۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین «کاخ نشینی» و «ثروت‌اندوزی» مسئولان به وحدت جامعه آسیب می‌رساند
کد خبر: ۲۶۸۷۹۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۰ ساعت: ۱۳:۴۵ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه قزوین:

«کاخ نشینی» و «ثروت‌اندوزی» مسئولان به وحدت جامعه آسیب می‌رساند

امام جمعه قزوین در خطبه های نماز جمعه در آستانه هفته وحدت گفت: کاخ نشینی، ثروت اندوزی، رشوه خواری و پارتی بازی مسئولان خلاف رسالت نبی مکرم اسلام (ص) است و به وحدت جامعه آسیب می رساند.

«کاخ نشینی» و «ثروت‌اندوزی» مسئولان به وحدت جامعه آسیب می‌رساند
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ؛ آیت الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین در خطبه های این هفته نماز جمعه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار می شود، به در پیش بودن میلاد رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) اشاره و با تبریک هفته وحدت، اظهار کرد: در خصوص میلاد پیغمبر (ص) دو قول است که یک قول در 12ربیع الاول است که برادران اهل سنت آن روز را جشن می گیرند و قول دیگر در 17 ربیع الاول است که برادران شیعه آن را جشن می گیرند.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) این دو تاریخ را جمع کردند تا ضمن اینکه زمان بیشتری برای جشن داشته باشیم، وحدت و برادری نیز بین همه فرقه های اسلام تقویت شود و این هفته به هفته وحدت نام گذاری شد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: این هفته را به همه مسلمان ها و مردم عالم تبریک عرض می کنیم زیرا پیغمبر (ص) به همه اهل عالم تعلق دارند و برای همه اهل عالم بشارت آوردند و تفاوت میان مسلمان ها و سایر اهل عالم این است که مسلمان ها به آن حضرت لبیک گفتند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به میلاد حضرت رسول(ص) و امام صادق(ع) گفت: پیامبر گرامی اسلام با همه پیامبران مبعوث شده در طول تاریخ متفاوت است، معمولا انبیای الهی پیامبر یک منطقه خاص و یک ملت مشخص بودند و محدودیت مردمی و مکانی و زمانی داشتند و حیطه رسالت آنها گسترده نبوده است.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلامی رحمه للعالمین است، اذعان کرد: رسالت حضرت محمد(ص) هیچ محدودیت مکانی، زمانی و مردمی نداشت و پیامبر همه عالم و همه عصر و زمان هاست، در طول تاریخ همیشه پیامبر قبلی، پیامبر بعدی را معرفی می کرد اما درباره حضرت رسول(ص)، همه پیامبران به مردم ظهور آن حضرت را بشارت داده اند.

وی ادامه داد: حضرت عیسی(ع) حدود 600 سال پیش از تولد حضرت رسول اکرم(ص) بشارت ظهور این حضرت را داده اند و پیش از حضرت عیسی(ع) در تورات این بشارت آمده است؛ خداوند در قرآن کریم می فرماید این پیامبر همان شخصی است که در تورات و انجیل درباره وی صحبت کردیم و خصوصیات وی بیان شده است.

عابدینی اضافه کرد: بخشی از دعاهای حضرت ابراهیم(ع) که در قرآن کریم ذکر شده است درباره بشارت آمدن حضرت رسول اکرم(ص) است، حضرت ابراهیم(ع) دعا می کرد که خدایا در میان کسانی که قرار است دور خانه کعبه طواف کنند، پیامبری را مبعوث بفرما که آیات تو را تلاوت کند و کتاب و حکمت به مردم بیاموزد و مردم را پاک کند.

خطیب جمعه قزوین تصریح کرد: هدف همه انبیای الهی در زمان رسالت شان این بوده که بشارت ظهور حضرت محمد(ص) را به عنوان خاتم الانبیا به مردم بدهند و نتیجه این اقدام انبیا این بود که پیش از میلاد حضرت، همه دنیا منتظر ظهور ایشان بودند.

وی تاکید کرد: امروز همه جهان منتظر آمدن حضرت صاحب الزمان(عج) هستند زیرا همه امامان ما بشارت ظهور خاتم الاوصیا(عج) را داده اند، همانطور که انبیا بشارت خاتم الانبیا(ص) را دادند ائمه نیز بشارت ظهور خاتم الاوصیا را به ما داده اند و مردم پیش از میلاد حضرت مهدی(عج) منتظر میلاد امام دوازدهم خود بودند.

امام جمعه قزوین در ادامه با بیان اینکه امام صادق (ع) در کنار ائمه اطهار (ع) کارشان این بوده که قرآن را برای مردم تفسیر کنند، افزود: ائمه اطهار (ع) به دو شکل قرآن را تفسیر کردند که یک نوع به صورت عملی و نوع دیگر به صورت بیانی بود که احادیث و نهج البلاغه نمونه هایی از نوع بیانی تفسیر قرآن از سوی ائمه اطهار (ع) است.

داشتن معلول تهدید نیست

وی به تشریح برخی از تفسیرهای عملی قرآن از سوی ائمه اطهار (ع) پرداخت و یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع)، فاطمه زهرا (س) و همه ائمه اطهار (ع) در تمام عمر خود با کارهایشان تفسیر قرآن کریم کردند و اگر در زندان بودند، جنگیدند و خانه نشین بودند به ما رفتار مناسب و مورد تأیید قرآن را آموزش دادند.

عابدینی عنوان کرد: ائمه اطهار (ع) حدود 100 برابر قرآن فرمایشات خود را مطرح کردند تا ما بتوانیم بر اساس قرآن و تقوای الهی زندگی کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به آیه "وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَلا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً"، ابراز کرد: خداوند می فرماید: "همه شما به ریسمان الهی متوسل شوید و متفرق نشوید،" ریسمان الهی، قرآن کریم و اهل بیت(ع) است که ما باید باهم و در جماعت به این حبل الله های الهی توسل بجوییم.

امام جمعه قزوین افزود: خداوند با فرستادن خاتم الانبیا (ص) دشمنی ها را به دوستی تبدیل کرد و این محبت و دوستی نوعی از نعمت الهی است همان طور که در گوشه ای از کشور ما زلزله رخ داده است و ملت ایران با مال و هدایای خود به حمایت از هموطنان خود می پردازند.

وی با اشاره به اهمیت وحدت تصریح کرد: امروز تمام تلاش دشمن برای نابودی وحدت بین مسلمانان جهان است و تروریست های داعش با همین هدف وارد کشورهای مسلمان منطقه شدند، اما به واسطه بیداری مسلمانان دچار شکست شدند.

عابدینی تاکید کرد: از نگاه دین هر عاملی که سبب از بین بردن وحدت و تفرقه بین مسلمانان شود ممنوع و حرام است، اهانت کردن به مقدسات دیگران حرام است و ما اجازه نداریم عقاید دیگران را مورد هجمه قرار دهیم.

خطیب جمعه قزوین اضافه کرد: زمانی که عقاید دیگران را به سخره بگیریم، زمینه توهین به مقدسات خود را فراهم کرده ایم، توهین در اخلاق اسلامی جایی ندارد.

وی تاکید کرد: هرکس که شعار تفرقه بدهد و زمینه ساز ایجاد اختلاف و تزلزل در صفوف مسلمانان شود از نظر شرعی عمل حرام مرتکب شده و این اقدام خشم و غضب خداوند را به دنبال خواهد داشت.

خطیب جمعه قزوین ابراز کرد: رشوه خواری، حرام خواری، ثروت اندوزی و پارتی بازی به وحدت ما آسیب می رساند چرا که وقتی مردم می بینند یک نفر در کاخ زندگی می کند و آن ها در خانه ای زندگی می کنند که با سختی های زیادی مواجه می شوند، از هم فاصله می گیرند.

وی اظهار کرد: اگر مردم ببینند مسئولان دچار پارتی بازی شده اند و خانواده خود را در کارهای مختلف وارد می کنند و بیکاری در خانواده های آن ها دیده نمی شود و کسانی که دستشان به جایی نمی رسد، باید بیکار باشند وحدت کشور دچار آسیب می شود.

امام جمعه قزوین با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم تا صفا، صمیمیت و برادری در جامعه نهادینه شود، تصریح کرد: برادری یعنی اگر فرزند من و فرزند همسایه بیکار است، اول مشکلات همسایه را ببینیم همانگونه که حضرت فاطمه زهرا (س) در زندگی عملی خود اول همسایه و سپس خانواده خود را مد نظر قرار می دادند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: غیبت، تهمت، تجسس در زندگی دیگران، ظلم و فساد از هر نوعش به وحدت آسیب می رساند و همه موظف هستیم تا با آن ها مبارزه کنیم.

وی در ادامه به مبانی تقویت کننده وحدت نیز اشاره و تأکید کرد: حضور در نمازهای جماعت در مساجد، ضمن ارزش نهادن به برپایی نماز، دل ها را به یکدیگر پیوند می زند و کمک می کند تا مؤمنان از اوضاع جامعه آگاهی بیشتری پیدا کنند و در نهایت اینکار تقویت کننده وحدت خواهد بود.

عابدینی تعظیم شعائر الهی را موضوع مهمی دیگری دانست که تقویت کننده وحدت خواهد بود و عنوان کرد: اینکه مردم سراسیمه برای کمک به زلزله زدگان مظلوم شتافتند، مصداق تعظیم شعائر الهی بود و تقویت کننده وحدت و محبت در بین مردم خواهد شد.

خطیب جمعه قزوین به مظلومیت مردم بحرین و آیت الله شیخ عیسی قاسم اشاره کرد و یادآور شد: شیخ عیسی قاسم با مشکلات جسمی بسیاری مواجه است و رژیم سفاک آل خلیفه نمی گذارد این عالم برای درمان به بیمارستان برود و ما نیز به عنوان یک مسلمان باید دغدغه ایشان را داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود، نمازجماعت، صله رحم، محبت و دوستی عامل وحدت است و غیبت، تهمت و دروغ زمینه ساز تفرقه و اختلاف خواهد بود و باید با رعایت اخلاق اسلامی زمینه ساز تقویت وحدت شویم.

امام جمعه قزوین با اشاره به روز جهانی معلولان گفت: اگر خداوند به همه ما نعمت سلامتی عطا کرده است باید از این نعمت برای معلولان جامعه خرج کنیم؛ البته در استان قزوین به همت برخی از عزیزان زمینه اشتغال معلولان فراهم شده و استان ما می تواند در این حوزه حرف اول را در کشور بزند.

وی ادامه داد: داشتن معلول تهدید نیست بلکه فرصتی برای همه ماست که زمینه خدمت به بندگان خدا را داشته باشیم، از سوی دیگر معلولیت برای خود آن فرد نیز یک فرصت است زیرا خداوند توانمندی های دیگری به این فرد معلول می دهد که بتواند زمینه پیشرفت خود را فراهم کند.

عابدینی عنوان کرد: معلولان توانمند امروز به خوبی ثابت کرده اند که معلولیت برای آنها محدودیت ایجاد نکرده است و به خوبی در حوزه های مختلف در حال فعالیت هستند.

خطیب جمعه قزوین با اشاره به شهادت سید حسن مدرس و رحلت آیت الله بهاءالدینی و شهادت طلبه مبارز میرزا کوچک خان جنگلی ابراز کرد: دعا می کنیم که خداوند رحمت گسترده خود را نصیب همه علمای اسلام کند و فیض و عنایت خود را شامل آنها قرار دهد و به عالم مظلوم شیخ عیسی قاسم سلامتی عطا کند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان