۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین انجام ۳۰ پروژه پژوهشی در سپاه قزوین
کد خبر: ۲۶۹۳۲۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۲ ساعت: ۱۵:۱۸ ↗ لینک کوتاه

معاون دانش و پژوهش سپاه استان خبر داد:

انجام ۳۰ پروژه پژوهشی در سپاه قزوین

معاون دانش و پژوهش سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین بیان کرد: از میان پروژه‌های ۳۰ گانه تعریف شده ۷۰ درصد در حوزه ماموریتی و ۳۰ درصد در حوزه اداره سازمان و مدیریتی هستند.

انجام ۳۰ پروژه پژوهشی در سپاه  قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، سرهنگ سید رحمان حسینی معاون دانش و پژوهش سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین در نشست خبری که پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در سپاه ناحیه امام حسن (ع) استان قزوین برگزار شد؛ با اشاره به اینکه در هر 70 روز دانش بشری تغییر می‌کند،گفت: اگر در جریان این تحول دانش و پیشرفت آن نباشیم؛ نمی‌توانیم به خوبی از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب نیز در جمع نخبگان به اهمیت علم و پژوهش تاکید کردند، افزود: ایشان در جمع نخبگان تاکید کردند که پول فی‌‎نفسه اقتدار نمی‌آورد و اگر امروز آمریکا در جهان دخالت می‌کند و سیاست پیش‌روانه‌ای دارد، نه به خاطر پول که به دلیل دارا بودن قدرت علمی است.

حسینی اضافه کرد: باید مرزهای دانش را بشکافیم و وضعیت موجود علمی در عیار جمهوری اسلامی نیست، علم و دانش میراث بشریت است و اگر امروز دنیای غرب علم را به انحصار خود درآورده به این معنا نیست که از ابتدا اینگونه بوده‌است.

معاون پژوهش سپاه صاحب‌الامر (عج) با اشاره به اینکه از قرن دوم هجری تا قرن 14 ایران به عنوان یکی از کشورهای جهان اسلام سرآمد دنیا بود، تاکید کرد: اکنون نیز همانگونه که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند حاضریم شاگردی کنیم و از دیگران علم بیاموزیم، اما نباید همیشه به شاگردی بمانیم و باید خود در زمینه‌های علمی پیشرفت کنیم.

وی تصریح کرد: با اینکه در حوزه دفاعی تقریبا هرچیزی که مورد نیازمان بود تحریم شده، اما هر روز خبری از پیشرفت‌های دفاعی کشور می‌آید، باید فکرکنیم که چرا ما می‌توانیم در حوزه دفاعی تا این حد پیشرفت و مثلا پهباد درست کنیم و در حوزه‌های دیگر چون صنعت خودرو نمی‌توانیم؟

حسینی با بیان اینکه طی 7 سال فعالیت معاونت دانش و پژوهش سپاه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته، تشریح کرد: امروز 30 پژوهش تمام عیار در سپاه صاحب الامر استان وجود دارد، برخلاف پژوهش‌های دانشگاه‌ها که بلافاصله به کتابخانه سپرده می‌شود و نمی‌‌توان یافته‌های آن را با صنعت سرایت داد، پژوهش‌های ما اینگونه نیست و وجه تمایزاتی دارد.

وی در توضیح این تمایزات گفت: وجه تمایز اول ماموریت محور بودن و تمایز دوم احصا نیاز دانشی دقیق و درستی است که انجام شده‌است، کار و پژوهش ما بر اساس دغدغه و مسئله‌ای است که مسئولین نیاز آن را احساس می‌کنند.

حسینی ادامه داد: پس از احصا نیاز و انجام پژوهش مرحله کاربست ‌است، این مرحله حلقه مفقوده‌ای است که باعث کاربردی شدن پژوهش و عملیاتی‌سازی آن می‌شود، به این صورت پژوهش می‌تواند در اختیار حل کاربردی مسائل قرارگیرد.

این مسئول با بیان اینکه مرحله بعدی آموزه‌یابی و بررسی تجربیات و اشتباهات است، افزود: با بررسی این تجربیات درست و غلط آن را برای آیندگان ثبت می‌کنیم، در حوزه تجربه‌نگاری کارهای مهمی در سپاه انجام شده و هر 6 ماه تجربیات کارکنان سپاه جمع‌آوری و به صورت داخلی انتشار می‌یابد.

وی درباره نحوه تجربه‌نگاری تشریح کرد: تجربه با خاطره‌نگاری متفاوت است و ارکان4گانه‌ای دارد که در یک سیستم دانشی جمع‌آوری می‌شود، تجربه دوره‌ای مدیران خود را با بهره‌گیری از قواعد تاریخ شفاهی و با روش مصاحبه و پرسش‌نامه جمع‌آوری می‌شود تا در اختیار آیندگان قرارگیرد.

حسینی عنوان کرد: از میان پروژه‌های 30 گانه تعریف شده 70 درصد در حوزه ماموریتی و 30 درصد در حوزه اداره سازمان و مدیریتی هستند، بررسی تجربه مسکن‌سازی و بررسی مناطق آلوده شهر قزوین دو نمونه از مواردی است که روی آن‌ها کار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری مجموعه سپاه را به رزم و کار فیزیکی می‌شناسند، اظهار کرد: ما در حوزه دانشی نیزفعالیت داریم که به دلیل طبقه‌بندی محرمانه پروژه‌های داخلی قابل نشر نیستند، اما به لحاظ الگوسازی می‌توانیم در اختیار بقیه قرار دهیم، قاعده علمی پژوهش‌های ما نیز مانند دانشگاه‌ها است.

این مسئول در توضیح برنامه‌های هفته پژوهش سپاه صاحب‌الامر استان گفت: دستاوردهای خود طی 7 سال فعالیت در حوزه اندیشه‌ورزی و تجربه‌نگاری را در نمایشگاهی ارائه خواهیم‌کرد.

وی افزود: با مدیر پژوهش حوزه علمیه نیز قصد دیدار و همکاری داریم تا از گنجینه کتابخانه آن‌ها استفاده کنیم، جلسه با اساتید دانشگاه، جلسه با مسئولان فنی و حرفه‌ای و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان از دیگر برنامه‌های معاونت دانش و پژوهش است.

حسینی در پایان گفت: ماهنامه پیک دانش هر 3 ماه یک بار چاپ می‌شود و تاسیس اندیشکده یکی از برنامه‌های سپاه صاحب‌الامر در برنامه 5 ساله ششم است.

انتهای پیام/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان