۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین بیشترین آمار بی‌سوادی مربوط به اتباع خارجی است
کد خبر: ۲۶۹۶۴۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹ ساعت: ۱۲:۵۲ ↗ لینک کوتاه

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ قزوین:

بیشترین آمار بی‌سوادی مربوط به اتباع خارجی است

مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو قزوین بیان کرد: خوشبختانه در زمینه سوادآموزی به ایرانیان تاحدودی موفق بودیم، اما بیشترین آمار بی‌سوادی مربوط به اتباع خارجی است.

بیشترین آمار بی‌سوادی مربوط به اتباع خارجی است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ محمدرضا رسولی مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو قزوین در نشست خبری که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) به مناسبت هفته سوادآموزی در سالن جلسات این اداره برگزار شد، اظهار کرد: از دوم تا هشتم دی ماه با عنوان هفته سوادآموزی نامگذاری شده که به همین مناسبت برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اهمیت سوادآموزی بیان کرد: در آموزه‌های دینی ما مسلمانان به این امر سفارش فراوان شده است؛ به طوریکه رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار در بسیاری از احادیث و روایات به امر سواد آموزی و افزایش علم و دانش تاکید کرده‌اند.
مهمترین مشکل جذب بی‌سوادان، نداشتن انگیزه کافی است
مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو قزوین خاطرنشان کرد: امسال سی و هشتمین سال تاسیس نهضت سوادآموزی است، و در طول این سال‌ها زحمات فراوانی برای تحقق اهداف کشیده شده است.

رسولی عنوان کرد: مشکلات و موانع بر سر راه سوادآموزی بخشی مربوط به سوادآموزان و بخشی دیگر متوجه مسئولان و متولیان امر می‌باشد.

وی مهمترین مشکل جذب بی‌سوادان را نداشتن انگیزه کافی برای سوادآموزی ذکر کرد و گفت: متاسفانه بیشتر افراد بی‌سواد جامعه جزو کسانی هستند که در شرایط اقتصادی بدی به سر می‌برند و اولویت آنها کسب درآمد برای گذران زندگیشان است.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو قزوین ادامه داد: از سوی دیگر شناسایی افراد بی‌سواد در جامعه سخت شده است، اما با همه این موارد انگیزه جدی‌ای در استان برای ریشه‌کنی بی‌سوادی وجود دارد.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود که صدا و سیما به صورت جدی‌تر وارد این حوزه شود و تهیه و پخش برنامه‌ها فقط منحصر به هفته سوادآموزی نباشد؛ بلکه در طول سال با تولید برنامه‌های مختلف اهمیت سوادآموزی و مشکلات ناشی از بی‌سوادی را برای مردم جامعه بیان کنند؛ ضمن اینکه لازم است سایر نهادها و سازمان‌ها نیز بیش از پیش در این زمینه تلاش کنند.

اجرای طرح آزمایشی آموزش رایانه به سوادآموزان
رسولی عنوان کرد: کمیته پشتیبانی به صورت ماهانه در فرمانداری قزوین برگزار می‌شود که از ادارات مختلف در این جلسه حضور دارند، انتظار می‌رود مسئولان مربوطه مصوبات جلسه را به صورت جدی پیگیری و اجرا کنند.

‌وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح آزمایشی آموزشی با رایانه برای سوادآموزان برای اولین بار گفت: برای این منظور سه کتاب آشنایی با حروف انگلیسی، آموزش سیستم رایانه و شناخت کلمات مربوط به کار با رایانه تدوین شده که توسط مربیان آموزش دیده به سوادآموزان آموزش داده می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو قزوین گفت: برای جذب سوادآموزان چند سیاست تشویقی اعمال می‌شود از جمله اینکه در صورت شرکت هر سوادآموز در کلاس و قبولی، ۱۵۰ هزار تومان به او هدیه داده می‌شود، همچنین به آموزش دهنده‌ها در قبال قبولی هر فرد سوادآموز ۷۰۰ هزار تومان حق الزحمه پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: ضعف نظارت در سال‌های گذشته موجب تشکیل کلاس‌های سوری و برخی تخلفات بود؛ اما در سال‌های اخیر با اعمال نظارتهای جدی از وقوع تخلفات و تشکیل کلاس‌های سوری جلوگیری می‌شود.

شناسایی ۶۰ اولیای بی‌سواد در مدارس
رسولی خاطرنشان کرد: با انعقاد تفاهم نامه ناحیه دو آموزش و پرورش با دو شرکت آینده‌سازان و تلاشگران فدک، ۲۳ کلاس‌ سوادآموزی با شرکت ۲۵۷ سوادآموز تشکیل شده است.

وی با اشاره به شناسایی ۶۰ اولیای بی‌سواد در مدارس ناحیه دو آموزش و پرورش قزوین عنوان کرد: خوشبختانه در زمینه سوادآموزی به ایرانیان موفق بودیم، اما بیشترین آمار بی‌سوادی مربوط به اتباع خارجی است.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو قزوین بیان کرد: از سال ۹۲ تا نیمه اول سال ۹۵، ناحیه دو قزوین در بین مناطق ۱۴ گانه استان، رتبه نخست جذب، نگهداشت و آموزش بی‌سوادان را کسب کرد.

رسولی در پایان با اشاره به آمار دانش‌آموزان این ناحیه گفت: در مدارس ناحیه دو قزوین ۱۷۰۰ معلم به بیش از ۲۸ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش می‌دهند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان