۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین شکست پروژه آمریکایی - سعودی برای متهم کردن ایران در یمن
کد خبر: ۲۶۹۴۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۵ ساعت: ۱۶:۴۱ ↗ لینک کوتاه

در ادامه سیاست های خصمانه آمریکاعلیه ایران؛

شکست پروژه آمریکایی - سعودی برای متهم کردن ایران در یمن

رد ادعاهای بی‌اساس نیکی هیلی علیه ایران نشان داد که آمریکا و عربستان برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود در یمن کار دشواری در پیش دارند.

شکست پروژه آمریکایی - سعودی برای متهم کردن ایران در یمن
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، هر چه زمان بیشتری از طرح ادعای جدید آمریکا علیه ایران می‌گذرد، شکست پروژه مشترک آمریکایی - سعودی برای متهم کردن ایران در یمن آشکارتر می‌شود.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل شب پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در پنتاگون قطعاتی از تسلیحاتی که مدعی بود ایران آنها را به یمن ارسال کرده است به نمایش گذاشت تا با اتکا به آنها ثابت کند که ایران توافقات بین‌المللی از جمله قطعنامه 2231 شورای امنیت که در سال 2015 در تایید برجام صادر شد را نقض کرده است.

اما هنوز ساعتی از پایان نمایش تبلیغاتی هیلی نگذشته بود که چند مقام دفاعی آمریکا ادعاهای او علیه ایران را رد کردند. آنها در مصاحبه با نیویورک‌تایمز اعلام کردند که نمی‌توان زمان دقیق ارسال سلاح‌های نمایش داده شده را به یمن مشخص کرد و این به معنای آن است که حتی در صورتی که ایران تأمین‌کننده این سلاح‌ها باشد، ممکن است زمان انتقال آنها مربوط به قبل از صدور قطعنامه‌های سازمان ملل باشد.

مقامات دفاعی آمریکا همچنین اعلام کردند که قادر به تعیین زمان دقیق کشف لاشه پهپاد قاصف ۱ در عربستان که «نیکی هیلی» آن را برای اثبات ادعای مداخله ایران در یمن به نمایش گذاشت، نیستند.

برخی کارشناسان از جمله «جفری لوئیس» تحلیلگر موسسه مطالعات بین‌المللی میدل‌بری در کالیفرنیا هم اعلام کردند که هیچکدام از سلاح‌هایی که هیلی به نمایش گذاشت، قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای نیستند و این بدان معنا است که آنها نقض قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت به شمار نمی‌روند.

«فرحان حق» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز ساعاتی پس از ادعای نیکی هیلی در مقابل خبرنگاران اعلام کرد هنوز هیچ مدرک قاطعی که نشان دهد موشک‌های شلیک شده از یمن به عربستان ساخت کدام کشور هستند، وجود ندارد. 

«داریل کیمبال» رئیس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا هم به ادعاهای نیکی هیلی علیه ایران واکنش نشان داد و در صفحه توییتر خود نوشت: احمقانه است که کاخ سفید فکر کند می‌تواند برای رسیدگی به نگرانی‌ها درباره نقش ایران در درگیری‌های خاورمیانه حمایت بین‌المللی جلب کند و وضعیت توافق هسته‌ای را با خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های هسته‌ای ارتقا دهد.

همچنین، ادعای کمک تسلیحاتی ایران به یمن روز گذشته از سوی فرانسه نیز به عنوان یکی از شرکای مهم آمریکا مورد قبول قرار نگرفت. در حالی که هیلی با هدف همراه ساختن متحدان اروپایی واشنگتن در کنفرانس خبری خود مدعی شد موشکی که از یمن به سمت فرودگاه ریاض شلیک شد می‌توانست به سمت پایتخت‌های اروپایی از جمله پاریس یا بروکسل شلیک شود، معاون وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته در مصاحبه با خبرنگاران آشکارا از تایید ادعای آمریکا طفره رفت و گفت پاریس برای تایید این ادعاها به زمان بیشتری نیاز دارد.

یک تحلیلگر سابق سازمان جاسوسی سیا به نام «پاور پیلار» نیز روز گذشته در اظهاراتی جالب توجه گفت اگر استدلال‌های «نیکی هیلی» علیه ایران را درست فرض کنیم، پس بنابراین «میخائیل کلاشنیکف» را باید در رابطه با هر حمله‌ای که با اسلحه کلاشنیکف در جهان صورت می‌گیرد مقصر بدانیم!

چنین واکنش‌هایی به ادعاهای بی‌اساس نیکی هیلی نشان داد که آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن یعنی عربستان و امارات که این تسلیحات بازیابی شده را برای نمایش دادن در اختیار واشنگتن قرار داده بودند، برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود در یمن کار دشواری در پیش دارند.

آمریکا و عربستان در حالی ایران را متهم به ارسال سلاح به یمن می‌کنند که بیشترین معاملات تسلیحاتی را طی سالهای اخیر با یکدیگر داشته‌اند و تمامی موشک‌ها و بمب‌هایی (از جمله بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه) که به صورت روزمره مردم یمن را هدف قرار می‌دهند، نشان شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا را برروی خود دارند.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان