۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین خشونت روانی شایع‌ترین خشونت در کشور است
کد خبر: ۲۶۸۷۲۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۷ ساعت: ۱۴:۳۹ ↗ لینک کوتاه

سرپرست اداره مطالعات پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه:

خشونت روانی شایع‌ترین خشونت در کشور است

سرپرست اداره مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه براساس پژوهش انجام شده ۶۶ درصد زنان در کشور خشونت را تجربه کرده‌اند، گفت: شایع‌ترین خشونت در کشور ما از نوع خشونت روانی است.

خشونت روانی شایع‌ترین خشونت در کشور است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ مرتضی عندلیب پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه) در دومین "همایش ملی منع خشونت علیه زنان" که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در طی سالیان و قرن‌های گذشته، خشونت علیه زنان به اقسام مختلف وجود داشته و فقط منحصر به دهه‌های اخیر نیست.

وی افزود: زنده به گور کردن یا قربانی کردن زنان و دختران، فروش زنان به عنوان کنیز، آزار جنسی و جسمی و تجاوزها و انواع خشونت‌های دیگر جزیی از آداب و رسوم پذیرفته شده برخی از مذاهب و قبایل در گذشته بوده است.

سرپرست اداره مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در کشور ما هم تا چندی پیش به این مسایل توجهی نمی‌شد؛ به جز برخی مواردی که توسط رسانه‌ها عنوان می‌شد و مورد استقبال عموم هم قرار نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: اما در سال‌های اخیر به این موضوع توجه جدی شده و پژوهش‌ها و تحقیقات فراوانی پیرامون این موضوع انجام شده است؛ سازمان‌ها وارد کار شدند و بودجه‌هایی برای این کار اختصاص یافت و طرحهای پژوهشی در این زمینه انجام شد.

عندلیب تصریح کرد: خشونت جزو مصادیق اجتماعی است که نه تنها متاثر از جامعه است بلکه روی جامعه اثرات منفی هم دارد و در واقع هدف از خشونت، آسیب زدن به خود یا دیگران است.

وی عنوان کرد: در خشونت علیه زنان، هدف آسیب رساندن به زن است و در واقع زنان به دلایل جنسیتی و اینکه زن هستند، مورد خشونت قرار می‌گیرند.

66 درصد زنان در کشور خشونت را تجربه کرده‌اند

سرپرست اداره مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان کرد: خشونت عواقب و پیامدهای منفی برای فرد و اجتماع دارد که از جمله اینکه دچار اضطراب می‌شوند. 


وی در ادامه گفت: بسیاری از خانواده‌ها و زنان در جامعه ما وجود دارند که خشونت علیه زنان را تجربه کرده‌اند؛ اما به دلایل مختلفی همچون حفظ آبرو مطرح نمی‌کنند که این امر برای زنان آسیب‌زا است و افسردگی و اضطراب را برای آنها در پی خواهد داشت.

سرپرست اداره مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: دسته عمده خشونت علیه زنان، خشونت روانی و کلامی هستند؛ همچون قطع رابطه با خانواده همسر، القای ترس و تهدید از سوی مرد مبنی بر اینکه فرزندش را از او می‌گیرد؛ تمسخر، تحقیر و زیر سوال بردن توانمندی زنان، کنترل کردن پوشش زن از جمله اقسام خشونت علیه زنان است.

وی عنوان کرد: خشونت‌های اقتصادی، جسمی و جنسی از دیگر اقسام خشونت است که بسیاری از زنان به دلایل مختلف خشونت‌ها را بیان نمی‌کنند.

عندلیب خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات انجام شده حدود ۶۰تا ۷۰ درصد زنان جهان دچار خشونت شدند و در تحقیقی که در ۸۰ کشور جهان انجام شده است 35 درصد زنان دچار خشونت از نوع جسمی و جنسی شدند.

وی با بیان اینکه براساس پژوهش انجام شده 66 درصد زنان در کشور خشونت را تجربه کرده‌اند، گفت: شایع‌ترین خشونت در کشور ما از نوع خشونت روانی است و۹۰ درصد اعلام کردند خشونت جنسی را تجربه نکردند.

سرپرست اداره مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پایان گفت: در شهر تهران، بیشترین خشونت علیه زنان انجام شده که بیشتر از نوع روانی بوده است و اهواز از نرم ملی پایین بوده که لازم است، متناسب با وضعیت استان‌ها برنامه‌ریزی شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان