۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین گدایی برای ۴۵۵۰۰ تومان
کد خبر: ۲۶۹۲۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۲ ساعت: ۱۱:۱۸ ↗ لینک کوتاه

اجبار مردم به "اظهار گدایی" و مصداق بارز "گداپروری"؛

گدایی برای ۴۵۵۰۰ تومان

آقای نوبخت اعلام کرده، کسانی که "اعلام نیاز" کنند یارانه می گیرند. آیا این سیاست دولت که قصد حذف نصف مردم ایران از دریافت یارانه را دارد، اجبار مردم به "اظهار گدایی" و مصداق بارز "گداپروری" نیست؟

گدایی برای ۴۵۵۰۰ تومان
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، بعد از تقدیم لایحه بودجه 97، کشور پر شد از خبرهای بودجه ای و البته یارانه ای! بعد از اعلام جزئیات لایحه بودجه، مشخص شد که دولت بنا دارد یارانه نیمی از مردم را قطع کند. همین خبرها موجب شد تا باردیگر "یارانه" به موضوع بحث های مردم تبدیل شود.

خبر قطع یارانه، در کنار زمزمه های گرانی بنزین و دلار و سکه و ... موجب شد تا مردم باردیگر این دلهره را داشته باشند که آیا یارانه شان قطع خواهد شد یا نه! و البته داغ مردمی که درآمد و دارایی بالایی نداشتند ولی ماه ها و بعضاً سالهاست، یارانه شان قطع شده نیز تازه شد.

هرچند سخنگوی دولت از دوربین سیما به مردم گفت: هیچ نیازمندی از پرداخت یارانه‌ها حذف نمی‌شود و همه نیازمندان چه افرادی که شناسایی شده‌اند و چه کسانی که خود اعلام می‌کنند مشمول پرداخت یارانه‌ها خواهند بود.

سخنگوی دولت در توضیح قسمت آخر بند بالا، گفته است: گروه سوم افراد نیازمندی هستند که تمایل به دریافت یارانه را به دولت اعلام می‌کنند و وزارت کار پس از بررسی و صحت سنجی یارانه آنها را نیز به همان مبلغ 45500 تومان پرداخت خواهد کرد.

* این بند از سخنان نوبخت از چند منظر قابل بررسی است؛ نخست اینکه مگر دولت به اعتراض افرادی که یارانه شان قطع شده بود، پاسخ مثبت داد و یارانه شان را وصل کرد که در دور جدید معترضان به حذف یارانه، مجدداً اعلام نیاز کرده و یارانه شان وصل شود.

دوم اینکه، نوبخت اعلام کرده، مردمی که یارانه شان قطع می شود، اگر خودشان اعلام نیاز کنند، دولت مجددا یارانه آنها را وصل می کند. ولی اعلام نیاز به چه قیمتی؟ با ثبت چه توضیحاتی؟ با امضای چه شرایطی؟

در ماه های اخیر متعرضان به حذف یارانه نقدی در سامانه مخصوص این امر، با جملاتی نظیر "اگر بیماری صعب الاعلاج دارید"، "اگر فرزند معلول دارید"، "اگر بیکار هستید"، و اگرهای متعدد دیگری روبه رو شده اند.

سوال از دولت محترم که مقید به رعایت حقوق شهروندی می باشد، این است که آیا سیاست پیش رو برای حذف یارانه نقدی و از سرگیری پرداخت به کسانی که اعلام نیاز می کنند، مصداق بارز گدا پروری و توهین به شخصیت مردم نیست؟! آنهم درحالی که دولت قبل را متهم به گدا پروری کرده بودند؟

پیش بینی ها حاکی از آن است که حتی اگر دولت یارانه مردم را قطع کند، ولی باز سامانه یارانه برای ثبت اعتراض ها باز شود، مشابه همان جمعیتی که در سال های قبل برای دریافت یارانه، ثبت نام کرده بودند، به سایت مراجعه و اعلام نیاز کنند!

ماجرای اعتراض به حذف یارانه نقدی برمیگردد به 5 خرداد 94؛ از آن زمان تا کنون تعداد زیادی از مردم برای ثبت اعتراض شان به حذف یارانه نقدی به سامانه "http://www.yaraneh10.ir" مراجعه و اعتراض خود را ثبت کرده اند.

معترضان به حذف یارانه نقدی باید بعد از مراجعه به آدرس اینترنتی مذکور شماره ملی سرپرست و شماره حساب بانکی را (حسابی که برای یارانه ثبت نام شده بود) برای استعلام وضعیت خود وارد کنند.

و بعد از ورود به سامانه، باید به پرسش‌هایی در ارتباط با شغل، ملک، خودرو، معاملات و البته داشتن یا نداشتنبیماری صعب الاعلاج پاسخ دهند.

این بند که در سامانه اعتراض به حذف یارانه نقدی درج شده، واکنش های متعددی از سوی مردم را به همراه داشته است؛ یکی از متعرضان به حذف یارانه نقدی در این خصوص گفته است: من کارمندی با 20 سال سابقه یک میلیون وپانصد حقوق ودو تا بچه از مهر ماه یارانه ام را قطع کردند، اعتراض کردم گفتند اگر بیماری صعب العلاج داشته باشین یارانه میدیم من نمیدونم 75 میلیون نفری که در حال حاضر یارانه دریافت میکنند بیماری صعب العلاج دارن!

یکی دیگر از مردمی که یارانه اش را قطع کرده ولی وی خود را نیازمند یارانه نقدی می داند، در همین ارتباط گفته است: من یک بازنشسته با 5 سر عائله تحت تکفل و حقوق حدود 2میلیون تومان چند ماهی است که یارانه ام قطع شده نمی دانم چطوری حقوق دریافتیم 35 میلیون در سال می شود.اعتراض نمودم گفتند فقط شامل حال کسانی می شود که مریضی صعب العلاج دارند. البته خدا را شاکریم که با این اوضاع دچار اینگونه مریضی نشدیم که مستحق گرفتن یارانه شویم.

فرد دیگری هم در اینباره گفت: من کارمند هستم با حقوق ماهیانه یک میلیون و پانصد هزار و دو تا بچه از مهر ماه 94 یارانه خانواده ام را قطع کردند اعتراض گذاشتم بعد از حدود هشت ماه با تلفنم تماس گرفتند که یارانه به کسانی که بیماری صعب العلاج دارند تعلق می گیرد با اینکه تمامی همکاران من یارانه خود را دریافت می کنند و هیچ بیماری ندارند.

یکی دیگر از مردم هم گفت: من یک کارمند ساده با دریافتی حدود یک میلیون یارانه خانواده ام را از اسفند قطع کرده اند و طی اعتراض و تماسی که گرفته اند در جواب اعتراض می گویند قراره یارانه همه قطع شود و فقط به بیماران سرطانی و .. بدهند اگر شما تو خانواده بیماری سرطان دارید اعلام کنید.

به طور حتم، درج چنین مواردی در بندهای مربوط به اعتراض به حذف یارانه های نقدی، شخصیت مردم را زیر سوال می برد! مگر قرار دولت بر این بوده که از ابتدا تنها به افرادی که بیمار هستند یارانه بدهد که این موضوع را شرط ازسرگیری پرداخت یارانه ها کرده است.

اگر دولت در سناریوی جدید یارانه ای خود، بنا داشته باشد که از طریق سامانه فعلی، اعلام نیاز مردم به دریافت یارانه نقدی را ثبت کند، عملا مردم را به سمتی هدایت می کند که هرکسی بتواند فقر و نداری خود را بیش از دیگری نشان دهد، مستحق یارانه 45500 تومانی خواهد بود.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان