۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین بنزین ۴۰۰تومانی ۱۰۰۰ تومان شد، چرا یارانه یک ریال اضافه نشد؟
کد خبر: ۲۶۹۲۹۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۲ ساعت: ۱۱:۴ ↗ لینک کوتاه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:

بنزین ۴۰۰تومانی ۱۰۰۰ تومان شد، چرا یارانه یک ریال اضافه نشد؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بنزین ۴۰۰تومانی ۱۰۰۰ تومان شد، ولی یارانه یک ریال اضافه نشد. الآن هم با بنزین ۱۵۰۰تومانی و گرانی دیگر حاملهای انرژی، ۱۱۰هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد می‌شود، سهم مردم از این درآمد چقدر است؟

بنزین ۴۰۰تومانی ۱۰۰۰ تومان شد، چرا یارانه یک ریال اضافه نشد؟
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، حسینعلی حاجی ‌دلیگانی افزود: زمانی که دولت می‌خواست بنزین را از 100 تومان به 400 تومان افزایش دهد برای مردم حساب مشخص کرد و در آن مبلغی را واریز و از درآمد حاصل از افزایش نرخ حامل‌های انرژی 45 هزار و 500 تومان برای آنان واریز کرد و این در میان مردم اعتماد ایجاد کرد که می‌توانند منابع مالی خود را برای نخستین بار مدیریت کنند.

وی گفت: اما پس از آن نرخ بنزین از 400 تومان به هزار تومان افزایش یافت اما چیزی به مردم اضافه نشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: دولت بر اساس برنامه پنجم در واقعی کردن نرخ حامل‌های انرژی عمل نکرده و تخلف داشته است.
حاجی‌دلیگانی گفت: در مرحله نخست افزایش نرخ حامل‌های انرژی 38 هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد ایجاد شد که 45 هزار و 500 تومان برای مردم از این محل پول واریز شد اما پس از گران شدن بنزین از 400 تومان به هزار تومان حدود 80 هزار میلیارد تومان درآمد دولت افزایش یافت اما به مبلغ یارانه‌ها اضافه نشد.
وی افزود: مازاد مبلغ یارانه‌ها نیز در سال 96 به خزانه ریخته نشده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در لایحه بودجه سال 97 افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در نظر گرفته که درآمد حاصل از آن 110 هزار میلیارد تومان است اما به‌جز 17 هزار میلیارد تومانی که برای اشتغال در نظر گرفته است طرح توزیعی شفافی در این زمینه اعلام نکرده است.
حاجی‌دلیگانی افزود: البته بخشی از این 17 هزار میلیارد تومان نیز به‌عنوان تسهیلات پرداخت می‌شود که به دولت بازمی‌گردد.
وی گفت: در قوانین مشخص شده است که دولت برای هر بخش از محل درآمد افزایش قیمت حامل‌های انرژی چقدر هزینه کند اما دولت این کار را انجام نداده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که دولت در لایحه بودجه آورده است که می‌خواهد تورم را 9.9 درصد نگه دارد اما خود با افزایش 25درصدی قیمت حامل‌های انرژی ناقض این موضوع عمل می‌کند.
حاجی‌دلیگانی گفت: اگر قیمت‌ها را افزایش می‌دهیم باید کاری کنیم که این افزایش قیمت را برای مردم جبران کنیم نه اینکه شرایط برای آنها سخت‌تر شود.
وی افزود: بر اساس لایحه بودجه سال آینده هم قیمت حامل‌های انرژی و قیمت‌های دیگر افزایش می‌یابد و هم یارانه بخش زیادی از مردم حذف می‌شود که این موضوع تبعات اقتصادی به‌همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان