۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ۲۵۰هزار رأس دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرد
کد خبر: ۲۶۸۷۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۹ ساعت: ۹:۲۱ ↗ لینک کوتاه

رئیس دامپزشکی شهرستان قزوین:

۲۵۰هزار رأس دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرد

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: پیش بینی می‌شود در این طرح تعداد ۲۵۰هزار راس دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرد که بخش عمده آن دام کوچک روستایی است.

۲۵۰هزار رأس دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرد
دکتر عیسی غیاث یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: تب برفکی در دام موجب بروز خسارات سنگین مالی در اثر افت شدید تولید دام است و چون درمان ندارد بهترین کار، پیشگیری از بروز بیماری از طریق واکسیناسیون دام سالم است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی در دام است که علایم این بیماری در دام شامل تب بالا، ایجاد تاول‌هایی در دهان، پستان و سم دام‌ها است که در اثر ترکیدگی ایجاد زخم دردناکی می‌کند؛ بنابراین کاهش اشتها و لاغری، کاهش شیر و لنگش ازعلایم بالینی بارز بیماری است. 

وی تصریح کرد: در بیماری تب برفکی شیوع تا بیش از 90 درصد، ولی تلفات در بیشتر موارد کم بوده است.

این مسئول اذعان کرد: نکته مهم در مورد بیماری تب برفکی بروز خسارات سنگین مالی در اثر افت شدید تولید دام ماست، همانند اکثر بیماری‌های ویروسی در این بیماری نیز درمان خاصی وجود ندارد و بهترین راه درمان پیشگیری از بروز بیماری توسط واکسیناسیون در دام سالم است.

دکتر یزدی از پیگیری طرح واکسیناسیون تب برفکی گوسفند و بز تا پوشش کامل آن در حداقل زمان ممکن خبر داد.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود در این طرح تعداد 250هزار راس دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرد که بخش عمده آن دام کوچک روستایی است.

این مسئول در پایان با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در دام، از دامداران محترم خواست که نهایت همکاری را با اکیپ‌های واکسیناسیون اعزامی اداره دامپزشکی برای پوشش واکسیناسیون مذکور داشته باشند. 
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان