۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اولین قدم حل خشونت علیه زنان آشنایی آنها با حقوق خودشان است
کد خبر: ۲۶۸۷۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۷ ساعت: ۱۳:۱۵ ↗ لینک کوتاه

استاندار قزوین:

اولین قدم حل خشونت علیه زنان آشنایی آنها با حقوق خودشان است

استاندار قزوین گفت: اولین قدم حل خشونت علیه زنان آشنایی آنها با حقوق خودشان است، مثلا ما هنوز در کشورمان مناطقی را داریم که به برخلاف حکم اسلام به دختر ارث نمی‌رسد و خود دختران نیز از این حق خود آگاه نیستند.

اولین قدم حل خشونت علیه زنان آشنایی آنها با حقوق خودشان است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین در همایش منع خشونت علیه زنان که پیش از ظهر امروز(سه شنبه) به همت کانون وکلای دادگستری قزوین برگزار شد با بیان اینکه گاهی خشونت علیه زنان به یک موضوع عادی تبدیل می‌شود، اظهار کرد: خود زنان نیز بخشی از این خشونت را به عنوان یک واقعیت پذیرفته‌اند و برای رفع آن تلاشی نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: روز 25 نوامبر که به عنوان روز جهانی خشونت علیه زنان نامگذاری شده سابقه‌ای تاریخی دارد، به خاطر اتفاقی که در این روز در جمهوری دومینیکن افتاد و فداکاری که 4 خواهر انجام دادند این روز نامگذاری شد.

استاندار قزوین با بیان اینکه وقتی از خشونت علیه زنان صحیت می‌کنیم ابتدا خشونت‌های جسمی و جنسی به ذهنمان متبادر می‌شود، اذعان کرد: این نوع خشونت کم و بیش در تمام جوامع اتفاق می‌افتد، اما اگر خشونت را فقط جسمی و جنسی بدانیم حق مطلب را ادا نکرده‌ایم.

زاهدی اضافه کرد: خشونت‌های کلامی، تحقیر، کلام و رفتار نامناسب مردان علیه زنان و حتی زنان علیه زنان دیگر صورت‌های خشونت هستند که کمتر مورد بررسی و توجه قرار می‌گیرند، اینها به تدریج در جامعه به صورت فرهنگ درآمده و خود زنان آن را پذیرفته‌اند و حتی علیه خودشان خشونت روا می‌کنند.

وی به نمونه‌هایی از این خشونت‌های زنان علیه خود اشاره و تشریح کرد: وقتی زنی دو فرزند دختر متوالی داشته باشد، تحقیر می‌شود و خود نیز احساس گناه دارد، یا وقتی زوجی صاحب فرزند نمی‌شوند در درجه اول زن مقصر دانسته می‌شود، زنان به طور کلی گاهی این احساس را با خود دارند که آیا کاری که انجام می‌دهم مورد رضایت دیگران هست یا خیر؟

این مسئول با اشاره به نقش برجسته زنان در جامعه‌سازی و خانواده تشریح کرد: زنی که اعتماد به نفس خود را از دست داده‌باشد، نمی‌تواند وظایف خود را در جامعه و خانواده به درستی انجام دهد و فرزندان خوبی برای جامعه تربیت نخواهد کرد.

جامعه باید یکسانی زن و مرد در ساحت انسانی را بپذیرد

وی اذعان کرد: اولین قدم حل این مسئله آشنایی زنان با حقوق خودشان است، مثلا ما هنوز در کشورمان مناطقی را داریم که به برخلاف حکم اسلام به دختر ارث نمی‌رسد و خود دختران نیز از این حق خود آگاه نیستند.

زاهدی اضافه کرد: برخی می‌گویند اگر زنان به حقوق خودشان آشنا شوند طلاق افزایش خواهد یافت، راه حل این است که مهارت‌های حل مسئله را به زنان بیاموریم؛ زیرا طلاق و فرار زنان از خانه در مواجه با مشکلات پاک کردن صورت مسئله است، در صورتی که باید روی مهارت‌آموزی تاکید داشت.

استاندار قزوین با بیان اینکه جامعه باید یکسانی زن و مرد در ساحت انسانی را بپذیرد، گفت: از نگاه اسلام زن و مرد در ساحت انسانی برابر هستند و برتری نیست، اما تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد که باید حقوق متناسب با آنها رعایت شود.

زاهدی با اشاره به اینکه تصویب قوانین لازم نقش موثری در حمایت از زنان دارند، عنوان کرد: قوانین باید متناسب با شرایط روز تغییر کنند و به روز شوند، از سوی دیگر برخی قوانین ضمانت اجرایی لازم را ندارند و اگر اجرایی نشوند هیچ امکانی برای پیگیری آنها وجود ندارد که باید برای اجرایی شدن این قوانین نیز چاره‌ای اندیشید.
انتهای پیام/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان