۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین شبهه های اعلام شماره حساب شخصی برای دریافت کمک های نقدی/ سرنوشت نامعلوم پول هایی که به زلزله زدگان اهدا شد
کد خبر: ۲۶۸۶۶۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۵ ساعت: ۱۰:۵۳ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از حاشیه ورود سلبریتی‌ها به مناطق زلزله زده

شبهه های اعلام شماره حساب شخصی برای دریافت کمک های نقدی/ سرنوشت نامعلوم پول هایی که به زلزله زدگان اهدا شد

اصرار برخی از سلبریتی ها برای ارسال نوع خاصی از کمک های مردمی!، سلفی های سلبریتی ها با غصه های مردم و آوار خانه های مردم، ارسال کمک های مردمی با بنرهای حاوی عکس های سلبریتی ها و ... مواردی بود که حاشیه‌های زیادی را به وجود آورد.

شبهه های اعلام شماره حساب شخصی برای دریافت کمک های نقدی/ سرنوشت نامعلوم پول هایی که به زلزله زدگان اهدا شد
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین  ،حدود دو هفته از زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه گذشته است و امدادرسانی ها در این روزها منسجم تر شده و با گذشت زمان اندکی شرایط بحرانی اولیه بهبود یافته است.

 

در دورانی که این مناطق از بحران مدیریت رنج می بردند، نیروهای هلال احمر و اورژانس از ساعات نخست زلزله به خاطر آماده باش در منطقه به صورت کاملاً  سازماندهی شده اقدام به کمک رسانی به مردم منطقه می کردند.

 

در  این شرایط کمک های مردمی از استان های مختلف از طریق دو ارگان هلال احمر و کمیته امداد جمع آوری و به دست نیروهای توزیع در منطقه می رسید تا آنها با مدیریت توزیع امکان دسترسی همه زلزله زدگان به کمک های مردمی را داشته باشند.

شبهه های اعلام شماره حساب شخصی برای دریافت کمک های نقدی/ سرنوشت نامعلوم پول هایی که به زلزله زدگان اهدا شد 

در این میان برخی از سلبریتی ها در فضای مجازی و یا بازیگران و ورزشکاران به صورت عمدی و یا غیر عمد اعلام کردند که این کمک ها به دست زلزله زدگان نمی رسد و خودشان را متولی دریافت کمک های مردمی کردند.

 

به دنبال انتشار عکس های زلزله و برانگیخته شدن حس مردم دوستی، شماری از چهره‌های شناخته ایرانی اعم از سیاسی، ورزشی و هنرمندان هم در عرصه‌های مختلف اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کرده‌اند؛ از علی دایی گرفته تا نیکی کریمی و حتی صادق زیباکلام!

 

بازیگران بازیگران زن ایرانی  الهام پاوه نژاد در محل جمع آوری کمک به زلزله زدگان (2 عکس)

الهام پاوه نژاد به همراه گوهر خیراندیش در (خیریه ققنوس) محل جمع آوری کمک های مردمی برای زلزله زدگان غرب کشور

 

بازیگران زیادی با پست هاو توئیت های خود شماره حساب های متعددی را برای دریافت کمک های مردمی اعلام کرده و از آنجایی که مردم ایران تمایل زیادی به سلبریتی ها داشته با گمان حضور بازیگران در این مراکز کمک های خود را به این افراد تحویل دادند.

 

در این میان تعدادی از بازیگران اعلام کردند که ارسال کمک ها تنها از طریق مراکزی صورت بگیرد که آنها اعلام می کنند که این موضوع نیز تا حدی مسیر کمک های مردمی از مجاری اصلی را به سمت این افراد منحرف کرد.

 

معضلاتی که همدردی سلبریتی ها به وجود آورد

 

فارغ از جنبه بشردوستانه کمک‌های مردمی که از طریق این افراد جمع آوری و ارسال شد، حضور بی شمار و پر تردد افرادی به جز کادر هلال احمر، روند کمک رسانی را با مشکلاتی مواجه کرد.

 

افزایش بار ترافیکی در منطقه زلزله زده

 

بلافاصله بعد از وقوع زلزله و اعلام نیاز به کمک های مردمی، امدادگرهای توریست و سلبریتی‌ها و افراد مشهور کشور از هنرمندان و ورزشکاران عزیز به هر انگیزه ای از کمک و همدردی هم که آمده باشند متاسفانه با ایجاد ترافیک های شدید در مسیرهای منتهی به این مناطق که بعضا با همراهی چندین ماشین و به صورت چند خطه جاده ها را بسته اند، موجب اختلال در روند امدادرسانی شده اند.

در همین راستا پلیس راهور و ناجا چندین بار از افراد مختلف خواست که از مراجعه شخصی به مناطق زلزله زده خودداری کنند؛ مسئولان محلی با اعلام این خبر که ترافیک راه های منتهی به مناطق زلزله زده تشدید شده است عنوان کردند برخی از کمک ها قابل ارسال با بالگرد نیست و ترافیک راه ها انتقال مصدومان و کمک های امداد و نجات را با مشکل مواجه کرده و حتی در مواردی بیش از 4 ساعت فعالیت های امدادی در مسیر ترافیک مانده اند.

 

مدیریت کمک ها و اقلامی که به منطقه رسید

 

هلال احمر با کمک نیروهای خود بعد از جمع آوری اقلام و بسته بندی آنها بر اساس نیازسنجی مناطق و همچنین نیروهای مستقر خود در مناطق زلزله زده این امکانات رابه دست مردم می رساندند؛ این روند با حضور اقلام از کانال های دیگر و توزیع آنها به صورت تصادفی در مناطق مشکلاتی برای نیروهای هلال احمر به وجود آورد.

هرچند مسئولان هلال احمر در آن برهه زمانی با روی گشاده این اقلام را پذیرفته و حتی کامیون ها را به سمت مناطق مورد نظر هدایت کردند اما اگر مدیریت کمک رسانی خارج از نظارت یک مجموعه صورت بگیرد قطعا نه تنها نظمی برقرار نمی شود بلکه شلوغی و کثرت این کمک ها منجر به افزایش بی نظمی می شود.

از طرف دیگر بسیاری از اقلام که با صرف هزینه از مردم جمع آوری شده بود در شرایط زلزله کاربردی نداشت و این موضوع در نهایت منجر به بروز مشکلاتی در مناطق شد؛ به عنوان مثال در حالی که برخی از سلبریتی ها اقدام به جمع آوری دارو برای زلزله زدگان کرده بودند، اورژانس کشور اعلام کرد دارویی که به خانه های مردم رفته باشد قابل استفاده برای مناطق زلزله زده نبوده و مشکلی برای تامین دارو در مناطق زلزله زده وجود ندارد.

 

سوء استفاده کلاهبرداران از نام سلبریتی‌ها

هنگامی که افرادی مانند صادق زیباکلام و برخی از سلبریتی ها اقدام به انتشار شماره حساب های خود در فضای مجازی کردند، در ابتدا گمان نمی کردند این رقم از کمک های مردمی به حساب آنها واریز شود این کمک ها به قدری بود که حتی صادق زیباکلام اعلام کرد گمان نمی کرده است این مقدار پول وارد حساب وی شود.

در این میان برخی از افراد سودجو  و کلاه بردار اقدام به انتشار شماره حساب های شخصی به نام بازیگران و ورزشکاران کرده و حجمی از کمک ها به حساب هایی رفت که مربوط به کلاهبرداران بود.

در شاریطی که تصاویر مربوط به زلزله دل بسیاری از مردم را می لرزاند این کلاهبرداران با بهره گیری از فضای رقابتی سلبریتی ها برای دریافت کمک، شماره حساب های خود را به نام این افراد رد فضای مجازی منتشر کردند و پول هایی نیز به حساب آنها واریز شد.

از آنجا که این کمک ها از مسیر عادی نبوده است، امکان ردیابی و شناسایی سرونوشت این پول ها بسیار کم است از طرف دیگر معمولاً مردم پیگیری لازم را در خصوص به مقصد رسیدن کمک خود نمی کنند.

این معضل به شکلی فراگیر شد که حتی برخی از سلبریتی ها مجبور شدند ویدیو هایی از خود منتشر کنند و به زبان خود اعلام کنند که کمک مردمی جمع آوری نمی کنند و یا شماره حساب آنها مواردی که در فضای مجازی منتشر می شود نیست!!

 

بی اعتمادی مردم به نهادهای متولی کمک به مردم

 

هلال احمر از زمان های گذشته در بحران های مختلف به عنوان یکی از نیروهای امدادی به کمک مردم شتافته است و در شرایطی مانند زلزله سیل طوفان حتی اگر رسانه ای هم نشود حضور نیروهای امدادی همواره کمک های موثری برای مردم به حساب می آمده است.

نکته قابل توجه این است که تاکید سلبریتی ها برای دریافت کمک های مردمی و حضور خودشان در مناطق منجر به بی اعتمادی مردم نسبت به این نهادهای مردم نهاد شد؛ بسیاری از کادر هلل احمر به صورت خودجوش و بدون دریافت هزینه ای اقدام به جمع آوری کمک ها کرده بودند و منفعت مالی برای آنها وجود نداشت اما تخریب این نیروها در شرایط بحرانی اقدام پسندیده ای نبود.

هرچند باید کارشناسی های گسترده ای صورت بگیرد که چرا مردم کمک های خود را به جای رساندن به دست نیروهای امدادی و مراکز مشخص به شماره حساب افراد ناشناس و یا سلبیریتی ها می دهند.

به نظر می رسد اگر سلبریتی ها در هماهنگی با هلال احمر اقدام به جذب کمک های مردمی می کردند و کمک های جمع آوری شده را از طریق نهادهای رسمی به مردم زلزله می رساندند چنین مشکلاتی پیش نمی آمد.

 اگرچه بیشتر سلبریتی ها بر اساس وظلیف وجدانی خود کمک ها را به مناطق می بردند اما عدم تجربه آنها برای حضور در چنین مناطقی، حاشیه هایی را به وجود آورد که به جای التیام بخشیدن به زخم زلزله زدگان آنها را ناراحت کرد.

اصرار برخی از سلبریتی ها برای ارسال نوع خاصی از کمک های مردمی!، سلفی های سلبریتی ها با غصه های مردم و آوار خانه های مردم، ارسال کمک های مردمی با بنرهای حاوی عکس های سلبریتی ها و ... مواردی بود که حاشیه‌های زیادی را به وجود آورد.


 

کمک های زیادی که توسط سلبریتی ها، بازیگران، فوتبالیست ها و ... از مردم جمع آوری و به سمت کرمانشاه روانه شد اما محل هزینه شدن این مبالغ و کمک های مردمی مشخص نیست هرچند برخی از آنها گزارشی از توزیع کمک ها را اعلام کردند اما هیچ روشی برای پیگیری به نتیجه رسیدن کمک ها وجود ندارد؛ هنوز تعدادی از سلبریتی ها به جز انتشار عکس های خصوصی خود از مناطق زلزله زده گزارشی اعلام نکرده اند.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان