۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین چرخش ۱۸۰درجه‌ای برای عبور از "پیچ استیضاح"
کد خبر: ۲۶۸۶۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲ ساعت: ۱۰:۳۱ ↗ لینک کوتاه

از طرح مزخرف تا طرح بزرگ مسکن مهر؛

چرخش ۱۸۰درجه‌ای برای عبور از "پیچ استیضاح"

شاید اظهارات جدید و حمایتی وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن مهر به‌نوعی ارسال سیگنال برای منتقدان عملکرد وی در ساخت بیمارستانی است که در زلزله اخیر تخریب شده تا به‌سلامت از پیچ خطرناک استیضاح عبور کند.

 چرخش ۱۸۰درجه‌ای برای عبور از "پیچ استیضاح"
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، لحن جدید وزیر راه و شهرسازی درباره طرح مسکن مهر هیچ شباهتی به حرف‌های وی طی 5 سال اخیر ندارد. از سال 92 به این سو و تا یک هفته پیش آخوندی در هر برنامه مسکنی و غیرمسکنی از فرصت استفاده می‌کرد و کنایه‌های متعددی را به پروژه‌های طرح مذکور می‌زد. وی طرح مهر را مزخرف خواند و آن را سیب گندیده نامید. طرح پوپولیستی نیز یکی از توصیف‌های وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم برای مسکن مهر بود.

به‌عنوان نمونه عباس آخوندی اواخر مردادماه امسال با بیان اینکه وضع پروژه‌های مسکن مهر حتی از پروژه‌های ساخت‌وساز اروپایی‌ها پس از جنگ جهانی دوم هم که دهه‌ها نابسامانی در محیط شهرهای این کشورها را در پی داشت، بدتر و نابسامان‌تر است، گفته بود: در نتیجه این پروژه ــ مسکن مهر ــ چه اتفاقی رخ داد؟ قیمت زمین 9 برابر شد، قیمت ساختمان 6 برابر شد. اقتصاد را با یک تورم 40درصدی مواجه کرد، ضمن اینکه به دسترسی مردم به مسکن هیچ کمکی نکرد.

وی با بیان  اینکه "در یکی از گزارش‌هایی که سازمان بازرسی کل کشور قبل از دوره ما بیان شده که واحدهایی که 100درصد تحویل مردم شده، اغلب نه نما دارند و نه تکمیل شده‌اند و گرفتاری زیادی دارند" افزود: «این‌که کسی در وزارتخانه بنشیند برای دیگران سقف زندگی تعریف کند، کار صحیحی نیست و نداشتن زیربنا، توجه نکردن به مسائل فرهنگی و اجتماعی که زندگی مردم را مختل می‌کرد مشخص بود که اشتباه است... اصلاً به عنصر انسان در شهر توجه نداشتند. در واقع شهر را انبار آدم در نظر می‌گرفت، به‌جای آنکه کالا داخل آن بریزند، آدم داخل آن می‌ریختند. از پول متقاضیان آن را ساخته‌اند و پول مردم را در بیابان حرام کرده‌اند».

موضع وزیر راه و شهرسازی در رابطه با مسکن مهر بسیار واضح و روشن است. وی مخالف سرسخت این طرح است، اما در اتفاقی نادر وزیر راه و شهرسازی پس از بازگشت از سفر به ترکمنستان و در فاصله حدود 10 روز از اظهارنظر معاون اول رییس‌جمهوری گفته، قضاوت یکسان درباره طرح بزرگ مسکن مهر انصاف نیست.

بیان این سخنان از سوی وزیر همیشه منتقد راه و شهرسازی آن‌هم در روزهایی که برخی مسئولان دولتی موضوع زلزله کرمانشاه را سیاسی کرده‌اند،‌ عجیب به نظر می‌رسد. چه اتفاقی روی داده که عباس آخوندی این‌گونه به‌ناگاه تغییر نظر داده است؟

شاید بتوان پاسخ این پرسش را در تخریب دو بیمارستان شهرستان‌های سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب در زلزله خیر استان کرمانشاه پیدا کرد. یکی از این بیمارستان‌ها در دولت یازدهم و همین 6 ماه پیش ساخته و تحویل وزارت بهداشت شده بود و در زلزله یکشنبه گذشته ویران شد.

سه روز پیش عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفته بود:‌ «با توجه به اینکه مسئولیت احداث ساختمان بیمارستان‌هایی که اخیراً افتتاح شده، نظیر اسلام‌آباد غرب که در زلزله کرمانشاه آسیب دیده، به‌عهده وزارتخانه راه و شهرسازی است، بنابراین تصمیم گرفتیم که آقای آخوندی به‌نحوی پاسخگوی مردم و نمایندگان باشد. ما اعضای کمیسیون شوراها براساس گزارش قرائت‌شده در جلسه اخیر این کمیسیون درباره اقدامات کار‌گروه ویژه کمیسیون که به منطقه اعزام شده بودند، به این نتیجه رسیدیم که این موضوع در قالب سؤال یا استیضاح از وزیر راه و شهرسازی پیگیری شود و وی پاسخگوی مشکلات مردم با تخریب ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه باشد».

با مد نظر قرار دادن موضوع استیضاح، می‌توان اظهارات "انصاف‌‌مآبانه" وزیر راه در خصوص مسکن مهر را درک کرد. تا همین اواخر وزیر راه و شهرسازی به‌طور مطلق پروژه‌های مسکن مهر را مورد انتقاد قرار می‌داد،‌ اما این‌گونه به نظر می‌رسد جلوگیری از تبعات ناخوشایند احتمالی آینده وزیر راه را مجاب کرده برای اولین‌بار از طرح مسکن مهر به‌نوعی حمایت کند.

شاید اظهارات جدید وزیر راه و شهرسازی به‌نوعی ارسال سیگنال برای منتقدان است تا چندان به موضوع تخریب بیمارستان نپردازند و به‌سلامت از پیچ خطرناک استیضاح عبور کند. وی نیز در عوض تا اطلاع ثانونی طرح مسکن مهر را مورد تفقد قرار نمی‌دهد،‌ به‌خصوص پروژه‌های مسکن مهر استان زلزله‌زده کرمانشاه را.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان