامعه، هنوز حمایت‌های مالی و قانونی مطلوب وجود ندارد و تدابیر لازم اندیشیده نشده‌است.

کارشناس پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به وجود 40 میلیون کاربر ایرانی در تلگرام اظهار کرد: این کاربران یکتا نیستند و هر فرد می‌تواند بیش از یک حساب کاربری داشته باشد، در حالی که ما وقتی می‌گوییم 23 میلیون gamer وجود دارد این تعداد یکتا و خالص است.

وی با بیان اینکه متولی اصلی بازی‌های رایانه‌ای در ایران بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد است، اذعان کرد: با وجود این نهادهای دیگری نیز در این زمینه کار می‌کنند؛ مثل عمار، سراج و مدرسه آیینه و هنر که در حوزه فرهنگی بازی‌ها فعالیت می‌کنند.

جمشیدی عنوان کرد: قزوین نیازمند وجود حداقل 3 مدرس حوزه بازی با توانایی تدریس سواد بازی‌های رایانه‌ای است، game studi (مطالعات بازی) تلفیقی از دانش چند رشته مانند جامعه‌شناسی، روانشناسی و کامپیوتر است، کسی که می‌خواهد مربی و مدرس بازی شود، می‌تواند از صحبت‌های اساتید استفاده کند و از سوی دیگر باید علاقه به مقوله بازی داشته‌باشد و سراغ آن برود.

وی با بیان اینکه به بازی‌های ویژه زنان و دختران بازی‌های صورتی گفته‌می‌شود، تاکید کرد: ما نیز می‌توانیم متناسب با فرهنگ خودمان بازی‌های فاخر دخترانه و زنانه درست کنیم و تاکنون چنین کاری انجام نشده‌است، اما لازم است به آن توجه شود زیرا بیش از 30 درصد بازی‌کننده‌های ایرانی، خانم هستند.

جمشیدی با اشاره به اینکه مهم‌ترین کاری که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تاکنون انجام داده نظام رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای است، گفت: هر بازی که بخواهد از طریق مجاز وارد شود باید از این فیلتر بگذرد، چه بازی‌های موبایلی و چه سایر بازی‌های موجود در بازار.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از 4000 عنوان بازی موبایلی در اسرا رده‌بندی شد و این کار کمی نیست، بدین معنا که بازی‌کنندگان آن را بازی کرده‌اند و مجاز و غیرمجاز بودنش را سنجیده و رده سنی مناسبی برایش انتخاب کرده‌اند.

جمشیدی در مورد سایر فعالیت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: واحد فرهنگی این بنیاد عناصر فرهنگی لازم برای بازی‌های ایرانی اسلامی را بررسی می‌کند و سایر فعالیت‌های آن شامل کار حمایتی و سیاستی و راه انداختن صنعت است.

کارشناس پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: نقش فرهنگی بنیاد، نظام رده‌بندی است و جز این بیش‌تر نقش راه‌اندازی صنعت بازی را ایفا می‌کند تا از این طریق ایجاد اشتغال کند و فناوری‌اش غنی‌تر شود، جاهای دیگری مثل سراج، عمار یا مدرسه آیینه و هنر فعالیت‌هایشان بیش‌تر در حوزه فرهنگی جواب می‌دهد.

وی تصریح کرد: به شرطی که برداشت سطحی از محتوا نداشته باشیم، زیرا برداشت غلط از بازی موجب می‌شود فرد به حرف ما اعتماد نکند، اگر می‌خواهیم اعتماد بازی‌کننده را جلب کنیم باید نکات مثبت و منفی بازی را همزمان به مخاطب بگوییم و با او همراه شویم.

جمشیدی در پایان تعداد گیمرهای ‏استان قزوین437،049 نفر بازیکن اعلام کرد و گفت: بنیاد خودش بازی تولید نمی‌کند، بلکه برای معرفی بازی‌هایی که بازی‌سازها تولید می‌کنند، نمایشگاه برگزار می‌کند و دیگر فعالیت‌های حمایتی را انجام می‌دهد.
انتهای پیام/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان