۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین صداقت دل‌های زوجین را بهم نزدیک می‌کند/ هزینه‌های گزاف مراسم عروسی دلیل بر خوشبختی نیست
کد خبر: ۲۶۸۷۵۲ نویسنده: حمیده امین زاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۸ ساعت: ۱۴:۲۸ ↗ لینک کوتاه

زوج جوان در مصاحبه با صبح قزوین:

صداقت دل‌های زوجین را بهم نزدیک می‌کند/ هزینه‌های گزاف مراسم عروسی دلیل بر خوشبختی نیست

زوج جوان گفت: البته برگزار نکردن مراسم عروسی مجلل یک حسن دیگر هم داشت و آن این بود که هزینه آن را برای خرید خانه اختصاص دادیم و از این طریق موفق شدیم با هزینه عروسی و پس اندازمان از روز اول زندگی مشترک صاحب خانه شویم.

 صداقت دل‌های زوجین را بهم نزدیک می‌کند/ هزینه‌های گزاف مراسم عروسی دلیل بر خوشبختی نیست
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، ازدواج یکی از زیباترین و پسندیده‌ترین سنت‌های دین مبین اسلام است که امروزه به دلیل نفوذ حجم بالایی از تجملات در این سنت پسندیده، مشکلات زیادی برای زوج‌های جوان و خانواده‌های آنان ایجاد کرده است.

هزینه‌های سرسام‌آور مراسم ازدواج موجب شده بسیاری از جوانان تمایلی به این امر نشان نداده و سن ازدواج هر روز در حال افزایش است.

در این میان برخی از جوانان مسیر زیبای ازدواج آسان را در پیش گرفته‌اند تا با حذف تجملات از مراسم‌های مختلفی که برای ازدواج برگزار می‌شود، زندگی توأم با آرامش را برای خود فراهم کنند.

یوسف محمودی‌فرد و حمیده امین زاد از آن دسته زوج‌هایی هستند که اعتقاد راسخی به ازدواج آسان داشته و علی‌رغم مخالفت‌های اطرافیان ترجیح دادند آغاز زندگی مشترکشان به دور از تجملات و صرف هزینه‌های اضافی باشد.

گفت‌وگویی با خانم امین زاد انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

صبح قزوین : مختصری از بیوگرافی خود و همسرتان بفرمایید؟
امین زاد:
متولد تیرماه ۱۳۶۷و دارای مدرک لیسانس در رشته فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک، خانه‌دار و صاحب پسر دوساله هستم. همسرم متولد شهریور سال ۱۳۶۶ دانشجوی ارشد عمران و کارمند است.

صبح قزوین : چه سالی ازدواج کردید و در آن زمان چند سال داشتید؟
امین زاد
: 25 شهریور 1392 ازدواج کردیم که در آن زمان من 25 سال و همسرم 26 سال داشتند.

صبح قزوین : نحوه آشنایی شما به چه صورت بود؟
امین زاد
: حدود ۱۰ سال قبل از ازدواجمون آشنایی مختصری باهاشون داشتم اون موقع ایشون دانشجوی حوزه علمیه بودند که بعد از چند سال برای خواستگاری آمدند و با مخالفت شدید خانواده من روبرو شدند چون شرایط ازدواج نداشتیم.

صبح قزوین : چند سال بعد از آن همسر شما موفق شد شرایط ازدواج را فراهم کرده و نظر خانواده شما را برای اداره یک زندگی جلب کند؟
امین زاد:
وقتی همسرم با مخالفت شدید خانواده روبرو شدند، سعی کردند شرایط ازدواج را فراهم کنند. علت اصلی مخالفت خانواده من این بود که در زمان خواستگاری، همسرم شغل ثابتی نداشتند و دیپلم حوزه بودند.

با توجه به شروط خانواده من برای ازدواج که مهمترین آن شغل ثابت بود، همسرم در یک مدت زمان 4 ساله دیپلم مکانیک گرفت و وارد دانشگاه شد. پس از اخذ مدرک کاردانی و مشغول به کار شدن دوباره موضوع خواستگاری را با خانواده من در جریان گذاشتند که بحمدالله همه چیز به خوشی تمام شد.

صبح قزوین : چه معیارهایی را برای انتخاب همسر در نظر داشتید؟
امین زاد:
ملاک من برای انتخاب همسر در گام نخست پایبندی به ارزش‌های دینی بود چون همیشه معتقدم کسی که برای واجبات ارزش قائل باشد قطع به یقین فرد قابل اعتمادی برای ادامه زندگی و خوشبختی است.

صبح قزوین : مراسم خواستگاری شما به چه صورت برگزار شد؟
امین زاد:
با توجه به اینکه همسر در مدت زمان نخستین خواستگاری تا وقتی که موفق به جلب رضایت پدر و مادرم شدند چندین بار خواستگاری آمده بودند با صحبت های تلفنی که انجام شد به دلیل فراهم شدن شرایط ازدواج، مراسم خواستگاری نداشتیم بلکه مراسم بله برون برگزار کردیم.

صبح قزوین : میزان مهریه شما چقدر است؟
امین زاد
: رسم و رسومات برای خانواده هامون خیلی مهم بود ولی به نظر من و همسرم رسم و رسومات تا زمانی زیبا هستند که باعث شادی و همدلی باشند نه اینکه کسی به زحمت زیاد بیفتد و موجب کدورت شود. خانواده من مهریه بسیار سنگینی در نظر گرفته بودند که من و همسرم با هم به توافق رسیدیم.

صبح قزوین : چطور موفق شدید خانواده‌های خود را برای ازدواج آسان متقاعد کرده و بدون برگزاری مراسم عروسی وارد زندگی مشترک شوید؟
امین زاد
: خانواده من بسیار حساس بودند برای اینکه همه چیز مجلل و باشکوه برگزار شود اما من و همسرم شروع زندگی برای ما اهمیت داشت نه تجملات و برگزاری یک مراسم عروسی مجلل بنابراین سعی کردیم خانواده‌ها را مجاب کنیم مراسم عروسی برگزار نشود که کار خیلی سختی بود اما خب غیرممکن نبود.

با توجه به مخالفت شدید هر دو خانواده در مورد تصمیم ما حدود 8 ماه طول کشید تا موفق شدیم رضایت آنان را برای آغاز زندگی مشترک بدون برگزاری مراسم عروسی را جلب کنیم.

صبح قزوین : برخورد اطرافیان در مورد تصمیمی که برای آغاز زندگی مشترک داشتید، چه بود؟
امین زاد
: اطرافیان ما وقتی از تصمیم ما مطلع شدند، مخالفت کردند و حتی برخی از آنان ابراز ناراحتی می‌کردند اما ما تسلیم نشدیم و به جای برگزاری مراسم عروسی، سفر به کربلا را انتخاب کردیم. برخی از اطرافیان هم بخاطر انتخاب سفر کربلا تشویقمان کردند.

صبح قزوین : علت انتخاب سفر کربلا به جای برگزاری مراسم عروسی چی بود؟
امین زاد
: علاقه‌ای به برگزاری مراسم عروسی به سبک اطرافیان و به قولی سبک متداول نداشتیم. تمام اطرافیان ما هم آنقدر مقید نبودند که سبک ما برای برگزاری مراسم عروسی را بپذیرند بنابراین تصمیم گرفتیم به جای مراسم عروسی به سفر کربلا رفته و زندگی مشترک خود را با این سفر معنوی آغاز کنیم.

البته برگزار نکردن مراسم عروسی مجلل یک حسن دیگر هم داشت و آن این بود که هزینه آن را برای خرید خانه اختصاص دادیم و از این طریق موفق شدیم با هزینه عروسی و پس اندازمان از روز اول زندگی مشترک صاحب خانه شویم.

صبح قزوین : از سفر کربلایی که در آغاز زندگی مشترک رفتید، خاطره‌ای دارید؟
امین زاد:
وقتی برای ثبت‌نام سفر کربلا به یکی از دفاتر کاروان زیارتی مراجعه کردیم، یکی از همرزم‌های پدرشوهرم وقتی متوجه شد به جای برگزاری مراسم عروسی سفر کربلا را انتخاب کردیم، هزینه یکی از ما دو نفر را خودشان پرداخت کردند و ما دو نفر با نصف هزینه به سفر کربلا رفتیم.

رئیس کاروان و هم‌کاروانی‌های ما هم هدایایی برای ما به رسم یادگاری تهیه کردن. همچنین از طرف نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق لوح تقدیر هم دریافت کردیم.

صبح قزوین : بعد از گذشت چند سال از آغاز زندگی مشترک آیا همچنان از تصمیمی که در آن زمان به منظور آغاز زندگی مشترک گرفتید، راضی هستید؟
امین زاد
: بله، به برکت زیارت آقا اباعبدلله الحسین(ع) هر وقت که فکر می‌کنم، می‌بینم واقعا این کار ارزشش را داشته و دارد و اگر قرار بود یک بار دیگر بین سفر کربلا و برگزاری مراسم عروسی یکی را انتخاب کنم قطع به یقین سفر کربلا را انتخاب می‌کنم.

صبح قزوین : با توجه به تجربه‌ای که داشتید آیا ازدواج آسان را به جوانان توضیه می‌کنید؟
امین زاد:
مهمترین موضوع در آغاز زندگی مشترک فراهم کردن شرایط لازم برای بهره‌مندی از یک زندگی پر از آرامش و اصلا اهمیتی ندارد که این آغاز ساده باشد یا پرهزینه. چه بسا در بسیاری از موارد زوج‌های جوان به دلیل هزینه‌های بالای مراسم‌های عروسی مجلل در نخستین سال‌های زندگی مشترک درگیر بدهی و قسط هستند.

اگر خداوند به من هم دختر بدهد قطع به یقین وقتی تصمیم بگیرد برای آغاز زندگی مشترک برگزاری مراسم عروسی مجلل را انتخاب نکند، هیچ مخالفتی نکرده و حتی او را تشویق هم می‌کنم.

صبح قزوین : احساس خوشبختی می‌کنید؟
امین زاد
: بله الحمدلله، در تمام زندگی‌های مشترک مشکل وجود دارد مهم این است که با چه روشی بر مشکلات فائق آمده و دیدگاه ما در مورد خوشبختی چه چیزی باشد.

قطعا هر انسانی تعریف مشخصی از احساس خوشبختی دارد و من هم خوشبختی را در احساس آرامش می‌بینم که خدا را شکر بعد از ازدواجم این آرامش را از سوی همسرم دریافت کردم.

صبح قزوین : از دیدگاه شما راز داشتن یک زندگی موفق چیست؟
امین زاد:
صداقت و راستگویی مهمترین اصولی است که برای برخورداری از احساس خوشبختی و زندگی موفق باید مدنظر قرار گیرد زیرا اعتقاد دارم صداقت مانند آهن‌ربای نامرئی موجب جذب دل‌های زوجین به یکدیگر می‌شود.

صبح قزوین : در جامعه کنونی هم آمار طلاق و سن ازدواج افزایش یافته است. علت این مشکلات را در چه چیزی می‌دانید؟
امین زاد
: ‌ازدواج یکی از بهترین نیازهای آدمی به شمار می‌رود که دین اسلام به آن اهمیت فراوانی داده است در حالی که امروزه تجمل‌گرایی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی باعث افزایش سن ازدواج جوانان و در برخی از موارد حتی همین هزینه‌های گزاف مراسم عروسی موجب اختلاف و طلاق زوج‌های جوان شده است بنابراین از خانواده‌ها انتظار می‌رود ازدواج جوانان را آسان بگیرند.

صبح قزوین : حرف آخر:
امین زاد:
یکی از زیباترین اتفاقاتی که در زندگی هر انسانی رخ می‌دهد، مراسم ازدواج و شروع زندگی مشترک است اما متاسفانه این مراسم گاهی اوقات آنقدر مجلل و پرهزینه و سخت گرفته می‌شود که حتی بسیاری از زوج‌ها چند سال بعد از مراسم عروسی مجبور هستند قسط و وام‌هایی که گرفتند، پرداخت کنند و هم از پس هزینه‌های زندگی بر بیان که واقعا این ارزش ندارد چرا که از شروع زندگی پشیمان می‌شوند و از زندگی لذتی نمی‌برند و همه فکرشان پرداخت اقساط وام‌هایی است که برای برگزاری یک شب عروسی گرفتند.

شب عروسی یکی از مهم‌ترین روزهای زندگی هر زوج جوان است اما این نکته را فراموش نکنید که همه این رسم و رسومات و مراسم‌ها برای آغاز زندگی مشترک و زندگی شیرین شماست یعنی همه دوست دارند زندگی خوب وشیرینی را شروع کنند بنابراین آغاز زندگی مشترک با یک مراسم ساده به مراتب بهتر از مراسمی ایده‌آل و رویایی است که کدورت‌ها و سختی‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

توصیه‌ام به جوانان این است که خیلی سخت نگیرند و مطمئن باشند روزهای شادتر و بهتری در ادامه پیش‌روی شماست.
انتهای پیام/4001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان