۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مبنای بودجه ۹۷ اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است/۲۴ درصد بودجه هزینه‌ای در اختیار خود استان‌ها قرار می‌گیرد
کد خبر: ۲۶۹۱۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۹ ساعت: ۱۰:۸ ↗ لینک کوتاه

روحانی در صحن علنی مجلس:

مبنای بودجه ۹۷ اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است/۲۴ درصد بودجه هزینه‌ای در اختیار خود استان‌ها قرار می‌گیرد

رئیس جمهور گفت: پایه اصلی بودجه امسال شفافیت است و پرداخت اعتبار به دستگاه‌ها برمبنای عملکرد سه ماهه آنهاست.

مبنای بودجه ۹۷ اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است/۲۴ درصد بودجه هزینه‌ای در اختیار خود استان‌ها قرار می‌گیرد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز یکشنبه(19آذرماه) به منظور ارائه لایحه بودجه سال 97 به همراه کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی،‌ نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و تعدادی دیگر از مسئولان در صحن علنی مجلس حضور یافت.

وی در ابتدا ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم و حلول ماه ربیع‌الاول خطاب به نمایندگان گفت:‌ امسال که اولین بودجه دولت دوازدهم و پنجمین بودجه از ابتدای دولت یازدهم هست در زمان قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و امیدواریم و بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، در روند بررسی‌های چهل روزه در اواخر دی ماه شاهد بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس باشیم.

روحانی تأکید کرد:‌ امیدواریم تا آغاز دهه فجر و دوازدهم بهمن ماه لایحه بودجه سال 97 به صورت قانون در اختیار دولت قرار بگیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ لایحه بودجه سال 97 کاملا متفاوت بوده و با بودجه‌ سال‌های گذشته کاملا متمایز است، زیرا در بودجه سال 97 به خوبی مشخص شده که بودجه یک لیست درآمدی و هزینه‌ای تنها نبوده بلکه برشی از برنامه‌ چهار ساله دولت است.

وی خطاب به ملت ایران و نمایندگان مجلس اظهار کرد: چارچوب‌های اصلی تمام وعده‌های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت ماه سال 96 در این لایحه تبلور دارد و بودجه سال 97 به معنای آغاز اجرای برنامه‌های دولت دوازدهم است.

روحانی با تأکید بر اینکه تمامی وعده‌های اصلی دولت و مطالبات مردم در انتخابات در این بودجه قرار گرفته است، افزود: مطالبات مردم شامل اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر، کاهش نابرابری‌ها و تحرک در طرح‌های اصلی و مهم، حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور و... در این لایحه به خوبی قابل مشاهده است.

رئیس جمهور ادامه داد: در تبصره‌های 14،18و19 این لایحه به خوبی خواهید دید که یک تحول بزرگ در بودجه امسال به وجود آمده است و دولت دوازدهم روند جدیدی را آغاز کرده که آن را طی سال‌های بعد ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه پایه اصلی لایحه بودجه سال 97 شفافیت است، گفت: پرداخت اعتبار به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنها خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: در گذشته شاهد بودیم که یک دستگاه در زمان دریافت بودجه اعلام می‌کرد که پارسال هزار تومان می‌گرفتم و 999 تومان آن را خرج کردم، لذا برای سال دیگر باید بودجه دستگاه من 10 درصد اضافه شود و در دستگاهی دیگر به نحوه معکوس آن عمل می‌شد.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: هزینه‌کرد دستگاه ها به صورت رقابتی بود به ویژه در ماه‌های آخر سال تمامی بودجه را هزینه می‌کردند تا سال بعد بودجه بیشتری دریافت کنند، متأسفانه به قول فلاسفه یک تسلسل در گرفتن اعتبارات ایجاد شده بود و پایانی هم نداشت.

روحانی اظهار کرد: این مسیر به نفع کشور نبوده، شفافیت نداشت و دستگاه‌ها تشویق به اجرا نمی‌شدند و ما نمی‌دانستیم یک خدمت برای دولت چه میزان هزینه دارد.

رئیس جمهور بیان کرد:‌ برای درمان یک بیمار یا تربیت یک دانشجو چه میزان هزینه لازم بود؟ هزینه دستگاه‌های دولتی با بخش خصوصی گاهی قابل مقایسه نبود.

وی افزود:‌ در ابتدای انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم به وی اعلام کردم اگر صندلی یک دانش آموز را از مدرسه خصوصی بخریم یک میلیون تومان تمام می‌شود، اما همین موضوع در آموزش و پرورش 2.5 میلیون تومان هزینه دارد که وزیر در اعتراض به بنده گفت بخش خصوصی تنها 800 تومان و در دولتی سه میلیون تومان برای تحصیل یک دانش آموز هزینه می‌شود.

روحانی تأکید کرد: دولت باید بتواند با بخش خصوصی رقابت کرده یا واگذار کند لذا ما باید بر مبنای هزینه بودجه ریزی را انجام دهیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه حدود 34 درصد بودجه سال 97 عملیاتی بوده و باید ادامه پیدا کند، گفت: در بخش استانی صد در صد بودجه عملیاتی خواهد بود و تمرکز زدایی در بودجه به نحوی تنظیم می‌شد که تمام اعتبارات در اختیار تهران قرار گرفته و تنها حدود سه درصد به استان‌ها می‌رسید، اما اکنون ما در لایحه بودجه سال 97 به جای 4 درصد، 24 درصد بودجه را در بخش هزینه‌ای در اختیار استان‌ها قرار داده‌ایم و 30 درصد هم عمرانی.

روحانی ادامه داد: بگذارید استان‌ها خودشان مدیریت کنند که چه میزان هزینه دارند، هر نماینده در استان خود به راحتی با کمک استاندار و فرماندار می‌تواند برنامه ریزی و نظارت کند و ما هم بر اساس عملکرد سه ماهه نظارت خواهیم کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه براساس بودجه سال 97 سازمان برنامه و بودجه مسئولیت سنگینی برای نظارت دارد، بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات بودجه کشورمان که باید با کمک همه حل شود وجود ردیف‌های بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد:‌ متأسفانه هر سال برادر برای برادر و همین طور در ادامه ردیف‌هایی در بودجه قرار داده می‌شود و مشخص نیست پول‌ها را چه کسانی گرفته و کجا مصرف می‌شود، لذا باید ردیف‌ها در بودجه سال 97 کاهش پیدا کند.

روحانی خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کرد: حتما به شما مراجعه کرده و فشار می‌آورند اما کمک کنید ما باید نظارت کنیم که پول در ردیف‌ها کجا می‌رود، اگر روال سال‌های گذشته ادامه پیدا کند حتی با تصور آنکه دولت دوازدهم بتواند کشور را اداره کند حتما دولت‌های دیگر به مشکل برخواهند خورد.

رئیس قوه مقننه گفت:‌ ما در بودجه سال 97 برای همه چالش‌ها ورود کرده‌ایم و این روند را در چهار سال آینده ادامه می‌دهیم.

روحانی اظهار کرد: هدف دولت یازدهم ثبات و آرامش اقتصادی بود که اکنون روی ریل قرار گرفته و حال نوبت سرعت و دقت لازم برای رسیدن به اهداف فرا رسیده است.

 

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان