۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین دونالد ترامپ; تاریخ به ما آموخته که اگر توان دفاعی خود را تضعیف کنید، تهاجم را به سوی خود دعوت کرده‌اید/ رونوشت به غرب‌زدگان داخلی!
کد خبر: ۲۶۹۳۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۲ ساعت: ۱۲:۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس جمهور آمریکا لایحه بودجه دفاعی ۷۰۰ میلیارد دلاری این کشور را امضاکرد؛

دونالد ترامپ; تاریخ به ما آموخته که اگر توان دفاعی خود را تضعیف کنید، تهاجم را به سوی خود دعوت کرده‌اید/ رونوشت به غرب‌زدگان داخلی!

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه لایحه بودجه دفاعی آمریکا را امضا کرد. ترامپ این لایحه را «تاریخی» خواند و گفت که این قانون، تعهد تزلزل‌ناپذیر آمریکا به نیروهای نظامی این کشور را نشان می‌دهد. ترامپ در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «تاریخ به ما یاد داده در صورتی که توان دفاعی‌تان را تضعیف می‌کنید، تجاوز را به سوی خود دعوت کرده‌اید.»

دونالد ترامپ; تاریخ به ما آموخته که اگر توان دفاعی خود را تضعیف کنید، تهاجم را به سوی خود دعوت کرده‌اید/ رونوشت به غرب‌زدگان داخلی!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه لایحه بودجه دفاعی آمریکا را امضا کرد. ترامپ این لایحه را «تاریخی» خواند و گفت که این قانون، تعهد تزلزل‌ناپذیر آمریکا به نیروهای نظامی این کشور را نشان می‌دهد. 

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به وقوع دو حمله تروریستی در شهر نیویورک گفت که عاملان این دو حمله اتباع خارجی بوده‌اند که کارت سبز اقامت آمریکا را داشته‌اند. 

وی گفت که عامل حمله اول، از طریق ویزای مهاجرت لاتاری وارد آمریکا شده و عامل حمله دوم، از طریق «مهاجرت زنجیروار.» او گفت که قصد دارد این دو برنامه را لغو کند. 

ترامپ در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «تاریخ به ما یاد داده در صورتی که توان دفاعی‌تان را تضعیف می‌کنید، تجاوز را به سوی خود دعوت کرده‌اید.»

لایجه بودجه دفاعی آمریکا شهریورماه سال جاری در مجلس سنا و چند هفته پیش در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده بود. 

لایحه بودجه دفاعی آمریکا چه مفادی درباره ایران دارد؟

این لایحه، موسوم به «اختیارات دفاع ملی آمریکا» علاوه بر مشخص کردن بودجه‌ها و هزینه‌های وزارت دفاع آمریکا، سیاست‌های دفاعی این کشور را نیز تعیین می‌کند. بخش‌هایی از این لایحه به تدوین سیاست‌ها و قوانین دفاعی آمریکا در قبال ایران اختصاص یافته است که در زیر آورده شده‌اند. 

 ایران در توافقات سوریه

این لایحه رئیس‌جمهور این کشور را موظف می‌کند در صورت حصول هر گونه توافق یا تفاهم احتمالی با روسیه در خصوص وضعیت سوریه، گزارشی حاوی اطلاعات زیر تقدیم کنگره کند: 

شرح تفاهمات حاصل‌شده میان رئیس‌جمهور [آمریکا] و دولت روسیه، در خصوص برنامه‌های مربوط به تقسیم اراضی میان طرفین درگیری؛

تشریح تفاهماتی که می‌تواند باعث دسترسی ایران به مرز میان اسرائیل و سوریه منجر شود.

مقابله با «تهدیدهای ایران»

در بند 1224 از این لایحه، برداشت کنگره از «تهدیدهای» ادعایی ایران علیه دولت آمریکا تشریح شده‌اند. این قسمت با متهم کردن ایرن به تلاش برای تضعیف منافع امنیت ملی ایالات متحده، خواستار انجام اقدامات ذیل به منظور مقابله با آنچه «فعالیت‌های مخرب ایران» خوانده می‌شوند، شده است. 

ایالات متحده آمریکا بایستی با فعالیت‌های مخرب حکومت ایران مقابله کند؛ 

ایالات متحده آمریکا بایستی به منظور مهار تجاوزگری ایران و در صورت لزوم پاسخ به آن، حضور نظامی خود در منطقه خلیج ع‌ر‌ب‌ی را حفظ کند؛

ایالات متحده بایستی توانمندی‌های دفاع موشک بالستیک خود را تقویت کند؛

ایالات متحده بایستی آزادی تردد دریایی در تنگه باب المندب و تنگه هرمز را حفظ کند؛ و

ایالات متحده بایستی با تلاش‌های ایران برای اشاعه غیرقانونی تسلیحات، از جمله موشک‌های کروز و بالستیک مقابله کند.

بررسی امکان توافق دریایی میان ایران و آمریکا

بند 1225 لایحه، وزرای دفاع و امور خارجه آمریکا را به بررسی «مزایای» حصول توافقات دریایی میان ایالات متحده، ایران و سایر کشورها موظف کرده است.  

در این بنده آمده است: «حداکثر ظرف یک سال بعد از اجرایی شدن این قانون، وزیر دفاع با هماهنگی وزیر خارجه گزارشی را تقدیم کمیته‌های مقتضی کنگره کند. این گزارش بایستی با هدف جلوگیری از درگیری‌های دریایی تصادفی در خلیج فارس و تنگه هرمز به ارزیابی مزایای نسبی توافق دوجانبه یا چند جانبه میان نیروهای نظامی ایالات متحده، حکومت ایران و سایر کشورهای در حال عملیات در خلیج فارس بپردازد.»

این گزارش بایستی ضمن ارائه ارزیابی‌های دقیق از وضعیت فعلی امنیت دریایی در خلیج فارس، برآوردی از تأثیرات چنین توافقی بر فعالیت‌های نظامی و فعالیت‌های دریایی آمریکا در منطقه و همچنین بر سایر منافع راهبردی آمریکا ارائه کند.

برنامه موشکی ایران و اعمال تحریم‌های مرتبط 

مطابق بند 1226، مدیر اطلاعات ملی آمریکا بایستی بعد از اجرایی شدن این قانون، حداکثر تا زمان فرا رسیدن آخرین روز از اولین دوره سه ماهه‌ در سال مالی* و پس از آن هر 90 روز یکبار، گزارشی درباره آزمایش موشکهای بالستیک تأییدشده ایران که در سه ماهه تقویمی گذشته انجام شده‌اند به کمیته‌های مقتضی کنگره ارائه کند.

این بند به علاوه وزرای خارجه و خزانه‌داری را به ارائه گزارشی مشترک درباره اقدامات انجام شده برای وضع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران به بهانه انجام آزمایش‌های موشکی موظف کرده است. 

فعالیت هواپیماهای غیرنظامی ایران 

لایحه بودجه دفاعی آمریکا رئیس‌جمهور این کشور را موظف می‌کند حداکثر ظرف 180 روز بعد از تاریخ اجرایی شدن این قانون و پس از آن هر 180 روز یکبار، گزارشی درباره استفاده حکومت ایران از هواپیماهای تجاری و خدمات مرتبط برای «فعالیت‌های غیرقانونی» تقدیم کمیته‌های مرتبط کنگره کند.

به طور خاص، از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته شده میزان استفاده حکومت ایران از هواپیماهای تجاری برای انتقال محموله‌های «غیرقانونی» اعم از کالاهای نظامی، تسلیحات، نیروهای نظامی، قطعات الکترونیکی نظامی و غیره به داخل یا خارج ایران را برآورد کند.

رئیس‌جمهور آمریکا، به علاوه بایستی میزان حمایت‌های مالی، مادی یا فنی بخش هوانوردی تجاری ایران از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع ایران، حکومت بشار اسد، حزب‌الله، حماس، کتائب حزب‌الله یا گروه‌های دیگری که به تعبیر آمریکا گروه‌های «تروریستی» خوانده شده‌اند را تعیین کند.

همکاری‌های ایران و کره شمالی

بند 1228 این لایحه با توصیف برنامه‌های موشک بالستیک ایران و کره شمالی به عنوان تهدیدی جدی برای متحدان آمریکا در خاورمیانه، اروپا و آسیا همکاری‌های ادعایی دو کشور در زمینه‌های «سلاح‌های هسته‌ای» و موشک‌های بالستیک را مغایر با منافع امنیتی آمریکا و متحدان این کشور خوانده است.  

بر همین اساس، رئیس‌جمهور آمریکا حداکثر 180 روز بعد از اجرایی شدن این لایحه، بایستی پس از مشورت با وزرای دفاع و خارجه و روسای سازمان‌های مرتبط، گزارشی درباره میزان همکاری ایران و کره شمالی در زمینه برنامه هسته‌ای، ساخت موشک بالستیک و سلاح‌های متعارف را تقدیم کمیته‌های مرتبط در کنگره کند.

وی همچنین موظف است انطباق یا مغایرت این فعالیت‌ها با قطعنامه شورای امنیت درباره ایران (2231) و قطعنامه‌های این شورا درباره کره شمالی را نیز تعیین کند

*سال مالی آمریکا از اول اکتبر 2016 آغاز می‌شود.




انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان