۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مراسم اول ماه "چهار انبیاء"ظرفیتی برای ترویج سبک زندگی اسلامی
کد خبر: ۲۶۹۶۵۴ نویسنده: حدیثه امین زاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹ ساعت: ۱۵:۵۸ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

مراسم اول ماه "چهار انبیاء"ظرفیتی برای ترویج سبک زندگی اسلامی

امروز شهرت مراسم روز اول ماه قمری به حدی گسترش یافته که بانوانی از استان‌های همجوار مانند تهران و البرز هم برای شرکت در این مراسم به بقعه چهارانبیاء می‌‎آیند.

مراسم اول ماه "چهار انبیاء"ظرفیتی برای ترویج سبک زندگی اسلامی
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ،____حدیثه امین زاد.

زیارتگاه چهار انبیا است که گذشته از اصالت تاریخی و جنبه فرهنگی، ارزش معنوی خاصی دارد و با نام «پیغمبریه» پذیرای عده کثیری از زائران است.

پیغمبریه مربوط به دوران صفویه است و در سمت شرق خیابان پیغمبریه و جنب مدرسه و مسجد پیغمبریه در غرب بنای چهلستون قرار دارد. تاریخ ساخت بنا به دوران صفویه برمی‌گردد که در ادوار بعدی بازسازی و تکمیل گشته است.

این مکان را آرامگاه چهار تن از پیامبران بنی اسراییل به نام‌های: سهولی، سلام، سلوم و اقلیا می‌دانند و به چهار انبیا نیز معروف است.

بنای فعلی پیغمبریه از آثار میرزا مسعود شیخ‌الاسلام می‌باشد. حرم در چهار جهت دارای چهار شاه‌نشین است و طرح داخلی آن به صورت بیست ضلعی است. علاوه بر چهار پیغمبر نامبرده مقبره امامزاده صالح بن مجتبی نیز در همین مکان می‌باشد. این اثر در تاریخ ۷ آذر ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه چهارانبیاء یکی از مکان‌های زیارتی قزوین است که از دیرباز به دلیل برگزاری مراسم روز اول ماه قمری از شهرت زیادی برخوردار بوده و در روز اول هر ماه بانوان به منظور برگزاری مراسم ویژه این روز در بقعه مذکور حضور پیدا می‌کنند.

امروز شهرت مراسم روز اول ماه قمری به حدی گسترش یافته که بانوانی از استان‌های همجوار مانند تهران و البرز هم برای شرکت در این مراسم به بقعه چهارانبیاء می‌‎آیند.

در مراسم روز اول ماه قمری برنامه‌های متنوعی مانند مداحی، سخنرانی، قرائت دعای توسل و پخش نذورات انجام می‌شود که با استقبال بسیار مطلوبی از سوی بانوان روبروست.

از نیمه دوره قاجار مراسم روز اول ماه در چهارانبیاء رواج بیشتری یافت
مدیرکل میراث فرهنگی، استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین درباره تاریخچه برگزاری مراسم روز اول ماه قمری بقعه چهارانبیاء اظهار کرد: این آئین در حقیقت از دوره قاجار به بعد در بین مردم استان رواج بیشتری پیدا کرده است؛ البته در دوره‌های قبل از قاجار هم چنین مراسمی در امامزادگان برگزار می‌شد اما خیلی پررنگ نبود.

محمدعلی حضرتی‌ افزود: در این مراسم بانوان در بقعه چهارانبیاء جمع شده و با برگزاری مراسم دعا به تعبیری از خداوند متعال شفاغت می‌طلبند تا ماه پربرکتی داشته باشند؛ بنابراین خواسته‌های خود در طول ماه را به صورت دعا و نیایش مطرح می‌کنند.

وی اضافه کرد: از نیمه دوره قاجار به بعد این مراسم در بقعه چهارانبیاء رواج بیشتری یافته و منجر می‌شود که مراسمی منسجم و مستمر در اول هر ماه قمری در این بقعه متبرکه برگزار شود و تاکنون هم برگزاری این مراسم رواج دارد.

این مسئول ادامه داد: یکی از دلایل برگزاری مراسم مذکور در بقیعه چهارانبیاء از نقل قول‌هایی است که علمای بزرگ و مراجع در خصوص فضیلت بقعه داشتند که موجب می‌شود مردم توجه بیشتری به بقعه چهارانبیاء داشته باشند.

حضرتی‌ عنوان کرد: بقعه چهارانبیاء یک ویژگی منحصر بفرد دارد و آن هم وجود امامزاده صالح ابن حسن مجتبی و 4 پیامبر مقدس در یک بقعه است که موجب شده این بقعه ویژگی ممتازی نسبت به سایر امامزادگان و فضاهای زیارتی داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته تاکنون هیچ‌ وقت هیچ‌کدام از بقاع متبرکه استان نتوانستند جای امامزاده حسین(ع) را بگیرند؛ زیرا از دیرباز مردم به صورت هفتگی به زیارت امامزاده حسین(ع) می‌رفتند و این فضای زیارتی به لحاظ بسط‌نشینی به عنوان یک پایگاه مطرح است.

مراسم اول ماه بقعه چهارانبیاء ظرفیتی برای رفع مشکلات حوزه بانوان
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین گفت: از دوره قاجار مراسم روز اول ماه توسط بانوان درباری در بقعه چهارانبیاء برگزار می‌شد و تاکنون هم این مراسم به قوت خود باقی‌مانده است.

حجت‌الاسلام مجیدی افزود: هم اکنون علاوه‌ بر خانم‌های قزوینی، بانوانی از استان‌های تهران و البرز هم در مراسم روز اول ماه قمری بقیعه چهارانبیاء حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه مراسم مذکور شامل سخنرانی، مداحی و پخش نذورات است، اضافه کرد: در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هم برنامه‌ریزی کردیم تا مراسمی که روز اول ماه قمری در بقیعه چهارانبیاء برگزار می‌شود منسجم‌تر بوده و بهتر مدیریت شود.

این مسئول ادامه داد: سعی داریم در این مراسم از حضور پرشور نهادهای مردمی که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کنند، هم بهره ببریم تا بتوانیم برخی از مشکلات حوزه بانوان را در این محافل برطرف کنیم.

مجیدی عنوان کرد: وقتی مجالسی با این کثرت از جمعیت برگزار می‌شود باید برای محتوای آن برنامه‌ریزی منسجمی انجام شود؛ زیرا اگر این گونه مراسم‌ها بدون برنامه و محتوا باشد نه تنها منفعتی برای حفظ ارزش‌های اسلامی و دینی ندارد بلکه می‌تواند به این ارزش‌ها آسیب وارد کند.

وی تصریح کرد: عدم برنامه‌ریزی و تولید محتوا برای این نوع از مراسم‌ها امکان دارد به حرکات جدیدی در جامعه منجر شود که خیلی رنگ و بوی تعالیم دینی و اسلامی را در برنداشته باشد بنابراین برای اینکه شاهد اثرگذاری حداکثری این مراسم در بین بانوان باشیم در گام نخست باید برنامه‌ریزی مدونی برای برگزاری مراسم مذکور داشته باشیم.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اذعان کرد: البته این بدان معنا نیست که هم اکنون برای برگزاری مراسم اول ماه قمری برنامه‌ای در اختیار نداریم؛ اما با توجه به ظرفیت فوق‌العاده‌ای که در این مراسم در اختیار داریم باید برنامه‌ریزی‌ها و تولید محتوای برنامه منسجم‌تر و دقیق‌تر از شرایط فعلی باشد.

برگزاری دوره‌های سبک زندگی اسلامی-ایرانی در بقاع متبرکه استان
مجیدی بیان کرد: آنچه امروز بین بانوان اهمیت دارد، ترویج سبک زندگی و شیوه اصیل اسلامی-ایرانی است؛ زیرا در جامعه کنونی شاهد افزایش آمار طلاق و اعتیاد و روابط نامناسب بین زوجین و حتی والدین با فرزندان هستیم که ریشه تمام این مشکلات فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی-ایرانی است.

وی عنوان کرد: برای رفع این مشکلات جامعه باید سبک زندگی صحیح و شیوه درست زندگی اسلامی-ایرانی را در بین مردم جامعه ترویج دهیم.

این مسئول فرهنگی تصریح کرد: طرحی را در حال اجرا داریم که بر اساس آن مربیانی از بین بانوان اداره کل اوقاف و امور خیریه را شناسایی کردیم که در یک دوره آموزشی مرتبط با ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی که در قم برگزار شد، حضور پیدا کنند.

مجیدی افزود: بانوانی که در این دوره آموزشی حضور داشتند، گواهینامه مربوط به حضور در دوره را دریافت کرده و ان‌شاالله تا 2 هفته آینده به عنوان مربی سبک زندگی اسلامی-ایرانی، دوره‌های تخصصی سبک زندگی اسلامی را در بقاع متبرکه استان برگزار می‌کنند.

وی اضافه کرد: در گام نخست مباحث طلاق، اعتیاد و تربیت فرزندان را در دستورکار داریم که توسط این مربیان آموزش داده می‌شود.

نرگس بابا یکی از بانوان قزوینی است که در خصوص مراسم روز اول ماه قمری بقعه چهارانبیاء می‌گوید: اول هر ماه بانوان با حضور در بقعه چهارانبیاء مراسم ویژه‌ای برگزار می‌کنند که شامل اقامه نماز اول ماه، قرائت زیرات عاشورا، دعای توسل، قرائت سوره یاسین و پخش نذورات است.

وی می‌افزاید: برخی از خانم‌ها هم نخستین روز از ماه قمری را روزه می‌گیرند و به منظور کمک به قشر نیازمند جامعه، وجوه نقدی هم توسط بانوان در این مراسم جمع‌آوری می‌شود تا شاید با این مبالغ بتوان گره‌ای از زندگی نیازمندی باز کرد.

صفیه گلساز یکی دیگر از بانوانی است که در خصوص مراسم اول ماه قمری بیان می‌کند: در بین مردم این طور جا افتاده که بقعه چهارانبیاء که محل دفن یک امامزاده و چهار پیامبر مقدس از مستجاب‌الدعوه بوده و بیشتر حاجت می‌دهد؛ بنابراین در نخستین روز از هر ماه قمری برای طلب حاجات خود در این بقعه حاضر شده و به قرائت نماز و قرآن مشغول می‌شوند.

وی گفت: از وقتی بخاطر داریم روز اول هر ماه قمری در بقعه چهارانبیاء مراسم برگزار می‌شده و در این مراسم بانوان نذورات خود از قبیل آجیل، خرما، لقمه‌های نان و پنیر و سبزی را بین حضار پخش می‌کنند.

گلساز عنوان کرد: با توجه به این که بقعه چهارانبیاء در هسته مرکزی شهر قزوین قرار دارد به دلیل تسهیل در دسترسی‌ها، افراد زیادی برای زیارت در این بقعه حاضر می‌شوند.
انتهای پیام/4001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان