۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین علت بیکاری در اقتصاد ایران ارزانی سوخت بوده! روحاني; سوخت را براي ايجاد اشتغال گران مي‌کنيم
کد خبر: ۲۶۹۶۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۳۰ ساعت: ۱۰:۵۵ ↗ لینک کوتاه

گران شدن بنزین و گازوئیل پیش پرداخت حقوق شهروندی!

علت بیکاری در اقتصاد ایران ارزانی سوخت بوده! روحاني; سوخت را براي ايجاد اشتغال گران مي‌کنيم

گویا علت بیکاری در اقتصاد ایران ارزانی سوخت بوده و اخیراً اقتصاددانان دولت به این نتیجه رسیده‌اند که با گرانی سوخت جوانان بیکار شاغل می‌شوند، زیرا بعد از آنکه سخنگوی دولت دلیل افزایش بهای سوخت را اشتغالزایی عنوان کرد، حالا رئیس‌جمهور می‌گویدافزایش بهای بنزین و گازوئیل کمتر از نصف قیمت جهانی خواهد بود و این پول حتماً صرف اشتغالزایی برای جوانان خواهد شد.

علت بیکاری در اقتصاد ایران ارزانی سوخت بوده! روحاني; سوخت را براي ايجاد اشتغال گران مي‌کنيم
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، ابتدا سخنگوی دولت از ضرورت افزایش بهای سوخت برای اشتغالزایی میلیون‌ها جوان بیکار گفت و حالا هم رئیس‌جمهور می‌گوید افزایش بهای بنزین و گازوئیل کمتر از نصف قیمت جهانی خواهد بود و این پول صرف اشتغالزایی برای جوانان خواهد شد. در این بین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مخالفت مجلس با هرگونه افزایش بهای سوخت خبر می‌دهد و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز افزایش بهای سوخت را تهدیدی برای از دست رفتن حدود نیم میلیون فرصت شغلی عنوان می‌کند. 

گویا علت بیکاری در اقتصاد ایران ارزانی سوخت بوده و اخیراً اقتصاددانان دولت به این نتیجه رسیده‌اند که با گرانی سوخت جوانان بیکار شاغل می‌شوند، زیرا بعد از آنکه سخنگوی دولت دلیل افزایش بهای سوخت را اشتغالزایی برای سه بیکاری که در هر خانه وجود دارد، عنوان کرد، حالا رئیس‌جمهور می‌گوید افزایش بهای بنزین و گازوئیل کمتر از نصف قیمت جهانی خواهد بود و این پول حتماً صرف اشتغالزایی برای جوانان خواهد شد.

 در این بین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مخالفت مجلس با هرگونه افزایش بهای سوخت خبر می‌دهد و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز افزایش بهای سوخت را تهدیدی برای از دست رفتن ۴۸۰هزار فرصت شغلی عنوان می‌کند. 

   

رئیس‌جمهور: شرایط زندگی مردم را می‌دانیم 

در حالی که با وضعیت فعلی اقتصاد بخشی از ۲۴میلیون خانوار ایران زیر خط فقر ساکن هستند و طی سال‌های اخیر به شکل رگباری بهای بسیاری از اقلام کالایی و خدماتی آزادسازی شده است، رئیس‌جمهور روز گذشته در همایش حقوق شهروندی گفت: قانون به ما گفته که باید ظرف پنج سال قیمت حامل‌های انرژی به قیمت جهانی برسد، در حال حاضر پنج سال تمام شده اما دلیل اینکه گران نشده این است که ما شرایط زندگی مردم را می‌دانیم. 

رئیس‌جمهور گفت:حقوق شهروندی به ما می‌گوید: اشتغال یکی از وظایف ماست، ما در بودجه ۹۷ به ملت عزیز می‌گوییم که هیچ چیزی را گران نخواهیم کرد، مگر اینکه بگوییم این پول کجا می‌رود و کجا صرف می‌شود، اگر شما قبول کردید اعمال می‌شود. رئیس‌جمهور اظهار داشت: شما در انتخابات به ما گفتید که اولویت یک ما اشتغال جوانان ماست و ما هم می‌دانیم که اشتغال اولویت یک شماست. 

رئیس‌جمهور افزود: می‌گویند ممکن است حامل‌های انرژی گران شود، من به شما اعلام می‌کنم قیمت بنزین و گازوئیل بالاتر از نصف قیمت جهانی امروز نخواهد بود.

 وی ادامه داد: اگر پولی از این بابت از مردم گرفته شود، من به دولت و سازمان برنامه و بودجه گفته‌ام که این پول صرفاً برای اشتغال جوانان خواهد بود و بس. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روزگذشته خبر داد که براساس مصوبه دولت، قیمت بنزین هزار و ۵۰۰ تومان و گازوئیل ۴۰۰ تومان می‌شود، در عین حال زنگنه وزیر نفت اعلام کرده قیمت‌های جدید هنوز نهایی نشده است.   

مجلس، مخالف افزایش بهای سوخت

همچنین محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در واکنش به خبر دولت اعلام کرده، مجلس با هرگونه افزایش قیمت سوخت مخالف است.    

گران شدن بنزین و گازوئیل تأیید شد

رئیس‌جمهور در حالی مدعی شده است افزایش قیمت بنزین و گازوئیل کمتر از نصف قیمت جهانی این دو فرآورده نفتی خواهد بود که قیمت جهانی کنونی هر لیتر بنزین و گازوئیل با احتساب دلار ۴هزار تومان به ترتیب هزار و ۵۰۰ و هزار و ۷۳۳ تومان خواهد بود. 

در این بین، از آنجا که دولت در نظر دارد قیمت بنزین را هزار و ۵۰۰ تومان وگازوئیل را ۴۰۰تومان کند اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مخالفت مجلس با هرگونه افزایش بهای سوخت خبر داده و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز افزایش بهای حامل‌های انرژی با هدف کسب درآمد جهت تولید اشتغال را تهدیدکننده ۴۸۰هزار فرصت شغلی عنوان کرده است.   

دولت دنبال تأمین منابع مالی برای بودجه خودش است

از دولتی که کش هزینه‌های جاری‌اش چنان در رفته است که بازار بدهی در خدمت بودجه جاری قرار گرفته و تکلیف ۸۰۰هزارمیلیارد تومان بدهی‌اش مشخص نیست و در بودجه عمرانی‌اش مانده است به سختی می‌توان پذیرفت درآمد حاصل از افزایش بهای سوخت را صرف اشتغالزایی کند، کما اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس افزایش بهای سوخت را تهدیدی برای از دست رفتن قریب به نیم میلیون فرصت شغلی در کشور معرفی کرده است. 

بخش دولت به عنوان دارنده ۱۸هزارهزار میلیارد تومان انواع دارایی در اقتصاد ایران و همچنین بزرگ‌ترین سهامدار اقتصاد آنقدر هزینه‌های جاری‌اش طی ۴۰ سال اخیر را بالا برده که دیگر درآمدهای نفتی و مالیات و افزایش بهای دلار... کفاف هزینه‌های جاری‌اش را هم نمی‌دهد، چه برسد به بودجه عمرانی و حالا دولتی که بدترین تاجر معرفی می‌شود به بهانه اشتغالزایی برای جوانان خواستار موافقت مجلس با افزایش قیمت بنزین به هزار و ۵۰۰ تومان و هر لیتر گازوئیل به ۴۰۰تومان است. 

دلار افزایش قیمت سوخت را سریالی کرد 

 پیش از بررسی بودجه سال ۹۷ حتماً باید صورت‌وضعیت هدفمندی یارانه‌ها در بعد قیمت، هزینه و درآمد و بهای ارز در محاسبات مشخص شود زیرا وضعیت بهای حامل‌های انرژی، مصرف اشخاص حقیقی و حقوقی و قاچاق مشخص نیست و به نظر می‌رسد در عین حالی که دولت بهای حامل‌های انرژی را بالا برده است و از این محل گویا درآمد هم کسب می‌کند اما بهای این کالاها به دلیل افزایش بهای دلار در داخل هنوز به قیمت فوب خلیج‌فارس نرسیده است که دلیل آن را در افزایش مکرر بهای دلار در بازار داخلی باید جست‌وجو کرد، به طوری که از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دلار که زیر هزار تومان قرار داشت هم‌اکنون به بیش از ۴هزار تومان رسیده است و همین تغییرات ریالی دلار در ایران می‌تواند اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را تا ابدالدهر تداوم بخشد زیرا اگر بهای جهانی حامل‌های انرژی هم ثابت باشد ولی در ایران دلار به دلیل چالش‌های بودجه‌ای دولت و سیاست‌های پولی غلط افزایش یابد، هر ساله باید بهای سوخت گران‌تر از قبل شود.





انتهای پیام/1404
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان