۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین بده بستان‌های تسلیحاتی آمریکایی‌ها و سعودی‌ها/ دستان آغشته به خون مدعیان حقوق‌بشر در کشتار غیرنظامیان
کد خبر: ۲۶۸۶۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲ ساعت: ۱۰:۳۴ ↗ لینک کوتاه

خبرگزاری رویترز گزارش داد:

بده بستان‌های تسلیحاتی آمریکایی‌ها و سعودی‌ها/ دستان آغشته به خون مدعیان حقوق‌بشر در کشتار غیرنظامیان

برخی منابع آگاه اعلام کردند عربستان سعودی با خرید مهمات هدایت شونده از آمریکا به ارزش حدود هفت میلیارد دلار موافقت کرده است.

بده بستان‌های تسلیحاتی آمریکایی‌ها و سعودی‌ها/ دستان آغشته به خون مدعیان حقوق‌بشر در کشتار غیرنظامیان
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، برخی منابع آگاه اعلام کردند عربستان سعودی با خرید مهمات هدایت شونده دقیق از پیمانکاران دفاعی آمریکا به ارزش حدود هفت میلیارد دلار موافقت کرده است، قراردادی که برخی قانونگذاران آمریکایی ممکن است با آن مخالفت کنند.

این منابع افزودند شرکت ریتیون Raytheon و شرکت بوئینگ از شرکت های انتخاب شده هستند. این قرارداد بخشی از موافقتنامه 110 میلیارد دلاری فروش تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی به شمار می رود که امضای آن با سفر ماه مه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی همزمان شد.

هر دو شرکت از اظهارنظر درمورد فروش این تسلیحات به عربستان خودداری کرده اند.

فروش تسلیحات به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) همواره با کشمکش ها و بحث هایی در کنگره آمریکا روبرو بوده است زیرا فروش تسلیحات آمریکایی باید به تصویب کنگره این کشور برسد. وزارت امور خارجه آمریکا هنوز رسما کنگره را از قرارداد مربوط به فروش مهمات هدایت شونده دقیق به عربستان سعودی مطلع نکرده است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ما قادر به تایید یا تکذیب فروش این تسلیحات نیستیم تا اینکه کنگره رسما از چنین قراردادی مطلع شود.»

وی افزود دولت آمریکا عوامل مختلف از جمله موازنه منطقه ای، مسئله حقوق بشر و همچنین تاثیر آن بر پایه و اساس صنعت دفاعی آمریکا را مدنظر قرار خواهد داد.

شاهزاده خالد بن سلمان، سفیر عربستان سعودی در آمریکا از اظهارنظر درباره فروش این مهمات هدایت شونده دقیق به کشورش خودداری کرد اما با انتشار بیانیه ای اعلام کرد عربستان سعودی موافقتنامه هایی را که در خلال سفر ترامپ به این کشور امضا شد پیگیری خواهد کرد.

وی افزود اگرچه عربستان سعودی همیشه آمریکا را برای خرید تسلیحات انتخاب کرده است اما ریاض در انتخاب بازار (برای خرید تسلیحات ) آزاد است. این کشور همچنین متعهد به دفاع از امنیت خود است.

ترامپ که یک جمهوریخواه است و فروش تسلیحات را راهی برای اشتغالزایی در آمریکا می بیند از ماه ژانویه یعنی از زمان به دست گرفتن قدرت در آمریکا تاکنون از میلیاردها دلار فروش تسلیحات خبر داده است.

یک مقام دولتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت موافقتنامه امضا شده با عربستان سعودی شامل یک دوره 10 ساله است و تحویل تسلیحات می تواند سالها طول بکشد. این موافقتنامه می تواند در کنگره با مانع روبرو شود، جایی که باب کورکر، رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا ماه ژوئن اعلام کرد در واکنش به مناقشه (برخی کشورهای عربی) با قطر، از فروش تسلیحات به عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) جلوگیری خواهد کرد.

روند فروش تسلیحات به عربستان سعودی سال 2015 آغاز و بیش از هشت هزار بمب هدایت شونده لیزری را برای نیروی هوایی عربستان سعودی شامل شد. این بسته فروش تسلیحات به عربستان سعودی همچنین شامل بیش از 10 هزار بمب چند منظوره و بیش از پنج هزار کیت برای تبدیل بمب های غیر هدایت شونده به بمب های هدایت شونده بود.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان