۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین خداوند تمدن انسانی را با محور ایمان و عبادت پایه‌ریزی کرد
کد خبر: ۲۶۹۴۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۵ ساعت: ۱۳:۴۲ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

خداوند تمدن انسانی را با محور ایمان و عبادت پایه‌ریزی کرد

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در آئین معارفه شهردار قزوین گفت: شهرها توسط کسانی پیشرفت حکیمانه پیدا می‌کنند و بستر کمالات انسانی قرار می‌گیرند که به خدا و روز رستاخیز ایمان، باور قلبی و التزام عملی داشته باشند.

خداوند تمدن انسانی را با محور ایمان و عبادت پایه‌ریزی کرد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین در آئین تودیع و معارفه شهردار قزوین که پیش از ظهر امروز(شنبه) در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: امروز سالروز سفر رهبر فرزانه انقلاب، امام و پیشوای امت اسلام به استان قزوین در سال 1382 است و این روز را گرامی می‌داریم.

وی در ادامه به بیان ویژگی‌های شهری از نگاه دینی و اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: نگاه‌های مختلفی در اندیشه و نگرش‌های گوناگون به تمدن وجود دارد و برخی‌ پیشرفت‌ در عرصه تکنولوژی، اکتشافات، صنعت و توسعه برج‌ها و ساختمان‌ها را تمدن می‌دانند که از منظر دینی این پیشرفت‌ها و توسعه‌ها، جسم تمدن محسوب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: اگر ما فقط از جسم برخوردار می‌شدیم و از نعمت روح تمدن که شامل جنبه‌های معنوی و ملکوتی انسان می‌شود، بی‌بهره می‌ماندیم، تمدن حقیقی و مد نظر نگاه دینی و الهی شکل نمی‌گرفت.

وی عنوان کرد: اگر انسان فاقد روح و عقل باشد، هر چه جسمش بزرگ‌تر باشد و عظمت ظاهری بیشتری داشته باشد، آسیب و خطرش بیشتر می‌شود و تمدن هم اگر فاقد روح ملکوتی و معنویت باشد، هر چقد عظیم‌تر و بزرگ‌تر شود، پر خطرتر و نگران کننده‌تر است.

عابدینی ادامه داد: کشتارهای جمعی محصول تمدنی می‌شود که فاقد روح معنوی و الهی هستند و خشونت‌های آزار دهنده در سطوح بین‌المللی که امنیت بشریت را سلب کرده، محصول تمدن منهای روح انسانیت، معنویت و ارزش‌های متعالی است.

امام جمعه قزوین ابراز کرد: در تمدن انسانی و اسلامی، انسان ابزار نیست اما آن تمدنی که بدون نگاه‌های دینی، معنوی و الهی شکل می‌گیرد، انسان را ابزار می‌داند و در همین راستا خداوند می‌فرماید هر چه که در عالم می‌بینید، برای انسان آفریده شده است و این‌ها ابزار تکامل، پیشرفت، تعالی، آسایش و آرامش محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در نظام دینی، معمار تمدن انسانی کسانی می‌توانند باشند که به مبدأ و معاد ایمان دارند و کسانی که به مبدأ و معاد ایمان ندارند، نمی‌توانند در ساخت و ساز تمدن انسانی و الهی شرکت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: به خدا، رسول خدا(ص) و کتابی که نازل شده است و منشور تمدن انسانی است، ایمان بیاورید و اگر کسی ایمان نیاورد و باور قلبی و التزام عملی به کتب الهی نداشته باشد، در ذلالت و گمراهی به سر می‌برد و نمی‌تواند تمدن‌ساز باشد.

عابدینی گفت: خدای متعال، کمال انسان را در بستری تمدنی تعریف کرده است که با عبادت نقشه آن کامل شده است و آن بستر باید، بستر بندگی باشد تا انسان به تمدن و تکامل دست پیدا کند و لذا خداوند فرمود ما جن و انس را فقط برای عبادت خلق کردیم و با گام‌های عبادت می‌تواند به مقصد تمدن دست پیدا کند.

وی اظهار کرد: خداوند تمدن انسانی را با محور ایمان و عبادت پایه‌ریزی کرد و فرمود مساجد را نیز کسانی می‌توانند آباد کنند که به خدا و روز رستاخیز ایمان دارند و شهرها را نیز کسانی می‌توانند مورد پیشرفت حکیمانه و بستر کمالات انسانی قرار دهند که به خدا و روز رستاخیز ایمان، باور قلبی و التزام عملی دارند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امام علی (ع) مظهر تمدن الهی و دینی شناخته می‌شود و آن حضرت فرمودند هر چه چشم اندازتان را بلند کنید، به برنامه‌ای زیباتر و جذاب‌تر از آنچه که من به شما ارائه داده‌ام، نخواهید رسید و من کوهی سربلند و بزرگ هستم که از دامنه‌های وجود من، رودها جاری است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام علی (ع) نشان می‌دهد تمدن اسلامی در کنار حکمت‌های علوی شکل می‌گیرد و خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات نورانی آن حضرت رودهای انسانیت هستند که باید تمدن انسانی حول محور آن‌ها شکل بگیرد.

وی عنوان کرد: حضرت ابراهیم (ع) از خدا می‌خواهد مکه به عنوان یک شهر الگوی الهی ساخته شود و در دعا، اولین نکته‌ای که از خداوند می‌خواهد، امنیت است تا مردم آبرو، اقتصاد و میراث خود را در امنیت ببینند.

عابدینی ادامه داد: حضرت ابراهیم (ع) پس از امنیت از خداوند درخواست کرد تا به مردمش رزق و روزی بدهد و این مهم نشان می‌دهد که امنیت جایگاه مهمتری دارد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در پایان از خدمات آقای نصرتی، شهردار سابق تقدیر و به آقای صفری، شهردار جدید قزوین تبریک گفت.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان