۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین بیش از ۲۹۱ هزارکیلو گوشت قرمز غیربهداشتی معدوم شد
کد خبر: ۲۶۹۴۰۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۵ ساعت: ۸:۲۸ ↗ لینک کوتاه

طی ۵ سال گذشته در استان قزوین؛

بیش از ۲۹۱ هزارکیلو گوشت قرمز غیربهداشتی معدوم شد

از ابتدای سال ۱۳۹۱ لغایت پایان ۱۳۹۵ به میزان ۲۹۱ هزار و ۷۸۴ کیلو گوشت قرمز غیر قابل مصرف در کشتارگاه‌های دام استان ضبط و معدوم شده است.

بیش از ۲۹۱ هزارکیلو گوشت قرمز غیربهداشتی معدوم شد
دکتر سید بهمن نقیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: ظرف 5 سال گذشته دامپزشکی قزوین بر کشتار بیش از 600 هزار راس دام نظارت داشته است. 

وی افزود: از ابتدای سال 1391 لغایت پایان 1395 به میزان 291 هزار و 784 کیلو گوشت قرمز غیر قابل مصرف در کشتارگاه‌های دام استان ضبط و معدوم شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه‌ها به عنوان یکی از مهمترین اماکن برای کنترل نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های خام دامی حائز اهمیت بوده است.

وی اذعان کرد: براساس اطلاعات جمع بندی شده، از ابتدای سال 1391 تا پایان سال 1395 به تعداد 601 هزار و 726 راس دام در کشتارگاه‌های استان تحت نظارت دامپزشکی ذبح شدند که از این تعداد راس دام کشتار شده، 38میلیون و 257 هزار و 380 کیلو گرم گوشت قرمز سالم استحصال و 291 هزار و 784 کیلو گرم گوشت قرمز ضبط و معدوم شده است.

دکتر نقیبی تشریح کرد: عمده دلایل ضبط لاشه‌های دامی بیماری‌های زردی،کاشکسی(لاغری مفرط)،سل و دیگر بیماری‌های متفرقه در دام بوده است که در صورت کشتار غیر مجاز دام خارج از محیط کشتارگاه می‌توانست موجب بروز بیماری در جمعیت انسانی شود.

وی همچنین از ضبط 27هزار و 673 عد کبد (جگر سیاه) و 21هزار و 125 عدد ریه(جگر سفید) و 2هزارو 748 عدد کلیه(قلوه) در طی همین مدت در کشتارگاه‌های دام استان خبر داد.

این مسئول عنوان کرد: عمده دلایل ضبط امعا و احشاء دامی بیماری‌های انگلی از قبیل کیست هیداتیک، دیکروسلیوم و سیستی سرک بوده که مواردمذکور قابلیت بیماریزایی در انسان را دارا هستند

وی در پایان به عموم مردم توصیه کرد: از خرید گوشت قرمز فاقد مهر و لیبل دامپزشکی خودداری کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف در تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی مراتب را ازطریق سامانه پیامکی 50001512 به اداره کل دامپزشکی استان قزوین اطلاع رسانی کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان