۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین آیا بولدوزر سیاسی تدبیر و امید در راه براندازی فعالیت‌های تحقیقاتی جهاد دانشگاهی است؟!
کد خبر: ۲۶۹۳۴۸ نویسنده: شیدا یاوری تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۳ ساعت: ۶:۹ ↗ لینک کوتاه

جهاد دانشگاهی پس از حذف آنی رییس سابق و تغییر زودهنگام سردبیر خبرگزاری ایسنا؛

آیا بولدوزر سیاسی تدبیر و امید در راه براندازی فعالیت‌های تحقیقاتی جهاد دانشگاهی است؟!

گرچه جابجایی‌های مدیریتی در آغاز حضور هر مدیر، عرف طبیعی سازمان‌هاست، اما آنچه سبب نگرانی است، آن است که حذف آنی رییس سابق و تغییر زودهنگام سردبیر خبرگزاری ایسنا، نشان‌دهنده آغاز تغییرات خاص و جهت‌دار باشد.

آیا بولدوزر سیاسی تدبیر و امید در راه براندازی فعالیت‌های تحقیقاتی جهاد دانشگاهی است؟!
صبح قزوین ؛____شیدا یاوری.

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه سال جاری، پیش‌بینی می‌شد که تغییرات و جابجایی در مدیریت کلان دستگاه‌های دولتی استان قزوین صورت پذیرد. تغییراتی که مبنای آن ادامه فشارهای فعالان سیاسی و رسانه‌ای هوادار دولت در برکناری کلیه مدیرانی بود که به زعم آن‌ها همسو با دولت تدبیر و امید نبودند.

این تغییرات در استان خان‌زده قزوین که امورات مدیریتی آن، گاه از ویلایی در یک روستا هدایت می‌شود، پیچیده‌تر از متوسط کشوری به چشم می‌آمد.

نکته جالب اینجاست که جبهه اصلاحات و نیز هواداران امروزی دولت حسن روحانی در تناقضی آشکار از شعار و سخن خود در دوره‌های گذشته حاضر شدند و «تمامیت‌خواهی» تبدیل به اولویت نخست آن‌ها شد.

آن‌ها که پیشتر در دولت‌های نهم و دهم، روی کارآمدن مجلس اصولگرا یا به دست گرفتن شوراها توسط اصولگرایان را خطری بزرگ از جهت یک‌دست شدن حاکمیت می‌دانستند، تلاش کردند تا کوچک‌ترین محیط‌های با ربط و بی‌ربط به دولت نیز از حضور نیروهای ارزشی تصفیه شود و همگی رنگ بنفش به خود بگیرد.

در استان قزوین نیز کمپین‌های عجیب و غریبی برای برکناری مدیرانی که اهل بازی‌های باندی نبودند، به اتهام عدم همسویی با دولت به راه افتاد؛ اما عجیب‌ترین اتفاق، عزم خان‌سالارها و صاحبان ویلاهای سیاسی برای ایجاد تغییرات در یک نهاد عمومی غیردولتی است که ماهیت فنی، علمی و پژوهشی دارد.

محمدحسین فائزی رئیس سابق جهاد دانشگاهی، از اوایل آذرماه سال جاری دیگر عهده دار این مجموعه نیست و با حکم رئیس جهاد دانشگاهی کشور، یکی از معاونان این نهاد که تاکنون شخصیتی علمی و آموزشی از او مشاهده شده، به سمت سرپرست جدید جهاد دانشگاهی منصوب شد.

آنچه در سال‌های اخیر از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی دیده شده، کارهای جهادگرانه و کاملا علمی است؛ پروژه‌هایی در مسیر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی دولت و یا کاملا تخصصی در حوزه‌هایی همچون تاسیس اولین مرکز تله‌مدیسین درمان ناباروری کشور، درمان سرطان، بانک خون بندناف رویان، احیای فرش قزوین، پژوهش و تجاری‌سازی اسباب‌بازی، تألیف منابع آموزشی زبان انگلیسی برای نخستین بار در جهان اسلام و بسیاری فعالیت‌های دیگر که همگی رویکرد تحقیقاتی و کاملا دور از سیاست این نهاد دانشگاهی را نشان می‌دهد.

اما گویا صاحبان نفوذ سیاسی در پشت‌پرده نمی‌توانند حرکت‌های علمی و غیرسیاسی جهاد دانشگاهی قزوین را تحمل کنند.

به نحوی که به‌نظر می‌رسد تا وقتی بولدوزر سیاست‌زده قدرت‌طلبان، متخصصان این نهاد را شخم نزند و مجموعه‌ای از سیاسیون بیکار را در چند سمت شاخص سازمانی ننشاند، برخی آرام نمی‌نشینند.

استانداری تمام‌قد در برابر فشارهای صاحبان نفوذ و مالکان ویلاهای سیاسی سر خم نکند
سمت‌هایی که ناکارآمدی و ناتوانی همان سیاسیون، منجر به ازدست رفتن تمام فرصت‌های ایجاد شده در جهاد دانشگاهی و نابودی ظرفیت‌های آن می‌شود.

گرچه جابجایی‌های مدیریتی در آغاز حضور هر مدیر، عرف طبیعی سازمان‌هاست، اما آنچه سبب نگرانی است، آن است که حذف آنی رییس سابق و تغییر زودهنگام سردبیر خبرگزاری ایسنا، نشان‌دهنده آغاز تغییرات خاص و جهت‌دار باشد و فرشاد پیله‌چی برخلاف رویه غیرسیاسی جهاد دانشگاهی، مشی سیاسی و جناحی را در مدیریت این نهاد دخالت دهد.

بررسی عملکرد کلان این نهاد انقلابی در کلان کشور، نشان می‌دهد رسالت‌هایی که جهاد دانشگاهی دنبال می‌کند، ابداً با محاسبه‌های جناحی قابل تفسیر نیست و درصورت ورود این نگاه غلط، بزودی شاهد سقوط آزاد آن خواهیم بود.

پرواضح است که مرور بیانات مقام معظم رهبری نیز نشان می‌دهد رمز موفقیت جهاد دانشگاهی وجود رویکرد غیرسیاسی و غیرجناحی و پرداختن به اصل جهاد علمی و پژوهشی بوده است. همین امر موجب شد تا دستاوردهای درخشان جهاد دانشگاهی چه در مسیر شکوفایی علمی کشور و چه در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تمجید معظم‌له قرار بگیرد.

اینکه چرا همچنان استانداری قزوین و جهاد دانشگاهی از سوی صاحب نفوذان سیاسی مورد فشار برای نفوذ افراد نشان‌دار جناحی است این پرسش پدید می‌آید که آیا قرار است حضور این افراد صرفا سیاسی در یک جایگاه علمی، چه دستاوردی برای استان می‌تواند داشته باشد؟

سیاسیونی که قبل‌تر از این در سایر دانشگاه‌ها و مجموعه‌های تحقیقاتی استان و کشور مستقر شده‌اند، چه گلی به سر آنجا زده‌اند که ایجاد نیز قرار است شبیه آنها شود؟

آیا سرپرست جدید این نهاد، رویکرد سابق علمی و آموزشی خود را ادامه می‌دهد، یا همراه با رفتارهای تند سیاسی حاکم بر استان، فضای تخصصی جهاد دانشگاهی را استحاله می‌کند؟

همه امیدها بر آن است که تجربه‌های مدیریتی موفق عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین که با ادعای عدم تاثیرپذیری از فرصت‌طلبان و شایسته‌سالاری مدیریتی سکان هدایت استان را در دست گرفته، سبب شود که مانند دوران مسئولیت فریدون همتی، استانداری قزوین تمام‌قد در برابر فشارهای صاحبان نفوذ و مالکان ویلاهای سیاسی سر خم نکند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان