۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین نیم خیز توتال برای خروج از ایران با اشاره آمریکا
کد خبر: ۲۶۸۷۶۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۹ ساعت: ۱۰:۱۱ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از سیاهه قول های فراموش شده دولت؛

نیم خیز توتال برای خروج از ایران با اشاره آمریکا

این روزها در پی تصمیم کنگره آمریکا مبنی بر وضع مجدد تحریم ها علیه ایران، زمزمه هایی از خروج فرانسه از قرارداد توتال به گوش می رسد.

نیم خیز توتال برای خروج از ایران با اشاره آمریکا
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، بر مبنای خبر اعلام شده از سوی رویترز، مدیرعامل شرکت توتال، تصمیم کنگره آمریکا مبنی بر وضع مجدد تحریم ها علیه ایران را خطری برای پروژه توسعه بخش فراساحلی فاز 11 پارس جنوبی دانسته و گفته اگر توتال بر اساس قانون ملزم به خروج از ایران شود، از این کشور خارج خواهد شد.

در هر صورت با توجه به اینکه قرارداد توتال یک قرارداد پذیرفته شده بین المللی است نه به دلیل عواقب جذب سرمایه گذار خارجی و نه حتی آینده روابط بین الملل برهم زدن این قرارداد از سوی ایران به صلاح نیست و البته از سوی دیگر هم در صورت فسخ قرارداد توسط فرانسوی ها آنان ملزم به پرداخت غرامت هستند.

از سوی دیگر دولتمردان، قرارداد توتال را با همه عملکردهای سیاهی که شامل عهدشکنی ها و عدم پایبندی به مفاد قرارداد در گذشته داشته از دستاوردهای برجام تلقی می کنند و آن را منشا خیری برای کشور می دانند.

نوبخت، سخنگوی دولت در همان ابتدای به میان آمدن بحث قراردادهای نفتی گفته بود، دولت یازدهم علاوه‌بر نظارت بر منابع نفتی ، تعهدی هم به‌منظور روزآمد کردن قراردادها برای رقابت‌های منطقه‌ای در چارچوب قانون اساسی ایجاد و مقرر کرد در این زمینه نوآوری صورت گیرد که برای این منظور از عالی‌ترین جایگاه رسمی نظام و از رده‌های کارشناسی نظرات جمع‌بندی شد.

یکی از مزایای این نوع قراردادها در مقایسه با قراردادهای بیع‌متقابل، حذف مرحله (FID) است و لذا پس از امضای قرارداد، حق انصراف به دلیل عدم توجیه پذیری اقتصادی طرح، از پیمانکار سلب شده است. برخلاف قراردادهای بیع متقابل که شرکت زیرمجموعه ی شرکت ملی نفت ایرانی به عنوان مالک و کارفرما محسوب می شد، در قرارداد جدید، شرکت زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران با یک شرکت داخلی و شرکت خارجی یک همکاری مشترک را شکل می دهند.

قرارداد با توتال همچنین آنطور که نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفته در چارچوب قراردادهای IPC، Iran Petroleum Contracts))  مجلس هم چارچوب قراردادها را مشخص و تصویب کرده و موارد ۱۵گانه نظام در طرح ها دیده شده و به دولت اختیار داده شده که این قرادادها در چارچوب IPC منعقد شود.

ماندن ضمانت نامه های توتال در ایران با فسخ قرارداد در این مرحله/عملیات اجرایی هنوز آغاز نشده است

عضو هیئت عالی نظارت بر منابع هیدروکربوری، گفت:در قرارداد ایران و توتال پیش‌بینی شده که پس از عملیاتی شدن قرارداد اگر هر یک از طرفین از قرارداد خارج شود، باید صبر کند تا پروژه تمام شود و سرمایه‌گذار جدید بیاید تا سهام به سرمایه گذار جدید منتقل شود. 

غلامرضا تاجگردون ، با اشاره به برخی اخبار منتشر شده به نقل از مدیرعامل توتال مبنی بر احتمال بازبینی در قرارداد توسعه فاز ١١ پارس جنوبی، گفت: در تیپ قرارداد بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال اینگونه پیش‌بینی شده که پس از عملیاتی شدن قرارداد اگر هر یک از طرفین از قرارداد خارج شود، باید صبر کند تا پروژه تمام شود و سرمایه‌گذار جدید بیاید تا سهام به سرمایه گذار جدید منتقل شود و این موضوع که به چه کسی منتقل شود در قرارداد  مشخص شده است.

 عضو هیئت عالی نظارت بر منابع هیدروکربوری، افزود:منابعی که شرکت های خارجی خرج کرده اند باید در کشور بماند تا سهام به سرمایه گذار جدید منتقل شود.

اگر توتال بخواهد قرارداد را ترک کند، در درجه نخست باید سهمش تعیین تکلیف شود 

وی با اشاره به اینکه توتال در حال حاضر در این در قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی دارد ادامه داد: اگر توتال بخواهد این قرارداد را ترک کند، در درجه نخست باید سهمش تعیین تکلیف شود که این سهام را چه کسی بر می دارد و پولی که خرج کرده باید بماند و زمانی که پروژه اتمام یافت متناسب با انتقال پروژه سرمایه بازگردانده می شود.

تاجگردون یادآور شد:شرکت ها زمانی که شروع به کار می کنند مشمول این موضوع که سرمایه هایشان پس از ترک قرارداد در کشور می ماند، می شوند.

توتال هنوز عملیات اجرایی خود را آغاز نکرده است

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه توتال هنوز عملیات اجرایی خود را آغاز نکرده است، افزود: اگر توتال شروع به فعالیت اجرایی می‌کرد مشمول موضوع نگه داشتن سرمایه اش در داخل کشور می‌شد.

 عضو شورای عالی نظارت بر منابع هیدروکربوری، با اشاره به اینکه در حال حاضر قرارداد فرآیند خود را طی می‌کند و این فرآیند طول می کشد، تصریح کرد:اگر توتال بخواهد در این مرحله فسخ قرارداد کند ضمانت نامه هایش در ایران می ماند.

بحث بازبینی در قرارداد توتال مطرح نیست/قرارداد براساس CPM پیش رفته است

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه قرارداد با توتال نافذ است، گفت: بحث بازبینی در این قرارداد مطرح نبوده و هیچگونه خللی بر آن وارد نشده است. 
بهروز نعمتی، با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر درخواست توتال برای بازبینی در قرارداد فاز 11 پارس جنوبی گفت: براساس پیگیری هایی که طی 4 روز اخیر صورت گرفت قراردادی که با توتال منعقد شده نافذ است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اقداماتی که در قرارداد توتال صورت گرفته این قرارداد براساس برنامه ریزی و CPM که در قرارداد تنظیم شده پیش رفته و هیچگونه خللی به این قرارداد وارد نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس مذاکراتی که با وزیر نفت صورت گرفته زنگنه تاکید کرد که قرارداد بر مبنای مسائل پیش بینی شده پیش می رود و بحث بازبینی در قرارداد توتال مطرح نیست.

پیش بینی پرداخت غرامت توسط توتال با فسخ قرارداد/مطمئن باشید که توتال نمی رود

سخنگوی هیئت رییسه مجلس، گفت: اگر توتال بخواهد قرارداد را فسخ کند، باید بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی غرامت پرداخت کند.

هرگونه شرایطی که توتال دارد باید منطبق بر IPC باشد

وی با بیان اینکه هرگونه شرایطی که توتال دارد باید منطبق بر IPC باشد، ادامه داد: اگر توتال بخواهد قرارداد را فسخ کند، باید بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی غرامت پرداخت کند.

سخنگوی هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در پایان، تصریح کرد:مطمئن باشید که توتال نمی رود و قرارداد را ترک نمی‌کند.

 بد عهدی و نقض پیمان طرفهای غربی بر کسی پوشیده نیست با این حال چنین به نظر می آید که با توجه به کارنامه مردودی توتال در قراردادهای گذشته، در این قرارداد نیز چندان پایبند باقی نماند چه اینکه امروزه بهانه جدیدی به نام وضع تحریم های تازه علیه ایران در دست دارد.

انتهای پیام/1404

منبع: مرصاد

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان