۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین طرح صهیونیستی اسکان فلسطینی‌ها در صحرای سینا / «غزهِ بزرگ» را چه کسانی مطرح کردند؟
کد خبر: ۲۶۹۳۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۲ ساعت: ۱۲:۰ ↗ لینک کوتاه

ارتباط عملیات تروریستی مصر با اسرائیل؛

طرح صهیونیستی اسکان فلسطینی‌ها در صحرای سینا / «غزهِ بزرگ» را چه کسانی مطرح کردند؟

دیدگاه تشکیل دولت فلسطین در خارج از سرزمین‌های فلسطین اشغالی تاریخچه طولانی در افکار عمومی صهیونیستی دارد. در ابتدا اردن مطرح بود، اما بعدها، صحرای سینا به عنوان گزینه اصلی مطرح شده است.

طرح صهیونیستی اسکان فلسطینی‌ها در صحرای سینا / «غزهِ بزرگ» را چه کسانی مطرح کردند؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،صحرای سینا نه تنها از ابعاد معنوی و نمادین یکی از مناطق مهم در میان افکار عمومی مصر و تمامی کشورهای عربی به شمار می رود ، بلکه موقعیتی استراتژیک و نظامی دارد که با کاشته شدن رژیم صهیونیستی در درون امت اسلام برای قطع ارتباط میان شرق و غرب جهان اسلام این اهمیت استراتژیک افزایش نیز پیدا کرده است. وجود کانال سوئز در این منطقه و مطرح شدن برخی توطئه‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر اسکان آوارگان فلسطینی در این منطقه به حساسیت آن افزوده است.

اظهارات یک وزیر صهیونیستی در رابطه با اسکان آوارگان فلسطینی در صحرای سینا و انتشار فایل صوتی مربوط به اظهارات حسنی مبارک رئیس‌جمهور سابق مصر مبنی بر اینکه درخواست بنیامین نتانیاهو در این خصوص را رد کرده است، بار دیگر این طرح صهیونیستی را طی ماه های اخیر در ویترین رسانه ای قرار داده است. همچنین شبکه بی بی سی اخیرا اسنادی را در رابطه با موافقت حسنی مبارک از سه دهه پیش تاکنون با تشکیل دولت فلسطین در بخشی از صحرای سینا منتشر کرده است.

چالش ها و تمرکز رسانه‌ای در منطقه سینا در پی عملیات تروریستی اخیر که به کشته شدن 309 نفر منجر شد، بار دیگر توطئه‌ صهیونیستی در رابطه با مهاجرت دادن شهروندان از سوی صحرای سینا را زنده کرده است.  

تلاش عربستان سعودی برای منزوی کردن مصر از محور مقاومت نیز در این راستا همراه با تحولات شتابان سعودی ها برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دنبال می شود. هم زمان سعودی ها مالکیت دو جزیره تیران و صنافیر را در اختیار گرفتند تا بتوانند تمامی برگه‌های فشار و اهرم های حمایت از سینا را از دست مصر خارج کرده و عملیات نیروهای امنیتی و ارتش مصر برای جلوگیری از اقدامات تروریستی در این منطقه را محدود کنند.

طرح غزه بزرگ

جاناتان کوک روزنامه نگار انگلیسی و مؤلف سه کتاب در رابطه با درگیری‌های اسرائیلی – فلسطینی  طرحی را معرفی کرده که با نام طرح غزه بزرگ معروف است. وی می‌گوید که غزه از ازدحام بالای جمعیتی و کمبود منابع اساسی نظیر آب شرب رنج می برد و رژیم صهیونیستی آب شرب منطقه را تحت محاصره گرفته و زیرساخت‌های این منطقه را در نتیجه موشک باران تخریب کرده است. روند غزه طوری است که هر لحظه در آستانه انفجار قرار دارد. گزارش‌های موجود در رسانه‌های عربی و صهیونیستی نشان می‌دهد که تل آویو سعی دارد به جای خود، مصر را به عنوان راه حل مشکل غزه معرفی کند.

جاناتان کوک می گوید که رسانه‌های اسرائیل ادعاهایی را مطرح کردند که به نظر می‌رسد برای اولین بار از سوی مقامات سیاسی این رژیم مطرح شده مبنی بر اینکه عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر به مقامات فلسطینی طرح انضمام غزه به منطقه ای با مساحت 1600 کیلومتر مربع در سینا را ارائه کرده است. این طرح مورد استقبال آمریکا قرار گرفته است.  

براساس این طرح اراضی صحرای سینا به مقر موجودیت دولت بدون سلاح فلسطین تبدیل خواهد شد که نام "غزه بزرگ" بر آن گذاشته می شود و آوارگانی که از مناطق دیگر باز می گردند نیز باید در آنجا اسکان داده شوند. بر اساس این طرح محمود عباس حاکمیت خودمختار کرانه باختری را که شامل یک پنجم اراضی فلسطین اشغالی است، در اختیار خواهد داشت و در ازای این امتیاز، عباس باید از حق تشکیل دولت مستقل فلسطین در کرانه باختری و قدس شرقی عقب نشینی کند.

الطیب عبدالرحیم سخنگوی محمود عباس می‌گوید که این طرح از سوی گیورا ایلند مشاور وقت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی طی سال‌های 2004 تا 2006 مطرح شد. رژیم صهیونیستی امیدوار بود بتواند بعد از عقب‌نشینی نظامیان و شهرک‌نشینان خود از غزه این طرح را به اجرا بگذارد. مصر در آن زمان با گسترش دادن نوار غزه به سمت صحرای سینا در ازای مالکیت اراضی در النقب موافقت کرده بود.

در ابتدای سال جاری میلادی ایوب قرا وزیر رژیم صهیونیستی و عضو حزب لیکود مطالبی را در توئیتر منتشر کرده و نوشت که بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با اجرای طرح منتسب به عبدالفتاح السیسی برای تشکیل دولت فلسطین در غزه و سینا به جای کرانه باختری به توافق رسیده‌اند. این مطلب اندکی پیش از نشست نتانیاهو با ترامپ در واشنگتن منتشر شد.

ایوب قرا همچنین به روزنامه صهیونیستی تایمز آف اسرائیل گفت که این طرح در روز 12 فوریه به اطلاع نتانیاهو رسانده شد و او گفت که طرح را با ترامپ مطرح خواهد کرد. چند روز بعد و در روز 19 فوریه روزنامه صهیونیستی هاآرتص از برگزاری نشستی محرمانه در شهر العقبه اردن با مشارکت نتانیاهو و جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا و عبدالله شاه اردن و عبدالفتاح السیسی در روز 21 فورین 2016 یعنی یک سال قبل از انتشار این موضوع خبر داد. نتانیاهو در این نشست با طرح سازش ارائه شده از سوی جان کری موافقت نکرده بود. این طرح شامل به رسمیت شناختن یهودیت دولت اسرائیل و از سرگیری مذاکرات با طرف فلسطینی با حمایت دولت‌های عربی بود. این روزنامه البته اشاره‌ای به پیشنهاد السیسی در رابطه با اسکان فلسطینی‌ها در صحرای سینا نکرد. نتانیاهو برگزاری نشست را تأیید کرد، اما اظهارات ایوب قرا در رابطه با بررسی تشکیل بخشی از دولت فلسطین در صحرای سینا در دیدار با ترامپ را رد کرد.

استراتژی‌ صهیونیستی مبنی بر اسکان فلسطینیان در خارج از سرزمین های اشغالی

دیدگاه تشکیل دولت فلسطین در خارج از سرزمین‌های تاریخی فلسطین اشغالی تاریخچه طولانی در افکار عمومی صهیونیستی دارد. در ابتدا اردن به عنوان گزینه اصلی این طرح مطرح بود، اما بعد از انتفاضه دوم فلسطین، صحرای سینا به عنوان گزینه اصلی مطرح شده است. این طرح در کنفرانس هرتصلیا مربوط به سال 2004 مطرح شد و عوزی آراد موسس این کنفرانس و مشاور کنونی نتانیاهو با شور و شور فراوان آن را پذیرفت.

بر اساس این تبادل سه جانبه فلسطینی ها کنترل بخش هایی از صحرای سینا را در دست خواهد گرفت و اسرائیل بیشتر اراضی کرانه باختری را تحت کنترل می گیرد و مصر نیز به گذرگاه زمینی باریکی از طریق النقب برای ارتباط با اردن دست پیدا می کند. در روند جنگ های اخیر رژیم صهیونیستی با نوار غزه این طرح معلق شد.  

آمریکا و صهیونیست ها فشار زیادی را بر حسنی مبارک وارد کردند تا بتوانند موافقت وی را با این طرح بگیرند، اما او در نتیجه ترس از افکار عمومی با این موضوع موافقت نمی کرد. بعد از سرنگونی وی نیز محمد مرسی در این رابطه تحت فشار قرار گرفت. او هیئتی از اخوان المسلمین را برای بررسی این موضوع به آمریکا فرستاد و واشنگتن به این هیئت پیشنهاد کرد که مصر در دو مرحله به مدت 4 تا 6 سال یک سوم از اراضی سینا را به این موضوع اختصاص دهد. آمریکایی ها وعده تشکیل دولت فلسطین در این منطقه تحت حمایت آمریکایی ها را مطرح کردند و گفتند که این دولت شامل فرودگاه و بندر نیز خواهد بود.

جیلا جملیل وزیر زن مساوات اجتماعی رژیم صهیونیستی نیز اخیرا خواستار اسکان ملت فلسطین در سینا به عنوان جایگزین راه حل منازعه فلسطین و اسرائیل شد. او در جریان سفر به قاهره مدعی شد که سینا بهترین منطقه برای زندگی فلسطینی ها است.

سامح شکری وزیر خارجه مصر این اظهارات وزیر صهیونیست را رد و تاکید کرد که مصر هرگز از مالکیت سینا عقب نشینی نمی کند. وی به شدت افکار این وزیر در رابطه با اسکان فلسطینی ها در سینا را رد کرد.

در فوریه گذشته تعدادی از وکلای مصری شکایتی قضایی برای جلوگیری از ایجاد شهرک های خارجی نشین در شبه جزیره سینا ارائه کردند. این موضوع پس از انتشار اخباری در رابطه با طرح صهیونیست ها در این منطقه انجام شد. آنها این شکایت را به دادگاه اداری مصر ارجاع دادند.

نقشه صهیونیست‌ها از صحرای سینا

پیگیری تحولات و ماهیت اقدامات تروریستی در صحرای سینا در کنار برخی اطلاعات و شواهد نشان می‌دهد که در پشت پرده این اقدامات تروریستی سرنخ های مشارکت آمریکایی- صهیبونیستی مشاهده می شود. حتی سرتیپ فواد علام نیز اخیرا این موضوع را تایید و اعلام کرد که سلاح‌های مصادره شده از دست تروریست‌ها تنها در آمریکا و اسرائیل تولید می‌شود.  

شکی نیست که محاصره سیاسی فلسطین و گروه‌های فلسطینی و ایجاد کشمکش و اختلاف در میان اعضای آن ، بخشی دیگر از این پروژه برای تکمیل کردن واقعیت‌های مورد نظر آمریکا و غرب است تا راه حلی مورد نظر اسرائیل و به ضرر منافع مشروع ملت فلسطین به دست آید.

فضای ایجاد شده برای تخریب وجهه محور مقاومت و تمرکز بر روند عادی سازی با دشمن صهیونیستی به عنوان راه حل سیاسی واقعی بخشی دیگر از طرح صهیونیستی است که برای تضعیف نظم منطقه ای و تشویش افکار عمومی به کار می رود.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان