۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین لایحه "تامین امنیت زنان علیه خشونت" در دولت پیگیری می‌شود
کد خبر: ۲۶۸۷۲۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۷ ساعت: ۱۳:۳۷ ↗ لینک کوتاه

دستیار ویژه رئیس جمهور در قزوین:

لایحه "تامین امنیت زنان علیه خشونت" در دولت پیگیری می‌شود

دستیار ویژه رئیس جمهور در قزوین از پیگیری لایحه "تامین امنیت زنان علیه خشونت" در دولت خبر داد و گفت: برخی خشونت‌ها مثل خشونت خانگی در تمام دنیا علیه زنان مشترک هستند، اما برخی دیگر از خشونت‌ها خاص یک منطقه هستند.

لایحه "تامین امنیت زنان علیه خشونت" در دولت پیگیری می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ شهیندخت ملاوردی دستیار رئیس جمهور در حقوق شهروندی پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه) در دومین "همایش ملی منع خشونت علیه زنان" که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قزوین به آیه 70 سوره اسرا اشاره کرد و گفت: طبق آیه "و لقد کرمنا بنی آدم" اگر بپذیریم که خشونت علیه زنان نقض بارز حقوق بشر و حقوق اساسی است و کرامت انسانی را خدشه‌دار می‌کند، باید علیه خشونت نسبت به زنان اقدام کنیم.

وی افزود: در این روزهایی که به ابتکار دبیرکل وقت سازمان ملل به عنوان روزهای نارنجی نامیده شده‌ است، برنامه‌های مختلفی در سراسر جهان در سطح جهانی، منطقه‌ای و محلی در جریان است و سازمان‌ها از کشورهای مختلف فعالیت‌های گوناگونی را در دستور کار دارند.

ملاوردی با بیان اینکه در سال‌های اخیر و با گسترش شبکه‌های مجازی پویش‌های مختلفی به این مناسبت به جریان افتاده، تصریح کرد: این روز به عنوان یک مناسبت بین‌المللی فرصتی برای اعلام همبستگی با قربانیان و زنان رنج دیده عالم است. سازمان‌های مردم نهاد نقش مهمی در توجه بیشتر به این موضوع دارند.

دستیار رئیس‌جمهور اضافه کرد: خشونت‌های بر مبنای انگاره جنسی را نباید یک خشونت عادی فرض کرد، این خشونت‌ها شامل هرگونه آزار و تهدیدی است که بر مبنای جنسیت در زندگی خصوصی یا اجتماعی و در خانه یا جامعه علیه زنان روا داشته می‌شود.

وی با اشاره به موضوع خشونت علیه زنان در قوانین بین‌المللی گفت: تا قبل از سال 1993 هیچ اشاره حتی گذرایی به خشونت علیه زنان نداشتیم، در آن سال مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای در این مورد صادر کرد که هنوز تبدیل به کنوانسیون نشده‌است.

ملاوردی عنوان کرد: حتی در کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان که سال 1979 به تصویب رسید چیزی درمورد منع خشونت نمی‌بینیم، در سال 92 توصیه‌نامه عمومی شماره19 اضافه شد که شامل مواردی در این زمینه بود.

وی با بیان اینکه موضوع حقوق زنان تک عاملی نیست، تاکید کرد: در این زمینه باید طیف وسیعی از اقدامات و تدابیر را در نظر گرفت و باید چند وجهی به موضوع نگاه کرد، تدابیر گوناگونی هم باید اندیشید که تدابیر بازدارنده، کنترلی و حمایتی از این دسته‌اند.

دستیار ویژه رئیس جمهور اظهار کرد: عوامل متعددی زنان را در مقابل خشونت آسیب‌پذیر می‌کند، برخی از این عوامل به اقتضای جنس زنان است، برخی به دلیل ناتوانی و تفاوت‌های جسمی است، برخی به دلیل انتساب زن به یک گروه خاص است، مثل ظلم و تجاوزهایی که در زمان جنگ‌ها به زنان می‌شود و برخی وابستگی نادرست زنان به مردان را یادآور می‌شود، مانند سوزاندن زنان بیوه که در برخی کشورها انجام می‌شود.

ملاوردی اضافه کرد: کنترل و یافتن راه حل برای خشونت مستلزم شناخت این دلایل و عوامل است، از سوی دیگر خشونت علیه زنان هم علت و هم معلول است، زیرا خشونت‌هایی که علیه زنان می‌شود خود موجب بازماندن آنها از تحصیل و یا ازدواج اجباری آنها می‌شود که زمینه‌ای برای خشونت‌های جدید است.

وی با بیان اینکه در موضوع حقوق زنان باید تفاوت مناطق مختلف را در نظر بگیریم، تشریح کرد: برخی خشونت‌ها مثل خشونت خانگی در تمام دنیا علیه زنان مشترک هستند، اما برخی دیگر از خشونت‌ها خاص یک منطقه هستند، مانند سوزاندن عروس بدون جهیزیه که در پاکستان انجام می‌شود.

این مقام مسئول افزود: نباید با جهانی کردن این موضوع از اشکال متفاوت خشونت در مناطق مختلف جهان غافل شد، زیرا هر تحقیقی که بر اساس یکی از موارد خشونت باشد سایر شکل‌ها را نادیده می‌گیرد و دید جامعی نخواهدداشت.

دستیار ویژه رئیس جمهور در پایان به آثار و عواقب خشونت، عوامل آن، مسئولیت جامعه بین‌المللی و مسئولیت دولت‌ها پرداخت و با ذکر نمونه‌هایی هریک را توضیح داد، وی همچنین از پیگیری لایحه "تامین امنیت زنان علیه خشونت" در دولت خبر داد.
انتهای پیام/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان