۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین بازی با آتش ترامپ در قلب فلسطین/ انتقال پایتخت رژیم جعلی به قدس، رویای بی‌تعبیر صهیونیست‌ها
کد خبر: ۲۶۸۹۷۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۴ ساعت: ۱۰:۲۳ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

بازی با آتش ترامپ در قلب فلسطین/ انتقال پایتخت رژیم جعلی به قدس، رویای بی‌تعبیر صهیونیست‌ها

به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت صهیونیست‌ها و انتقال سفارت واشنگتن به این شهر، رویایی است که هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد.

بازی با آتش ترامپ در قلب فلسطین/ انتقال پایتخت رژیم جعلی به قدس، رویای بی‌تعبیر صهیونیست‌ها
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، هفته گذشته بود که مارک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که احتمالا دونالد ترامپ در روز‌های آینده با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس موافقت کرده و رسما بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسیمت خواهد شناخت.

اصرار ترامپ به انتقال سفارت آمریکا در اراضی اشغالی فلسطین از تل‌آویو به بیت‌المقدس، چهل‌ و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا را برای صهیونیست‌ها به محبوب‌ترین ساکن کاخ سفید تبدیل کرده است. این موضوع یکی از شعارهای انتخاباتی ترامپ نیز محسوب می‌شد و از همان اواسط فوریه 2017 که ترامپ بعنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا راهی کاخ سفید شد نیز در دستور کار استراتژیست‌های سیاست خارجی‌اش قرار گرفت اما هر بار به دلایل مختلف عملیاتی نشد.

مسئله انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس که در سال 1995 به تصویب کنگره آمریکا رسید، در این سال‌ها بنابه دلایلی چون ترس از واکنش‌های جهانی و تبعات دیپلماتیکی که می‌تواند به ضرر آمریکا تمام شود، هر شش ماه یکبار در دولت‌های بیل کلینتون، جورج بوش و باراک اوباما به تعویق افتاده بود.

بازی با آتش ترامپ در بیت‌المقدس/ انتقال پایتخت اسرائیل به بیت‌المقدس، رویایی نشدنی

احتمال اجرایی شدن قانون انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس که از وعده‌های ترامپ در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری برای گرفتن حمایت لابی‌های صهیونیستی بود، موجب انتقادات بسیاری از سوی جامعه جهانی و گروه‌های مختلف سیاسی شده است. با این حال مسئولان آمریکایی اعلام کرده‌اند، به رغم اینکه ترامپ اعلام قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بررسی می‌کند، اما اینکه انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس باز هم به تعویق بیفتد، وجود دارد.

 بیت المقدس بهانه‌ای برای ایجاد کشورمستقل صهیونیستی

قدس که همه آن را به عنوان اولین قبله مسلمانان و به نام بیت‌المقدس می‌شناسیم، شهری مقدس برای پیروان ادیان یهود و مسیحیت نیز هست، به نوعی که از نخستین بهانه‌های شکل‌گیری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطین اشغالی بازگشت به سرزمین های مقدس و دیرینه خود بوده است.

بعد از اعمال تغییرات محسوس در ترکیب جمعیتی فلسطین و با فشارهای کشورهای حامی تشکیل کشورمستقل یهود ( در راس آن انگلیس)در نوامبر ۱۹۴۷، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطع‌نامه‌ای با تقسیم فلسطین به دو کشور عربی و یهودی نخستین گام را در تحقق آرزوی دیرینه یهودیان برای تصاحب بیت المقدس را برداشت.

۱۵ مه ۱۹۴۸ مصادف با آغاز جنگ فلسطین را باید از نخستین تلاش‌های نظامی گسترده رژیم صهیونیستی برای تسلط بر شهر بیت‌المقدس دانست که با هجوم به این شهر که آن را اورشلیم یهود می‌خواندند ، بیت المقدس را به اشغال خود درآوردند. در ۲۸ ژوئیه همان سال رژیم صهیونیستی به رهبری معراخ با صدور اعلامیه‌ای که به «قانون قضا» مشهور شد، حدود هفتاد هزار هکتار از اراضی اطراف قدس را تصاحب کرد و عملیات تسریع اسکان و خانه‌سازی به شهرداری قدس تفویض شد.

بازی با آتش ترامپ در بیت‌المقدس/ انتقال پایتخت اسرائیل به بیت‌المقدس، رویایی نشدنی

 ایجاد سفارت ؛ گامی برای به رسمیت شناختن پایتخت جدید

رژیم صهیونیستی همواره با اقداماتی نظیر انتقال مراکز دولتی به بیت‌المقدس و تلاش برای معرفی این شهر به عنوان پایتخت کشور جعلی اسرائیل سعی در تصاحب کامل آن دارد، اما تا کنون به جز چند کشور که در بیت‌المقدس کنسول‌گری دارند و اغلب، نام آن را دفتر نمایندگی خود در بیت‌المقدس و مناطق فلسطینی می‌نامند، هیچ سفارت خانه‌ای در این شهر وجود ندارد.

درصورت انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس این اقدام، گامی در جهت به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت صهیونیستها خواهد بود و به همین دلیل موجب اعتراض و مخالفت شدید گروه های فلسطینی و نیز جامعه بین‌الملل شده است. این اقدام ترامپ واکنش سیاسی کشورهای عربی را در پی خواهد داشت و قطعا منجر به شکل‌گیری انتفاضه و تظاهرات‌های گسترده و سراسری شده و حتی منطقه را به آتش بکشد تا جایی که اسرائیل از این واکنش‌ها غافلگیر شود.کشورهای عربی نیازمند رابطه با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا هستند، به همین خاطر واکنش آن‌ها به این اقدام در حد اعتراضات سیاسی خواهد بود.

بازی با آتش ترامپ در بیت‌المقدس/ انتقال پایتخت اسرائیل به بیت‌المقدس، رویایی نشدنی

هشدار برای تاثیرات ویرانگر

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به تاثیرات "ویرانگر" هراقدامی هشدار داد که فلسطینی‌ها را از حق‌شان مبنی بر اینکه قدس شرقی پایتخت کشورشان باشد، محروم کند.

نبیل ابو ردینه سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز بیان کرد:  به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی یا انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس خطرات زیادی برای آینده دارد و موجب بی‌ثباتی و ناامنی منطقه و حتی جهان خواهد شد.

وی افزود: قدس شرقی با تمام مقدساتش سرآغاز و پایان هر راه حل و طرحی است که منطقه را از ویرانی نجات می‌دهد. عدم دستیابی به راه حل عادلانه اوضاع را به همان حالت تنش، آشوب و خشونت که منطقه و جهان را دربرگرفته، باقی نگه خواهد داشت.

شوک دیپلماتیک

قطعا این اشتباه می‌تواند به دورجدید تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها منجر شود. اما واکنش سازمان ملل در این باره شوک دیپلماتیکی را به اسرائیل وارد کرد .مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت اعضای ۱۵۱ کشور به مصوبه‌ای رای داد که اسرائیل را به عنوان قدرت اشغالگر شهر قدس معرفی می‌کند.

بر اساس این مصوبه اسرائیل هیچ ارتباطی با قدس ندارد و هر گامی که این دولت یهود در خصوص تحمیل قوانین و اراده‌اش در این شهر بردارد غیرقانونی، باطل و ملغی است.

بازی با آتش ترامپ در بیت‌المقدس/ انتقال پایتخت اسرائیل به بیت‌المقدس، رویایی نشدنی

سازمان ملل همچنین از مقامات اسرائیل خواست به وضعیت کنونی قدس احترام بگذارند. این در حالی بود که شش دولت علیه این قانون رای دادند، که مهم‌ترین آنها کانادا، آمریکا، اسرائیل، بودند. ۹ کشور نیز رای ممتنع دادند.

 حالا باید دید که این رویای نشدنی آمریکایی صهیونیستی به وقوع می‌پیوندد یا این فتنه آمریکایی مثل جنگ عراق، سوریه، افغانستان و ناآرامی‌‎های عربستان که به کودتا شبیه است، شکست می‌خورد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان