۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۵۰ درصد خاک‌های کشور دچار کمبود عنصر غذایی هستند
کد خبر: ۲۶۸۹۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۳ ساعت: ۱۳:۵۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب:

۵۰ درصد خاک‌های کشور دچار کمبود عنصر غذایی هستند

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: بیش از ۵۰ درصد خاک های کشور دچار کمبود یک یا چند عنصر غذایی هستند که باید راهکار مناسبی در این خصوص اندیشیده شود.

۵۰ درصد خاک‌های کشور دچار کمبود عنصر غذایی هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ کامبیز بازرگان، رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در نشست هم اندیشی خاک در مجموعه باغستان اظهار کرد: مهمترین نیازهای جمعیتی هر کشور در سطح ملی؛ امنیت غذایی است که حل این مسئله تنها با استقاده مناسب و معقول از منابع تولید موجود امکان پذیر است.

وی افزود: نگاه و رویکرد جامع نگر و سیستمی به مدیریت خاک کشور مهمترین راهکار در این حوزه است.

این مسئول به اهمیت و ضرورت خاک و آب در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون 92 درصد تولید محصولات کشاورزی در ایران بصورت آبی و 8 درصد بصورت دیم کشت می‌شود که این موضوع نشاندهنده این است که کشاورزی ایران به شدت نیازمند تولید محصول با آب است که باید برنامه ریزی مناسب انجام شود تا دچار بحران آب نشویم.

بازرگان تصریح کرد: در کشور 75 میلیون هکتار لایه سطحی خاک وجود دارد که از این میزان 57.5 میلیون هکتار شامل اراضی جنگل، مرتغ و اراضی فاقد پتانسیل کشاورزی است و مابقی 18.5 میلیون هکتار اراضی قابل کشت و مستعد است.

رئیس موسسه آب و خاک کشور گفت: اگر بستر در خاک خوب نباشد و خاک حاصلخیزی نداشته باشیم آب مصرفی هدر می‌رود.

وی افزایش جمعیت، کاهش سطح اراضی به واسطه تغییر کاربری اراضی، روند نزولی حاصلخیزی خاک، شور شدن، ورود نهاده‌های مختلف اعم از ضایعات فاضلاب و پساب‌های صنعتی و کودهای شیمیایی و آلی، محدودیت منابع و رقابت بین بخشی، خلا مدیریت جامع و نگرش سیستمی و فقدان قوانین جامع حفظ خاک و آب را از مهمترین محدودیت‌های منابع خاک کشور برشمرد.

بازرگان خاطرنشان کرد: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی دارای پتانسیل کشاورزی، تقویت مواد آلی خاک ، توصیه مصرف علمی کودها و توجه به تناسب اراضی برای روشهای مختلف آبیاری می‌تواند مهمترین راهکار برای حفظ و صیانت از خاک باشد.

به گفته این محقق؛ بیش از 50 درصد خاک‌های کشور دچار کمبود یک یا چند عنصر غذایی هستند که باید راهکار مناسبی در این خصوص اندیشیده شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان