۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کشته‌شدن «علی عبدالله صالح» تایید شد؛ پسران عبدالله صالح بازداشت شدند/ چه مناطقی از صنعاء و استان‌های دیگر به کنترل انصارالله درآمده است؟ نقشه میدانی، عکس
کد خبر: ۲۶۸۹۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۴ ساعت: ۸:۴۰ ↗ لینک کوتاه

آخرین تحولات میدانی یمن؛

کشته‌شدن «علی عبدالله صالح» تایید شد؛ پسران عبدالله صالح بازداشت شدند/ چه مناطقی از صنعاء و استان‌های دیگر به کنترل انصارالله درآمده است؟ نقشه میدانی، عکس

وزارت کشور یمن با انتشار بیانیه‌ای رسمی، خبر مرگ علی عبدالله صالح را تأیید و رسما اعلام کرد که وی کشته شده است. نیروهای یمنی پسران عبدالله صالح را نیز دستگیر کرده‌اند.

کشته‌شدن «علی عبدالله صالح» تایید شد؛ پسران عبدالله صالح بازداشت شدند/ چه مناطقی از صنعاء و استان‌های دیگر به کنترل انصارالله درآمده است؟ نقشه میدانی، عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، آخرین خبر ها از تحولات میدانی یمن حاکیست، برخی منابع رسانه‌ای از کشته شدن علی عبدالله صالح (رئیس جمهور پیشین یمن)، به همراه «عارف زوکا» معاون وی و «یاسر العواضی» دبیر کل حزب الموتمر خبر داده اند.

منابع یمنی اعلام کردند: عبدالله صالح و همراهانش در جریان درگیری ها در حد فاصل مناطق «خولان و سنحان» در جنوب شرق شهر صنعاء کشته شده اند.

یک منبع میدانی اعلام کرد:  براساس اطلاعات به دست آمده وی و همراهانش درصدد بودند از منطقه «خولان» به سمت منطقه «بنی ضبیان» در شرق استان صنعاء متواری شوند که هدف قرار گرفته شده اند.

منطقه «بنی ضبیان» در شرق استان صنعاء در اشغال نیروهای ائتلاف سعودی است و علی عبدالله صالح و همراهانش در تلاش بودند در ادامه از سمت استان «مارب» به سمت عربستان فرار کنند.

این منبع میدانی اعلام کرد: علی عبدالله صالح با هماهنگی نیروهای اماراتی درصدد بود به استان «مارب» منتقل شود و در ادامه با انتقال به عربستان، عملیات را علیه نیروهای امنیتی، انصارالله و قبایل یمنی فرماندهی کند.

 دقایقی قبل نیروهای امنیتی یمن در یک عملیات دقیق موفق شدند، ۵ تن از پسران علی عبدالله صالح (  خالد، صلاح، صخر، مدین و ریدان) را در شهر صنعاء دستگیر کنند. احمد فرزند دیگر عبدالله صالح روزهای گذشته موفق به فرار شد و خود را به شهر « مارب» رسانده است. همچنین ساعتی قبل مکانی که پیش‌تر محل اقامت علی عبدالله صالح بود در جریان یک انفجار تخریب شد.  «حسن الحمیدی» مسئول تیم حفاظت محل اقامت علی عبدالله صالح هم در جریان این انفجار کشته شد.

وزارت کشور یمن نیز با انتشار بیانیه‌ای رسمی، خبر مرگ علی عبدالله صالح را تأیید و رسما اعلام کرد که وی کشته شده است. 

در بیانیه وزارت کشور یمن ذکر نشده که صالح توسط چه کسی یا چطور کشته شده و صرفا آمده است که «بحرانی که شبه‌نظامیان خائن شروع کردند،‌ با کشته شدن سرکرده‌شان و تعدادی از عناصر جنایتکار به پایان رسید». 

به گفته وزارت کشور یمن، با کشته شدن علی عبدالله صالح، «خنثی‌سازی طرح فتنه‌انگیز، به مثابه سقوط خطرناکترین طرح خیانت و فتنه‌ای بود با نیروهای متجاوز [عربستان سعودی] همراه شد تا یمن را به زانو در آورد».

یک منبع میدانی اعلام کرد: جریان وابسته به علی عبدالله صالح در هفته های گذشته فتنه های زیادی را در شهر صنعاء به وجود آورده بود که نشان از همکاری این جریان با ائتلاف سعوی بود.

وی با بیان این که «طارق عفاش»، برادر زاده علی عبدالله صالح مدیریت آشوب ها را در شهر صنعاء به عهده داشت، افزود: این جریان اقدام به کشتار شهروندان عادی می کرد و مسئولیت این جنایت را به نیروهای جنبش انصارالله ارتباط می داد.

این منبع میدانی تصریح کرد: جریان علی عبدالله صالح پیشتر با ائتلاف سعودی به توافق رسیده بود و در تلاش بودند با ایجاد نا امنی و نا امیدی، زمینه را برای تسلیم شدن مردم یمن آماده کنند.

وی از اتحاد میان نیروهای ارتش، امنیتی، قبایل و انصارالله خبر داد و گفت: همه نیروهای نظامی برای ریشه کردن فتنه متحد شدند و به هیچ گروهی اجازه داده نمی دهند برخلاف منافع ملی یمن گام بر دارد.

این منبع میدانی افزود: احمد فرزند علی عبدالله صالح ۴ روز قبل به شهر مارب متواری شد و تلاش کرد با برخی قبایل منطقه «سنحان»، منطقه « خولان» را در حومه جنوب شرق شهر صنعاء به کنترل خود درآورد که در نهایت ناکام ماند. ( قابل ذکر است نظامیان اماراتی در شهر مارب حضور چشمگیری دارند)

احمد علی عبدالله صالح یکی از عوامل اصلی فتنه اخیر در صنعا

**در ذیل گزارش کامل از تحولات میدانی یمن آمده است:

 شهر صنعاء، پایتخت یمن و چند استان دیگر در یک هفته گذشته شاهد ایجاد اختلاف و درگیری میان نیروهای علی عبدالله صالح (رئیس جمهور پیشین) با نیروهای امنیتی، جنبش انصارالله و قبایل بوده است؛ نیروهای طارق عفاش ( برادر زاده عبدالله صالح) در روزهای گذشته نقشه ویژه ای را در ایجاد درگیری ها ایفا کرده اند.

با افزایش تنش و نا آرامی ها در شهر صنعاء، نیروهای امنیتی، قبایل و جنبش انصارالله از ظهر روز گذشته عملیات تامین امنیت پایتحت را با سرعت بیشتری ادامه دادند و موفق شدند آرامش را به پایگاه های « السواد، شیراز، تیپ ۴ زرهی و ساختمان پزشکی ۴۸ » در منطقه « السواد» بازگردانند.

**برای مشاهده بهتر جزییات و اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

از خیابان « بغداد» هم خبر می رسد، شبه نظامیان « عفاش» وابسته به حزب علی عبدالله صالح از مسجد « ابو عبیده» عقب رانده شدند؛ از سویی دیگر با انجام عملیاتی دقیق، به وضعیت متشنج در پایگاه نظامی « عمد» و مناطق حومه پایان داده شد.

نیروهای امنیتی، انصارالله و قبایل یمنی در یک عملیات دیگر به تحرکات نیروهای رئیس جمهور پیشین در منطقه « جوله نواره»، ساختمان « نواره» و تقاطع خیابان «جیبوتی و عمان » خاتمه دادند؛ تامین امنیت سفارت خانه عربستان سعودی و محله « السیاسی» هم با موفقیت به اتمام رسید.

پاکسازی شبکه تلویزیونی «یمن الیوم» و ساختمان های حومه در محله « عطان» از تک تیراندازهای شبه نظامی وابسته به علی عبدالله صالح هم به طور کامل انجام شد و  مسجد « الصالح» هم از اشغال شبه نظامیان خارج شد؛ در این عملیات نزدیک به ۵۵ تن از شبه نظامیان کشته و شماری دیگر از منطقه متواری شدند.

**برای مشاهده بهتر جزییات و اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

در منطقه « سنحان» هم بخش های وسیعی از محله « ضبوه» از اشغال نیروهای حزب علی عبدالله صالح خارج شد و مقادیر زیادی تجهیزات نظامی از جمله چند تانک به کنترل نیروهای امنیتی و انصارالله درآمد.

در جریان عملیات ۲۴ ساعت گذشته، ارتفاع « حروه» هم به طور کامل آزاد شد؛ این ارتفاع بر مواضع تحت اشغال شبه نظامیان در مزرعه « عفاش» اشراف دارد؛ در این محور سه راهی « جوب» در منطقه « قاع ارتل» پاکسازی شد و امنیت به مسیر ارتباطی « صنعاء - صعهد» بازگشت و تمام خاکریزها و ایستگاه های دفاعی از اشغال شبه نظامیان وابسته به طارق عفاش خارج شد.

یک منبع میدانی خبر تسلیم شدن صدها شبه نظامی وابسته به علی عبدالله صالح را تایید کرد و افزود: در میان تسلیم شدکان چند نیروی سرشناس از جمله « شیخ ناجی الجمعان» وجود دارند.  تعداد شبه نظامیانی وابسته به علی عبدالله صالح که خود را تسلیم نیروهای یمنی کرده اند به حدود ۲۳۰ تن رسیده است.

تسلیم شدن شبه نظامیان وابسته به علی عبدالله صالح

در استان «عمران» هم نیروهای امنیتی، انصارالله و قبایل، امنیت مناطق«بنی صریم و بنی قیس» را به طور کامل تامین کردند و بیش از ۸۰ درصد  منطقه« خمر»  را از اشغال شبه نظامیان وابسته به عبدالله صالح خارج کردند.

نیروهای انصارالله و قبال منطقه  در استان «اب» هم منطقه «نقیل السیانی» و اداره پلیس شرق شهر «اب» را به کنترل خود درآوردند؛ عملیات در منطقه « نقیل سماره» با موفقیت به پایان رسید و شبه نظامیان به مناطق حومه متواری شدند.

 گروهی از شبه نظامیان در منطقه «یریم» هم درصدد بودند با انجام عملیاتی غافلگیرانه وارد ساختمان های حساس شوند که با هوشیاری نیروهای یمنی این حملات خنثی شد؛ در این محور امنیت مسیر ارتباطی «کتاب_یریم» به طور کامل تامین شد و دو تن از شبه نظامیان دستگیر و ۳۰ تن دیگر در جریان درگیری ها کشته و زخمی شدند.

همچنین مقر «مبخوت المشرقی» از فرماندهان ارشد شبه نظامیان در استان عمران، که روز گذشته به همراه نیروهایش،مسیر«خمر_عمران» را مسدود کرده بود، منهدم شد.

مقر «مبخوت المشرقی» از فرماندهان ارشد شبه نظامیان در استان عمران، که روز گذشته به همراه نیروهایش،مسیر«خمر_عمران» را مسدود کرده بود، منهدم شد
مقر «مبخوت المشرقی» از فرماندهان ارشد شبه نظامیان در استان عمران، که روز گذشته به همراه نیروهایش،مسیر«خمر_عمران» را مسدود کرده بود، منهدم شد.

در استان «ذمار» هم امنیت به طور کامل به منطقه «بیت الکومانی» بازگشته و شماری از شبه نظامیان در جریان درگیری ها کشته و زخمی شدند و مقادیری تجهیزات نظامی کشف و ضبط شد.

نیروهای انصارالله و قبایل علاوه بر تامین امنیت ورودی شمالی «ذمار»، منطقه تحت اشغال «الشیخ العزعزی»، فرمانده وابسته به عبدالله صالح را هم پاکسازی کردند؛ در جریان این عملیات شبه نظامیان به مناطق حومه متواری شدند.

در ادامه عملیات، مناطق «رصابه، معبر، سنبان،الحداء حورو» به کنترل نیروهای انصارالله و قبایل درآمد؛ شبه نظامیان وابسته به عبدالله صالح علاوه بر ایجاد نا امنی در این مناطق شهروندان و نیروهای امنیتی را هم هدف قرار می دادند؛ در حال حاضر عملیات برای تامین امنیت منطقه «نقیل یسلح» در دستور کار قرار گرفته است.

منزل و مقر فرمانده شبه نظامیان عافش در روستای «الدجاج» در منطقه «الحصبه» در استان صنعاء که به کنترل نیروهای انصارالله و قبایل درآمد
منزل و مقر فرمانده شبه نظامیان عافش در روستای «الدجاج» در منطقه «الحصبه» در استان صنعاء که به کنترل نیروهای انصارالله و قبایل درآمد

از مرکز استان «حجه» خبر می رسد،تمام محله های شهر (حجه) به طور کامل از اشغال شبه نظامیان وابسته به رئیس جمهور پیشین یمن پاکسازی شده و  «زیدان دهشوش»، فرمانده شبه نظامیان متواری شده است. در این استان امنیت مسیر ارتباطی «حجه - صنعاء» تامین شده است.

در ۲۴ ساعت گذشته، بخش های وسیعی از مناطق تحت اشغال شبه نظامیان وابسته به نیروهای علی عبدالله صالح به کنترل نیروهای امنیتی، جنبش انصارالله و قبایل یمنی در آمده و خسارت های سنگینی هم به نیروهای « طارق عفاش» وارد شده است.

از سویی دیگر، حملات جنگنده های عربستانی در حمایت از نیروهای عبدالله صالح و علیه مواضع نیروهای امنیتی، قبایل و جنبش انصارالله تشدید شده است؛ در ساعات گذشته مواضع نیروهای یمنی در چند مرحله هدف قرار گرفته است.

قابل ذکر است درگیری ها در شهر صنعاء زمانی آغاز شد که نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح، گروهی از شهروندان، نیروهای امنیتی و جنبش انصارالله را که برای شرکت در مراسم ولادت حضرت محمد (ص) در میدان السبعین گرد هم آمده بودند را هدف قرار دادند.

هدف قرار گرفتن خودروی حاضرین در مراسم ولادت پیامبر اکرم (ص) در صنعا از سوی نیروهای عبدالله صالح

**تحولات میدانی پس از کشته شدن علی عبدالله صالح:

- در ادامه عملیات علیه شبه نظامیان وابسته به علی عبدالله صالح، ایستگاه های دفاعی وابسته به نیروهای « طارق عفاش» ( برادر زاده علی عبدالله صالح» پاکسازی شد؛ منطقه کوچک « جوله» و پایگاه نظامی در خیابان الجزائر» هم از اشغال شبه نظامیان خارج شد.


- جنگنده های رژیم سعودی امروز هم در چندین مرحله مناطق مختلف شهر صنعاء را از جمله « پایگاه پدافند هوایی ارتش در منطقه «بنی حارث» ، منطقه « ۲۱ سپتامبر»، مناطق مسکونی در نزدیکی هتل « ایجل»، منطقه نظامی و مهندسی « الشعوب»، منطقه مسکونی « تبه الریان» در منطقه«حده» را به شدت هدف قراردادند.


- در ادامه عملیات علیه شبه نظامیان وابسته به علی عبدالله صالح، ایستگاه های دفاعی وابسته به نیروهای « طارق عفاش» ( برادر زاده علی عبدالله صالح» پاکسازی شد؛ منطقه کوچک « جوله» و پایگاه نظامی در خیابان الجزائر» هم از اشغال شبه نظامیان خارج شد.


- در واکنش به حملات هوایی جنگنده های ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی، نیروهای کمیته های مردمی انصارالله با همراهی قبایل یمنی، عمق مناطق جنوبی عربستان سعودی را هدف قرار دادند؛ در ساعات گذشته مواضع نیروهای آل سعود در روستاهای « قوی و ضبعه» در استان جیزان و پایگاه نظامی در شرق ارتفاع « سبحطل» و گذرگاه « علب» در استان « عسیر» عربستان هدف قرار گرفته شده است.


انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان