۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین کلنگ ساخت و ساز شهرداری بر جان فضای سبز ناحیه شهری مینودر
کد خبر: ۲۶۹۷۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲ ساعت: ۸:۱۰ ↗ لینک کوتاه

مشکلات ساکنین منطقه پوشینه بافت؛

کلنگ ساخت و ساز شهرداری بر جان فضای سبز ناحیه شهری مینودر

مدتی است که زمزمه ساخت و ساز و تبدیل پارک کاسپین به مجتمع‌های مسکونی و تجاری به گوش می‌رسد که نگرانی ساکنین منطقه پوشینه بافت مینودر را به دنبال داشته است.

کلنگ ساخت و ساز شهرداری بر جان فضای سبز ناحیه شهری مینودر
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ ناحیه شهری مینودر در شمال شهرستان قزوین واقع شده که حدود ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.

باوجود اینکه بیش از ۲۰ سال از ساخت و ساز و گسترش این ناحیه شهری می‌گذرد اما از سرانه فضای سبز قابل قبولی برخوردار نیست و بسیاری از زمین‌های مورد نظر که برای ایجاد پارک و بوستان در نظرگرفته شده‌‌اند همچنان به صورت بایر و یا نیمه ساخت رها شده است.

طبق استاندارد جهانی سرانه فضای سبز به ازای هر فرد، ۱۵ متر می‌باشد این در حالی است که در شهرک مینودر به ازای جمعیت بالای آن فقط ۲ پارک وجود دارد و همین موضوع نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

میدان کاسپین(پوشینه بافت قدیم) در مرکز مینودر واقع شده و با توجه به طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری بنا شد به صورت یک میدان بیضی شکل و بوستانی با مساحت ۵۸ هزار متر مربع ساخته شود که استقبال و خوشحالی مردم به جهت برخورداری از فضای سبز را به دنبال داشت.

اما مدتی است که شهرداری قزوین نسخه این طرح را پیچیده و کنار گذاشته است و زمزمه ساخت و ساز و تبدیل این میدان به مجتمع‌های مسکونی به گوش می‌رسد که نگرانی ساکنین منطقه پوشینه بافت را به دنبال داشته است؛ به طوریکه این شهروندان در مقابله با اقدام شهرداری پیگیری‌هایی را انجام داده‌اند.

یکی از ساکنین منطقه پوشینه بافت با اعلام نارضایتی در خصوص تغییر کاربری فضای سبز به منطقه مسکونی گفت: از زمانی که منزل خود را در این منطقه خریداری کردیم بنا بود تا این میدان به فضای سبز تبدیل شود.

وی با اشاره به عدم رفاه و وجود امکانات تفریحی کافی در ناحیه شهری مینودر افزود: باتوجه به اینکه ناحیه شهری مینودر جمعیت بالایی دارد، وجود تنها ۲ پارک جوابگوی خانواده‌ها نیست و باید برنامه‌ریزی اساسی دراین خصوص صورت گیرد.

این شهروند ادامه داد: تمام مردم ناحیه شهری مینودر در جریان ساخت فلکه و بوستان کاسپین هستند؛ این در حالی است که مدتی زمزمه فروش این میدان جهت تغییر کاربری به منطقه تجاری و مسکونی به گوش ما رسیده است.

وی اضافه کرد: به همراه چندین نفر از اهالی منطقه پیگیر موضوع شدیم که متوجه شدیم دستور تهیه این طرح را سازمان معماری و شهرسازی برای معاونت عمرانی استانداری ارسال کرده که در صورت تایید کمسیون ماده ۵ اجرایی خواهد شد.

طاهری با بیان اینکه متاسفانه مسوولین با برنامه‌ریزی نامناسب خسارت زیادی را به بیت المال وارد می‌سازند عنوان کرد: زمانی که شهرداری می‌خواست این میدان را عریض‌تر کند تنها ۱۸۰میلیون تومان برای تغییر مکان تیرهای چراغ برق اطراف میدان هزینه کرد.

وی اضافه کرد: چرا منطقه‌ای که به منظور ساخت فضای سبز طراحی شده یک شبه با تصمیم‌گیری‌های بی پایه و اساس به منطقه مسکونی و تجاری تغییر کاربری می‌دهد و تمام هزینه‌های قبل را پایمال می‌کنند؟

طاهری به عنوان نماینده ساکنین منطقه پوشینه بافت با اعتراض به ضایع شدن حقوق شهروندی در این منطقه ابراز کرد: طبق گفته مسوولین در حال حاضر طرح در حال تهیه توسط معاونت معماری و شهرسازی است که بعد به کمیسیون ماده ۵خواهد رفت.

طاهری در ادامه گفت: شهرداری از اجرای طرح تغییر کاربری میدان کاسپین و تبدیل آن به منطقه مسکونی و تجاری اظهار بی اطلاعی می کند در حالی که ساکنین این منطقه نسبت به توقف کار ماشین‌های سنگین خاکبرداری و گریدر اقدام کرده و از فعالیت آن‌ها جلوگیری کرده‌اند.

وی افزود: برخی مسوولین ادعا می‌کنند که شورای ترافیک، ایجاد فضای سبز و پارک در این میدان را عامل ایجاد ترافیک و کمربند شانه‌ای شهر می‌داند در صورتی که ایجاد مراکز تجاری و مسکونی ترافیک سنگین تری را برای مردم منطقه اعمال خواهد ساخت.

طاهری تشریح کرد: در طرح جدید این مکان به ۴۸۰قطعه مسکونی تقسیم شده است که قطعا بار ترافیکی زیادی را به همراه خواهد داشت.

این شهروند قزوینی در ادامه اذعان داشت: حال این سوال وجود دارد که آیا ۲ پارک در مینودر با متراژ دو تا سه هکتار متناسب با تعداد جمعیت موجود در منطقه شهری خواهد بود؛ این در حالی است در بسیار از خیابان های استان چندین پارک برای ساکنین وجود دارد.

وی گفت: باتوجه به اینکه بیشتر ساکنین ناحیه شهری مینودر از قشر کارگر هستند آیا منصفانه است که توجهی به فضای رفاهی و تفرحی مردم نشود؟ در حالیکه هر روز شاهد پیشرفت و امکانات رفاهی در مناطق مرفه و بالای شهر قزوین هستیم.

یکی از کسبه‌های اظهار کرد: با تغییر کاربری این میدان نه تنها حقوق ساکنین بلکه کسبه حوالی میدان نیز مورد ظلم واقع خواهد شد چراکه تمام مغازه داران منطقه به امید فضای سبز و ایجاد پارک سرمایه گذاری کرده‌اند.

وی افزود: به دنبال پیگیری موضوع به این نتیجه رسیدیم که پرچم دار اجرای این طرح رییس شورای شهر یعنی آقای حکمت اله داوودی است و کلید این کار را زده است.

عسگری گفت: اهالی منطقه برای پیگیری موضوع به دفتر آقای محمدی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز مراجعه کرده اند که در پی تماس‌های ایشان با شهرداری، مسئولین شهرداری منکر اجرای طرح شده اند.

وی تاکید کرد: چرا شهرداری در ایجاد فضای سبز در مناطق تبعیض قائل شده و رشد این امر در ناحیه شهری مینودر در مقابل مناطقی همچون پونک بسیار کند پیش می‌رود؟ در حالی که بیش از ۲۰ سال از ایجاد منطقه مینودر می‎گذرد.

عسگری خاطرنشان کرد: اهالی منطقه جهت پیگیری این امر به دادستانی، امام جمعه، رییس سازمان مسکن شهرسازی، استانداری، نمایندگان شورای شهر نامه نوشته‌اند و انتظار داریم رسیدگی نمایند.

این شهروند ابراز کرد: معاون عمرانی استاندار و اعضای شورای شهر به جز آقای داوودی همکاری لازمه را داشته و پای صحبت شهروندان نشستند؛ اما شهردار قزوین تاکنون همکاری لازم را نداشته و طرح را انکار می‌کند.

جمعی از شهروندان و اهالی کسبه مینودر روز سه شنبه بیست و هشتم آذر مقابل استانداری قزوین در اعتراض به تغییر کاربری پارک کاسپین به تجاری_مسکونی تجمع کردند و تنها خواسته این شهروندان توجه به حقوق شهروندی و برخورداری از فضای سالم برای زندگی در شهر است.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان