۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآنی/ فعالیت های قرآنی تعطیل خواهد شد؟!
کد خبر: ۲۶۹۳۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۲ ساعت: ۱۱:۵۶ ↗ لینک کوتاه

بر اساس لایحه بودجه ۹۷؛

کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآنی/ فعالیت های قرآنی تعطیل خواهد شد؟!

بودجه قرآنی نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد و نسبت به سال های ۹۰ تا ۹۵ کاهشی ۸۰ درصدی داشته است. به نظر می رسد دولت در یک روند چند ساله تصمیم به حذف بودجه قرآنی گرفته است.

 کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآنی/ فعالیت های قرآنی تعطیل خواهد شد؟!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، گسترش فعالیت‌های قرآنی کشور یکی از دغدغه‌های جامعه قرآنی و مسئولان و متولیان امر بوده است  تا آنجایی که با سفارش مقام معظم رهبری تربیت ده میلیون حافظ کل قرآن کریم یکی از اهداف مسئولان قرارگرفته است.

بدین وجه در سال ۸۹ بود که اولین بار مسئولان به تخصیص درصد بودجه‌ای جداگانه برای رفع بخشی از نیازهای جامعه قرآنی برآمدند. به همین منظور برای ارتقا و بهبود وضعیت بودجه قرآنی در سال ۹۰، مسئولان قرآنی دولت و مجلس دست به اقدامات جدید زدند و بودجه نیم درصدی قرآنی را روشن‌تر از سال قبل در مجلس به تصویب رساندند، بدین‌صورت که دربند ۱۱۵ بودجه سال ۹۰ مصوب شد که دولت در اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی حداکثر نیم درصد از سقف بودجه مصوب هر یک از دستگاه‌های ملی و استانی به‌استثناء «فصول (۱) و (۶)» و بودجه هزینه‌ای و هزینه‌های مستقیم تولید شرکت‌های دولتی را کسر و به‌ردیف اعتبارات بر اساس اولویت‌های تعیین‌شده توسط شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی مشخص گردیده اضافه کند.

در همان سال با توجه به تأخیری که در روند پرداخت انجام گرفت اما در آخر ۹۰ درصد بودجه نیم درصد دریافت گردید. بودجه سال ۹۱ که یک شوک و تأثیر مثبتی بر دستگاه‌های قرآنی گذاشت با اختصاص ۲۱۸۰ میلیارد ریالی که در انتهای سال ۹۰ انجام گرفت عملاً در برنامه‌های نیمه اول سال ۹۱ هزینه شد.

 در بودجه سال ۹۲ با توجه بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن ۶۰۰ میلیارد تومان به فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا کرد که ۳۰۰ میلیارد آن در اختیار نهادهای دولتی و ۳۰۰ میلیارد دیگر برای فعالیت‌های قرآنی زیر نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی لحاظ گردید که تنها ۱۵ میلیارد آن پرداخت شد.

 همچنین در سال ۹۳ لایحه بودجه قرآنی به‌عنوان اولین لایحه دولت یازدهم با اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان به فعالیت‌های قرآنی برای تحقق اهداف در منشور توسعه فرهنگ قرآنی در مجلس به تصویب رسید که با تأخیر غیرقابل‌ توجیهی حدود ۴۷ درصد آن مبلغ در ۱۵ اسفندماه همان سال واریز گردید.

 بودجه قرآنی کشور در سال ۹۴ نیز تفاوت کمّی با سال‌های قبلش نداشت اما متأسفانه باز شاهد عدم واریز و تأخیر در پرداخت اعتبارات سال ۹۴ بودیم. در سال ۹۵ نیز با اختصاص تنها چند درصد از بودجه قرآنی، فعالیت های قرآنی ادامه پیدا کرد.

در سال  ۹۶ نیز با ۱۰۰ میلیارد تومان هنوز تاکنون که سه فصل از سال می گذرد  مبلغی از آن اختصاص پیدا نکرده است .

کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآنی/ فعالیت های قرآنی تعطیل خواهد شد؟!

چند روز پیش متن لایجه سال ۹۷ از سوی رییس جمهوری در صحن علنی مجلس تقدیم شد. در این لایحه که توسط رییس جمهور تقدیم مجلس شد، بودجه فعالیت های قرآنی با کاهش ۶۰ درصدی از سال گذشته برخوردار شد. در سال ۹۶ بودجه فعالیت های قرآنی با مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که برای بودجه سال ۹۷  با تصویب رقم ۴۰ میلیارد تومان، شاهد کاهش شصت درصدی رقم این بودجه بوده ایم.

گرچه در سال ۹۵ نیز بودجه فعالیت های قرآنی با مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومانی تنها ۱۵ میلیارد آن اختصاص پیدا کرده و هیچ  اعتباری در سال ۹۶ تاکنون اختصاص پیدا نکرده است.

بنا بر لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده، ۴۰ میلیارد تومان بودجه پیشنهادی برای برنامه حمایت از اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی همچون «حمایت از اجرای سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن»، «حمایت از اجرای سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی»، «حمایت از اجرای سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی»، «راهبری اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی» و «حمایت از اجرای برنامه‌های قرآنی برنامه‌های مصوب شورای‌های هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی در راستای اسناد سه‌گانه در استان‌ها» اختصاص یافته است.

سید علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به لایحه بودجه و اعتباری نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان به فعالیت های قرآنی گفت: از یک جهت محدودیت های دولت در بحث بودجه با استمرار محدودیت های مالی و تحریم ها قابل درک است اما از یک جهت هم نمی توانیم بپذیریم که دولت جمهوری اسلامی به مباحث اعتقادی و فرهنگ دینی بی مهری نشان دهد.

وی با اعلام اینکه بودجه کاهشی ۸۰ درصدی داشته است، ادامه داد: کاهش شصت درصدی که در رسانه ها اعلام شده است صحیح نیست، بلکه ما کاهش ۸۰ درصدی بودجه را شاهد هستیم به دلیل اینکه بودجه در سالهای ۹۰ تا ۹۵ در واقع ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و در سال ۹۶ این بودجه به ۱۰۰ میلیارد کاهش پیدا کرد که تاکنون نیز مبلغی از آن هم تخصیص پیدا نکرده و در لایحه دولت نیز بودجه سال ۹۷ شصت درصد به سال ۹۶ کاهش پیدا کرده است.

سرابی با اعلام این موضوع که کاهش بودجه چشم انداز خوبی برای فعالیت های قرآنی کشور نخواهد داشت، تصریح کرد: این کاهش بودجه به معنای تعطیل کردن فعالیت هایی است که در قالب منشور توسعه فرهنگ قرآنی کلید خورده و بنا بود در چشم انداز ده ساله عقب ماندگی های جامعه شیعی را نسبت به قرآن جبران کند که بر اساس آن طرح هایی به صورت ملی مثل طرح ملی حفظ قرآن تصویب شده که نیازمند حمایت جدی است.

قائم مقام شورای عالی قرآن با ابراز نگرانی از عدم تخصیص همین مقدار اظهار کرد: بنا به سابقه ای که در تخصیص بودجه در سالهای گذشته داریم همین مقدار را هم امیدی به تخصیصش نداریم و تقاضایمان از دولت محترم در بازبینی برنامه بودجه به این امر توجه نموده و تا سقف دویست میلیارد افزایش دهد که این نگاه اصلاحی برکت را به سمت بودجه دولت باز خواهد کرد.

سرابی ضمن درخواست از دولت و مجلس برای بازبینی لایحه و بودجه فعالیت های قرآنی خاطر نشان کرد: وقتی درآمد های دولت کاهش پیدا می کند یکی از راهکارها این است که به مباحث دینی توجه ویژه شود تا خداوند نیز برکت درآمدهای دریافتی را زیادتر کند، همچنین از مجلس نیز می خواهیم این بسته پیشنهادی را جبران کرده و همان سقف ۲۰۰ میلیارد را برای فعالیت های قرآنی در نظر بگیرند.

این مقام مسئول در خصوص نحوه گزارش دهی دستگاه های قرآنی تأکید کرد: آنچه که من شاهد بودم اهتمام بخش های قرآنی مثل شورای توسعه نسبت به گزارش دهی و ارائه فعالیت ها تفاوتی نکرده است. آنچه که نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده است، نگاه سیاست گذاران و برنامه ریزان بودجه کشور است .

وی با تأکید بر اینکه پیگیری هایی که از سمت شورای توسعه می شده کماکان نیز ادامه خواهد داشت تصریح کرد: مگر با شرایط  جدید لازم به پیگیری هایی بیش از گذشته ازسوی دستگاه های قرآنی باشد اما به هرحال سال گذشته نیز دستگاه ها و نمایندگان جامعه قرآنی نسبت به بودجه معترض شدند و هیچ نتیجه ای حاصل نشد.

سرابی ضمن ابراز نگرانی گفت: امسال کار نسبت به گذشته ضعیف تر شد و به نظر می رسد به نوعی دولت در یک روند چند ساله تصمیم به حذف بودجه قرآنی گرفته است.

قائم مقام شورای عالی قرآن با تأکید براینکه دولت اسلامی موظف است نسبت به امر قرآن و اعتقادات مردم سرمایه گذاری کند، افزود: در حال حاضر طوری که از ابتدا بودجه را کاهش دادند و بعد از آن تخصیص نداده و دوباره در سال بعد همان مبلغ را کاهش دادند که باز این همان مبلغ ۴۰ میلیارد تخصیص نخواهد یافت جامعه قرآنی کشور را با ناامیدی و یأس روبرو خواهد کرد به طوری که دیگر پیگیری نکرده و خواهان حق و حقوق خود نشوند.

همچنین رحیم قربانی، رییس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در یادداشتی انتقادی از وضعیت بودجه فعالیت های قرآنی که دولت به مجلس ارائه کرده است نوشت: «در این چند سال شاهد بی‌مهری‌های فراوان مسئولین و دولتمردان نسبت به فعالیت‌های قرآنی در کشور بوده‌ایم که قطعاً مسئولین مربوطه روزی در درگاه الهی نسبت به شکایت پیامبر نسبت به بی‌توجهی به قرآن پاسخگو خواهند بود.

اما از مسئولان که بگذریم سؤالی از مسئولین قرآنی کشور که اکثرشان در قالب شورای توسعه قرآنی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند این است که: هدف از تشکیل شورای توسعه قرآنی کشور چه بوده و چیست؟ هدف از عضویت چندین وزیر و مقام عالی رتبه کشور در شورای توسعه قرآنی کشور چیست؟ هدف از وجود معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد چیست؟ هدف از وجود فراکسیون قرآن و عترت در مجلس چیست؟ و...

پس اگر نتایج ده‌ها جلسه شورای توسعه قرآنی کشور و صدها جلسات اقماری آن و سایر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی قرآنی منجر به رکود فعالیت‌های قرآنی در کشور، بر جاماندن فرامین راهگشای قرآنی رهبر انقلابی و قرآنی‌مان و کاهش سالانه بودجه قرآنی کشور و... شده است، به نظر می‌رسد همه این تشکیلات تعطیل و زمینه برای حضور خودجوش و مردمی برای احیا و تحول در امور قرآنی کشور فراهم شود.»

به نظر می رسد که دولتمردان و سیاست مداران به اهمیت و نقش باورهای دینی و مذهبی در بین آحاد جامعه پی نبرده اند.

چرا که با چنین اعتباراتی نه تنها هیچ فعالیت مثبتی در حوزه قرآنی انجام نخواهد شد، بلکه تمام مدیران و مسئولان امر را نسبت به کمک و حمایت دولت دلسرد خواهد کرد.

لذا ما شاهد فعالیت های اقتصادی حین آموزش های قرآنی، در سطوح مختلف در کشور و آسیب ها و تهدید های چنین فعالیت هایی به روی قرآن آموزان هستیم.



انتهای پیام/1404

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان