۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین حمام تاریخی "حاج کریم" در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد
کد خبر: ۲۶۸۶۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۴ ساعت: ۱۱:۲۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

حمام تاریخی "حاج کریم" در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: گرمابه تاریخی حاج کریم از آثار به جای مانده دوره قاجاری در فهرست آثار ملی کشور با شماره ۳۱۸۳۰به ثبت رسید.

حمام تاریخی "حاج کریم" در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد
محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: در جلسه شورای ثبت آثار ملی غیرمنقول، اثر تاریخی گرمابه حاج کریم مورد بررسی و تائید نهایی قرار گرفت و پس از انجام مراحل قانونی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

وی با اشاره به موقعیت این بنای تاریخی افزود: گرمابه حاج کریم در مجاورت خیابان پیغمبریه در بخش غربی محدوده دولتخانه صفوی و بخش شرقی مجموعه بازار تاریخی شهر قزوین قرار دارد که در نزدیکی آن مسجد پنجعلی، عمارت دیوانخانه، مسجد حاج سید جوادی واقع شده و وجه تسمیه اثر نیز به نام مالک بنا انتخاب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گرمابه تاریخی حاج کریم را از دیگر آثار ثبت شده در فهرست ملی آثار غیر منقول عنوان کرد.

وی ابراز کرد: گرمابه حاج کریم مساحتی بالغ بر ۱۱۰۰متر مربع دارد که درب ورودی آن از جانب غربی بنا بوده و فضای هشتی و راهرو ورودی به سربینه پس از آن قرار گرفته‌اند، سربینه حمام مساحتی بالغ بر ۶۰ مترمربع دارد که از طریق راهرو باریکی به گرمخانه منتهی می‌شود در بخش جنوبی گرمخانه فضای چهار حوض قرار داشته و در بخش شرقی گرمخانه نیز فضای خصوصی با عنوان نظافت خانه است.

این مسئول اضافه کرد: این گرمابه دارای طاق و تویزه‌های بسیار زیبا بوده که در چند ساله اخیر بخش‌هایی از آنها تخریب شده است، در بخش غربی گرمابه فضای آتش خانه قرار گرفته که هم اکنون تخریب شده و در بخش جنوب شرقی پلان نیز فضای مربوط به مخزن آب گرمابه وجود داشته که مسدود شده است.

وی همچنین با اشاره به ویژگی‌های این حمام تاریخی افزود: بنای قاجاری گرمابه حاج کریم در مرکز بافت تاریخی در مجاورت بناهای مهم و ارزشمند شهر قزوین واقع شده و دارای فضاهای کاملی از گرمابه‌های شهر قزوین است که از شیوه ساخت و نوع مصالح و سازه معماری بسیار فنی و محکمی در احداث آن استفاده شده است.

حضرتی اذعان کرد: خوشبختانه با پیگیری این اداره کل و تهیه مستندات مربوطه این بنای تاریخی و ارزشمند به شماره ۳۱۸۳۰ مورخ ۱۰/۷/۹۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که امیدواریم با تداوم این روند بتوانیم در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی ارزشمند استان گام موثری برداریم.

این مسئول یادآور شد: با ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور این بنای تاریخی تحت حفاظت و نظارت میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب و یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر نیز صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان